محافظ مصدق درگذشت

۰۶ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۷:۳۲ کد : ۶۵۸۹ دیگر رسانه‌ها
محافظ مصدق درگذشت
خبر درگذشت «موسی مهران فشارکی» فرمانده گارد نخست‌وزیری در دوران دکتر محمد مصدق و از وفادارترین نظامیان به نخست‌وزیر ملی ایران در خارج از کشور تأیید شد.

 

به گزارش عصر ایران، پیکر مهران فشارکی که در دوره دکتر مصدق به «سروان مهران فشارکی» شهرت داشت (و در خارج از کشور درگذشته - ۲۲ یا ۲۳ بهمن ۱۳۹۷) به ایران منتقل شده و روز پنجشنبه نهم اسفندماه ۱۳۹۷ در بهشت‌زهرا تشییع و به خاک سپرده می‌شود.

 

آیین یادبود او نیز روز جمعه ۱۰ اسفند از ساعت ۱۰ صبح در مسجد جامع شهرک غرب برپا خواهد شد.

 

موسی مهران فشارکی، همان افسری است که با مشاهدۀ نظامیان در شامگاه ۲۵ مرداد ۱۳۳۲ بوی کودتا را استشمام کرد و به نخست‌وزیر گزارش داد و متعاقبا دستور قاطع دکتر مصدق برای بازداشت سرهنگ نعمت‌الله نصیری را اجرا کرد.

 

نصیری در مقام رئیس شهربانی با دو جیپ و یک کامیون سرباز حکم برکناری دکتر مصدق از نخست‌وزیری را آورده بود و جدای بحث‌های حقوقی دربارۀ اختیار داشتن یا نداشتن شاه برای عزل نخست‌وزیر، لشکرکشی به منزلۀ کودتا تلقی شد و با بازداشت نصیری کودتای ۲۵ مرداد را خنثی کردند.

 

هنگامی که سروان داورپناه دستبند را به دست نصیری زد نیز سروان مهران فشارکی در صحنه حضور داشته است.

 

از این رو گزاف نیست اگر گفته شود کودتای ۲۵ مرداد با هوشیاری مهران فشارکی شکست خورد هر چند سه روز بعد کودتای دیگر و این بار با حمایت آمریکا رخ داد و دولت مصدق را برانداخت و در پی آن «سروان مهران فشارکی» که آن زمان ۲۹ سال داشت پس از دفاع جانانه خود دستگیر شد.

 

انتخاب روز ۹ اسفند برای خاکسپاری مرحوم فشارکی نیز یادآور نکته‌ای تاریخی است. چراکه ۹ اسفند ۱۳۳۱ و به بهانۀ مخالفت با سفر شاه به خارج از کشور قصد داشتند دکتر مصدق را به قتل برسانند و پس از این واقعه بود که حفظ جان مصدق اهمیت بیشتری یافت و مناسب‌ترین فرد برای حفاظت از نخست‌وزیری مهران فشارکی بود .

 

بدین ترتیب و ۶۶ سال پس از ۹ اسفند ۱۳۳۱ که افرادی در مقابل دربار تجمع کرده بودند تا شاه را از سفر به خارج از کشور منصرف کنند (بیم داشتند در غیاب شاه، مصدق دست و پای درباری‌ها را جمع کند) و کسانی هم قصد جان مصدق را داشتند و نگاه‌ها به سوی فشارکی معطوف شد تا چنین توطئه‌ای تکرار نشود، پیکر او در ۹ اسفند ۱۳۹۷ به خاک ایران سپرده می‌شود.

 

کلید واژه ها: موسی مهران مصدق


نظر شما :