درباره شادروان حسن صدر‌حاج‌سیدجوادی

بهروز بهزادی
۲۹ خرداد ۱۳۹۷ | ۲۰:۱۸ کد : ۶۳۴۴ دیگر رسانه‌ها

آنان پنج برادر بودند از پدری مجتهد. سه تن از آنان نامدار بودند. بزرگترینشان احمد بود. احمد صدر‌حاج‌سیدجوادی که سیاست پیشه کرد جذب نهضت ملی شد و عضو بانفوذ نهضت آزادی بود. در زمان نخست‌وزیری مهدی بازرگان وزیر کشور و دادگستری شد. دو برادر دیگر، حسن در روزنامه اطلاعات از زعمای قوم بود و علی‌اصغر در کیهان. البته علی‌اصغر ابتدا سرمقاله‌نویس اطلاعات بود. حسن را به روزنامه آورد و خودش به کیهان رفت. این دو نیز تحصیلکرده بودند. 

 

امروز برادر کوچکتر که زمانی مدیر آرشیو و کتابخانه روزنامه اطلاعات بود و در دهه پنجاه سردبیر روزنامه نیز شد در ٨٩ سالگی درگذشت. او حسن صدرحاج‌سیدجوادی بود. در روزهای آغازین کارم در روزنامه اطلاعات که به سال ١٣۴٧ بازمی‌گردد او را در آرشیو روزنامه می‌دیدم. شخصیتی آرام داشت و متین. بعد‌ها بیژن نفیسی به من گفت: او دکترای خود را از سوربن فرانسه گرفته است و استاد ادبیات فارسی در دانشگاه تهران است. عباس مسعودی، مدیر اطلاعات به دلیل تحصیلات او آرشیو و کتابخانه را به دستش سپرده بود. حسن صدرحاج‌سیدجوادی تالیفات متعددی نیز دارد و به همین دلیل باید گفت او شایسته سردبیری روزنامه بود که در سال‌های نخستین دهه ۵٠ به این سمت رسید. 

 

از محمد صالحی‌آرام یکی از همکاران قدیمی روزنامه اطلاعات، امروز درباره حسن صدرحاج‌سیدجوادی پرسیدم که درباره او سخن گفت. بخوانید زیباست. 

 

اول اینکه قهقهه‌های خنده این دو برادر بزرگوار، علی‌اصغر و حسن صدر‌حاج‌سیدجوادی که در تحریریه می‌پیچید استثنایی و معروف‌ترین خصوصیت آنان بود. 

 

وفاداری مرحوم حسن صدر به روزنامه اطلاعات و بنیانگذار آن به قدری زیاد بود که با داشتن عالی‌ترین مدارک تحصیلی، دکترای ادبیات تطبیقی از فرانسه، وقتی او را به عنوان سرپرست آرشیو روزنامه منصوب کردند، کوچکترین اعتراضی نکرد و زمانی هم که ابلاغ سردبیری گرفت و با این سمت که در آن زمان اهمیت بسیار بالایی داشت، مشغول انجام وظیفه شد،‌‌ همان تواضع و مهربانی و خنده‌رویی خود را حفظ کرد. صحبت از خاطره شد. علی‌اصغر صدرحاج‌سیدجوادی نیز که سرمقاله‌های روزنامه را همه روزه می‌نوشت. در روزهای ٢٨ مرداد و چهارم آبان سرمقاله نمی‌نوشت. تا زمانی که در اطلاعات بود مشی خود را محکم و استوار حفظ کرد.

 

 

منبع: روزنامه اعتماد

 

 

گفت‌وگوی تاریخ ایرانی با او را بخوانید:

 

حسن صدرحاج سیدجوادی: مصدق فکر معترض جامعه بود 

کلید واژه ها: حسن صدر حاج سیدجوادی بهروز بهزادی


نظر شما :