پربیننده ترین مطالب

آخرین مطالب

آخرین مطالب پرونده ها

نوع خبر 
 
محسن هاشمی: جاسبی و الویری مخالف مترو بودند/ هاشمی مجبور شد خطبه مترو را قرائت کند


رئیس شورای شهر تهران در مورد فرازونشیب‌های ساخت مترو در تهران توضیحاتی ارائه کرد.

 

به گزارش ایسنا، محسن هاشمی دیروز در نشست خبری که به منظور تشریح عملکرد کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران برگزار شد، با بیان اینکه من پدر متروی تهران نیستم، گفت: متروی تهران تاریخ پرفرازونشیبی را از سر گذرانده است؛ چراکه در سال ۵۲ مشاور فرانسوی برای طراحی متروی تهران استخدام شد و آن زمان مقرر شد که ۱۴۶ کیلومتر مترو در قالب شش خط طی ۱۱ سال افتتاح شود.

 

وی با بیان اینکه ترافیک تهران وضعیتش بسیار بد بود و در آن زمان هم درآمدهای نفتی خوب بود و تصمیم گرفته شد که پروژه‌های بزرگ آغاز شود، ادامه داد: البته انقلابیونی نیز وجود داشتند که مخالف ساخت مترو بودند و می‌گفتند که مترو برای هدر دادن پول است که چیزی شبیه دلواپسان امروز بودند و ساخت پروژه مترو را در اوایل انقلاب متوقف کردند و حتی به عنوان یک حرکت انقلابی از آن یاد می‌شد.

 

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه به یاد دارم آقایان جاسبی و الویری آن زمان مخالف مترو بودند و به نوعی دلواپس آن موقع بودند و در راستای عدم ساخت مترو کارهای زیادی انجام دادند، گفت: در حالی انقلاب شد که ۳۰۰ متر از تونل ساخته شده بود و حدود ۱۰۰ میلیون تومان پول هم خرج شده بود.

 

وی با بیان اینکه بعضی مواقع حرف‌هایی گفته می‌شود که آدم می‌ترسد در مورد آن صحبت کند، تصریح کرد: مترو در آن زمان شبیه اینگونه مسائل بود و حرفی از آن زده نمی‌شد و حتی در دولت هم ساخت آن رد شده بود تا اینکه آیت‌الله هاشمی مجبور شدند که در نماز جمعه خطبه معروف مترو را قرائت کنند تا مساله مترو و لزوم آن به سطح مردم برود و مترو تنها پروژه‌ای بود که رئیس مجلس به هیات دولت رفت و در مورد آن صحبت کرد و آیت‌الله هاشمی به مهندس موسوی که نخست‌وزیر آن موقع بود، گفتند که اجازه بدهید تا من در مورد مترو در جلسه هیات دولت توضیح دهم و سرانجام در حالی مترو با رأی ناپلئونی و بدون رأی وزرای اقتصادی و عمرانی تصویب می‌شود که در آن زمان شعار این بود که چرا ما باید همه پول‌ها را در تهران خرج کنیم.

 

وی با بیان اینکه آن زمان برای مترو پنج میلیارد تومان وام از بانک تجارت و ملت دریافت شد، ادامه داد: حتی آیت‌الله هاشمی نزد امام خمینی می‌رود و می‌گوید که لازم است هر کجا که تراکم فروخته می‌شود، ۵۰ درصدش به مترو برسند و ایشان هم دستور می‌دهند و حالا براساس دستور شرکت مترو از شهرداری طلب دارد.

 

هاشمی با بیان اینکه متاسفانه شهرداران ما مترومحور نبودند، گفت: نه آقای قالیباف، نه آقای احمدی‌نژاد و نه آقای کرباسچی به مترو اهمیت نمی‌دادند فقط آقای ملک‌مدنی بود که به مترو توجه داشت و حتی می‌گفت که حاضر است ساختمان اصلی شهرداری را بفروشد تا مترو بسازیم اما طول مدیریتش بیشتر از ۹ ماه نشد.

 

هاشمی با بیان اینکه در دولت خاتمی برای مترو به ما ارز دادند، گفت: اما در دولت احمدی‌نژاد با اینکه همه کارها را انجام داده بودیم، وی به من به عنوان مدیرعامل شرکت مترو ارز نداد اما وقتی که من رفتم به مدیرعامل بعدی ارز داد اما در دولت روحانی نیز هنوز به مترو کمک نشده است.

سه شنبه 27 شهريور 1397  17:4

آخرين تاريخ بازديد : چهارشنبه 25 مهر 1397  0:24:54
کليد واژه هاي مرتبط : محسن هاشمی رفسنجانی  ;  مترو  ;  الویری  ;  جاسبی  ; 
ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیکی
نظر

ورود کد امنیتی :    Audio Version Reload Image
صفحه نخست | پرونده‌ها | پرونده‌های ویژه | گزارش‌های ویژه | تاریخ مصور | از دیگر رسانه‌ها | پاورقی | روزنگار | تاریخ جهان | کاغذ اخبار | دفتر مقالات | گزیده‌های تاریخی | تاریخ شفاهی | کتابخانه
© 2010-2011, Iranian History. All right reserved.
The Site is best viewed at a screen resolution 1200*800, optimized for mozilla firefox.
Design By ACACO.