هیات امنای قلعه احمدآباد: خانه مصدق مصادره نشود

۲۵ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۹:۵۲ کد : ۶۶۳۵ دیگر رسانه‌ها
تاریخ ایرانی: هیات امنای قلعه احمدآباد اعلام کرده اجازه نمی‌دهد هیچ نهادی بدون هماهنگی و اجازه، این میراث ملی را مصادره کند. هیات امنای قلعه احمدآباد در واکنش به اظهارات مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز که بیست و یکم خرداد گفته بود: «با تخصیص اعتبار مناسب، مرمت خانه مصدق به زودی وارد فاز اجرایی می‌شود»، اطلاعیه‌ای صادر کرد که در آن آمده است: «در طول این سالیان هیات امنای قلعه احمدآباد بدون اتکا و التجا به هیچ نهاد حاکمیتی و تنها به پشتوانه کمک‌های مردمی و دوستداران صادق دکتر محمد مصدق جهت حفظ و مرمت و مدیریت این میراث گران‌سنگ تاریخی که نماد و یادمان مردی کم‌نظیر در تاریخ ایران‌زمین است که هستی خود را برای آبادی و آزادی ایران ساخت و تا واپسین دم حیات برای استقرار حاکمیت ملت و قانونی دموکراتیک و حافظ منافع ملی و تمامیت ارضی کوشید، وظیفه خود را با جدیت و استمرار انجام داده است و با وجود همه موانع و مشکلاتی که نهادهای حاکمیتی برای این بنا به وجود آورده‌اند تاکنون عقب ننشسته است. تعمیرات اساسی و مرمت‌های داخل بنا، کوشش برای حفظ گیاهان داخل حیاط، نظافت و رسیدگی به بنا توسط متخصصان زیر نظر هیات امنا انجام شده است. استخدام افرادی جهت محافظت از کارهای انجام شده نیز صورت پذیرفته است. نظارت مستمر بر این مساله و نیز پیگیری‌های حقوقی مشکلات اداری به وجود آمده برای این بنا از دیگر فعالیت‌های هیات امنا بوده است که همچنان استمرار دارد. این بنا متعلق به هیچ نهاد حاکمیتی و حکومتی نیست و مستقل از سیاست حاکم توسط هیات امنا در چهارچوبی قانونی مدیریت می‌شود و هیچ نهادی بدون هماهنگی و اجازه هیات امنا حق مصادره این میراث ملی را ندارد. از اسفند ۱۳۸۸ تاکنون با وجود نامه‌نگاری‌های هر ساله و پیگیری‌های مکتوب و حضوری از مراجع مختلف حکومتی هنوز حاکمیت اجازه گشایش در این بنا را در مناسبت‌های زادروز و سالگرد درگذشت به روی مشتاقان صادر نکرده است و حتی آرامگاهش نیز چون خودش در سال‌های پایانی زندگانی در حصر مانده است، اما نام بلندش فراتر از زمان و مکان افق‌گشای نسل‌های فردای این سرزمین است.»

 

مدیرکل میراث فرهنگی البرز به خبرگزاری ایسنا گفته بود: «خانه مصدق بافت قدیمی و تاریخی دارد و با توجه به قدمت آن به مرمت و بازسازی نیاز اساسی دارد.»

 

‌به گفته حجت‌الاسلام فخرالدین صابری «مجوز مرمت و بازسازی خانه مصدق صادر شده و با تخصیص اعتبار مناسب، تا پایان سال وارد فاز اجرایی می‌شود. در کنار مرمت ساختمان، برنامه‌ریزی لازم برای ساماندهی وسایل، اسناد و ابزار موجود در خانه مرحوم مصدق نیز صورت گرفته و این فرایند به موازات بازسازی بنا صورت می‌گیرد.»

 

او در پاسخ به اینکه پیگیری برای خانه – موزه شدن خانه مصدق در چه مرحله‌ای قرار دارد، گفت: «بعد از اتمام فاز مرمتی و ساماندهی وسایل فاز خانه، موزه کردن این مجموعه آغاز می‌شود و پیگیری‌های لازم در این خصوص صورت می‌گیرد.»

 

خانه مصدق در روستای احمدآباد شهرستان نظرآباد قرار دارد و در حال حاضر بازدید از آن با موانعی مواجه است که در این خصوص پیش از این مدیرکل میراث فرهنگی البرز گفته بود: «امیدواریم شرایطی فراهم شود تا مانعی برای بازدیدهای عمومی از خانه دکتر مصدق به عنوان برگی از تاریخ معاصر وجود نداشته باشد.»

 

صابری بهمن‌ماه سال گذشته هم اعلام کرده بود: «چند ماه اخیر و همزمان با سفر وزیر اطلاعات این موضوع مطرح و مقرر شد برای بازسازی این مکان و حفظ اسناد موجود، سازمان میراث فرهنگی اقدامات لازم را انجام دهد.»

 

پیکر مصدق همچنان به طور امانت در اتاق پذیرایی تبعیدگاهش در احمدآباد دفن است و هیات امنای قلعه احمدآباد در سال ۹۴ با انتشار بیانیه‌ای درخواست کرده بود که جلوگیری از تجمع علاقه‌مندان مصدق در آرامگاه او که از زمان احمدی‌نژاد آغاز شده و در دولت روحانی نیز ادامه یافته، رفع شود. در سال ۹۵ هیات امنای قلعه احمدآباد خبر داد که حساب بانکی آنان مسدود شده است. افراد با اهدای کمک‌های نقدی به این حساب بانکی که به نام محمود مصدق (نوه مصدق) و حسین شاه‌حسینی بود، در بازسازی و نگهداری آن مشارکت می‌کردند. شاه‌حسینی پس از انسداد حساب در مصاحبه‌ای گفته بود: «قلعه ماهیانه حدود حداقل بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون هزینه دارد. نگهداری‌اش. چهار طرفش دیوار دارد. این قلعه دیوار‌هایش کاه‌گلی است و ما می‌خواهیم حفظ آثار هم شود. خود ساختمان خشتی است و رطوبت کشیده. طاق شیروانی قدیمی است. خب اینجا درخت دارد، ‌آبیاری دارد، ‌پاک کردن دارد، تلفن دارد، ‌گاز دارد، ‌برق دارد. سرایدار دارد که همیشه آنجا هست. یک کارگر همیشه هست. الان ایامی است که باید نهر را بیل زد، علف‌ها را کند، شاخه‌ها را تراش کنیم، ‌سم‌پاشی باید باشد. برگ‌ریزان آنجا، تمیز کردن آنجا…»

کلید واژه ها: قلعه احمدآباد مصدق


نظر شما :