اعتراض عضو شورای شهر به تخریب سنگ‌قبر فروغی

۲۵ شهریور ۱۳۹۷ | ۲۰:۵۳ کد : ۶۴۵۱ دیگر رسانه‌ها
اعتراض عضو شورای شهر به تخریب سنگ‌قبر فروغی

تاریخ ایرانی: یک عضو شورای شهر تهران در نامه‌ای به شهردار منطقه ۲۰ نسبت به تخریب سنگ‌قبر محمدعلی فروغی، ادیب برجسته و نخست‌وزیر دوره پهلوی اعتراض کرد.
 

به گزارش ایرنا، مجید فراهانی درخواست کرد که شهرداری ضمن برنامه‌ریزی برای توسعه طرح ساماندهی و نکوداشت آرامستان ابن‌بابویه این اقدام ضد فرهنگی را با روش‌های صحیح تمهید و پاسخ متناسب دهد.
  

رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران در ادامه نامه خود به شهردار منطقه ۲۰ آورده است: «حفظ و پاسداشت میراث گرانقدر ری از مهمترین رسالت‌های شهرداری این منطقه است و در این میان گورستان ابن‌بابویه شهرری دُر نایابی است که هر گوشه آن یادآور بخشی از تاریخ پرفرازونشیب این مرزوبوم به شمار می‌رود و اگر در هر کشور دیگری بود مورد توجه و بازدید جهانگردان داخلی و بین‌المللی قرار می‌گرفت.»
  

فراهانی اضافه کرد: «تخریب سنگ‌قبر فروغی سیاستمدار کارکشته ایرانی و مصحح شهیر بوستان و گلستان سعدی نه فقط تخریب تاریخ و میراث ماندگار این سرزمین بلکه سبب محرومیت نسل جدید از شناخت و بهره‌مندی از عناصر و شخصیت‌هایی است که هر یک از اجزای آن مقوم‌بخش هویت تاریخی ایرانیان به حساب می‌آیند.»
  

مدیر آستان شیخ صدوق شهرری اما فرونشست زمین را عامل اصلی شکستن سنگ‌قبر فروغی می‌داند و می‌گوید: «آرامگاه خانوادگی این سیاستمدار دوران مشروطه توسط اداره اوقاف شهرستان ری بازسازی شد.»
  

حجت‌الاسلام علی منصوری در این باره اظهار داشت: «آرامگاه خانوادگی محمدعلی فروغی (ذکاءالملک) ۶۴ مترمربع مساحت دارد و در جوار آرامگاه شیخ صدوق در شهرری واقع شده است. این آرامگاه در حدود ۸۰ سانتی‌متر بالاتر از سطح اصلی زمین قرار داشت که همین امر موجب نشست قبر و شکستن سنگ‌ها شد.»
  

وی افزود: «سنگ‌قبر فروغی نیز قدمت تاریخی ندارد و سه سال پیش توسط خانواده‌اش تعویض شده بود. ۹ نفر از اعضای خانواده فروغی در این آرامگاه خانوادگی دفن هستند که تمامی این قبور توسط اداره اوقاف شهرستان ری و با هماهنگی خانواده ایشان بازسازی و همسطح‌سازی شد.»
  

در روزهای اخیر تصویری از سنگ‌قبری در گورستان ابن‌بابویه شهرری منتشر شد که در آن نام ذکاءالملک در میان قطعات شکسته سنگی که پیش از این متعلق به محمدعلی فروغی بود، خودنمایی می‌کرد. به نوشته روزنامه «اعتماد»، سجاد عسگری، از فعالان میراث فرهنگی تهران، در مورد شکستن سنگ‌قبر فروغی می‌گوید: «۲۱ تیرماه که به ابن‌بابویه رفتم سنگ‌قبر سالم بود.»
 

سال گذشته، سال ویرانی قبر‌های بسیاری از بزرگان بود. سنگ‌قبر ایرج افشار به سرقت رفت و پس از آن سنگ‌قبر غلامحسین مظلومی، پیشکسوت فوتبال تخریب شد و در نهایت نوبت به سهراب سپهری رسید که سنگ‌قبر او را هم مخدوش کردند. قبر عباس کیارستمی هم به این قافله پیوست و همگان شاهد ویرانی مزار آقای کارگردان بودند و پس از او نوبت به سنگ‌قبر ابراهیم یزدی رسید، آن را هم شکستند. اواخر سال گذشته هم خبر شکستن سنگ‌قبر مدیا کاشیگر، شاعر، نویسنده و مترجم آمد. قبر محمدعلی سپانلو اوضاع دیگری داشت. عده‌ای ناشناس مزار این شاعر را در سال ۹۵ تخریب کردند و سپس سیمان گرفتند.
 

به نوشته روزنامه «شهروند»، احمد ابوحمزه، ری‌شناس و تاریخ‌پژوه می‌گوید: «مسأله اصلی این است که عده‌ای وقتی می‌خواهند با تفکر مقابله کنند، با سنگ‌قبرش مقابله می‌کنند و دست به تخریب آن می‌زنند. این درحالی است که این آثار تاریخی و ملی ما و این سنگ‌قبر نشانه است. نماد تاریخی است که از یک شخصیت و با هر تفکری باقی مانده و باید به‌عنوان سند تاریخی برایش اهمیت بسیاری قائل شد.»

کلید واژه ها: فروغی سنگ قبر مجید فراهانی ابن‌ بابویه


نظر شما :