ناگفته‌های هاشمی رفسنجانی از انتخاب رهبری در مجلس خبرگان: پذیرش رهبری قانون شد

۲۲ آبان ۱۳۹۱ | ۱۹:۴۵ کد : ۲۷۷۵ از دیگر رسانه‌ها
پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در حاشیه‌نگاری خود از دیدار رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با نمایندگان شوراهای اسلامی شهرهای کشور نوشت: خاطره‌گویی‌های آیت‌الله همیشه مشتریان پر و پا قرص خود را دارد. پای شورا که باشد بیشتر هم می‌شود. جالب است اولین خاطره شورایی آیت‌الله برگشت به دوران رژیم گذشته، به نوق قدیم. به روزهایی که شورای نانوشته روستا در کار بود. همه سهیم بودند و دست‌اندرکار. از آب و خاک شورایی اداره می‌شد تا سلمانی و حمامی. آیت‌الله این‌ها را که می‌گوید سر خود را بالا‌تر می‌گیرد. افتخار به روستازادگی جار و جنجال نمی‌خواهد. خاطراتش را که از یاد نبری، کفایت می‌کند!

 

پای خاطرات شوراهای ابتدای انقلاب که به میان می‌آید، نام مرحوم آیت‌الله طالقانی مکرر به زبان می‌آید. آیت‌الله رسم تجلیل یاران سفر کرده را از یاد نمی‌برد. قدر‌شناسی رسم اعتدال است. نماز جمعه تاریخی و شورا‌ها دو یادگار مهم فرزانه سفر کرده انقلاب است. آیت‌الله از نگاه شورایی ابتدای انقلاب به جد دفاع می‌کنند. می‌گویند تفکر شورایی مانع خود محوری و قانون‌گریزی‌ها است.

 

سومین خاطره شورایی آیت‌الله بسیار تاریخی و مهم است. خاطره انتخاب رهبری در سال ۶۸. آیت‌الله هنوز ناگفته‌های بسیار از آن انتخاب تاریخی دارند. یادگار مودتی دیرپا و اعتقادی با آیت‌الله خامنه‌ای. رشته برادری ۶۰ ساله که ناگسستنی است. نه به کین تحجر و نه به فتنه انحراف. آخرین توصیه امام هنوز در گوش هاشمی است: «نگذارید خناسان بین شما و آقای خامنه‌ای فتنه کنند.»

 

از خاطره ۶۸ دور نشوم. آیت‌الله از موضوع شورای رهبری می‌گویند و از موافقت جدی آیت‌الله خامنه‌ای. می‌گوید تا رهبری فردی قانون نشد آیت‌الله خامنه‌ای نپذیرفتند. قانون خبرگان برای خبرگان. واضع و عامل قانون خود مجلس خبرگان بود. از حرف آخری که بین ایشان و آیت‌الله خامنه‌ای رد و بدل شد. هاشمی به ایشان گفت: «پذیرش رهبری قانون شد، حالا بپذیرید» و آیت‌الله خامنه‌ای پاسخ دادند که «قانون برای من لازم الاجراست.»

 

آیت‌الله مطایبه کوتاهی هم درباره انتخاب ۶۸ می‌کنند. با آن‌ها که آن روز‌ها حرف‌های دیگری می‌زدند و این روز‌ها حرف‌های دیگری. آن روز‌ها دنبال انتخاب فرد دیگری بجز آیت‌الله خامنه‌ای بودند و چون ناکام ماندند شعار مخالفت با شورای رهبری سر دادند. ثبات نظر رسم اعتدال است و اعتدال رمز ماندگاری. حافظه تاریخ کلید فراموش کن ندارد!

 

آیت‌الله بازهم از مردم می‌گویند. از انتخابات شورا‌ها که باید نماد مشارکت مردم باشد. از انتخاباتی که باید مردم پسند باشد. از انتخاباتی با حاصل جمع وحدت ملی. از انتخاباتی آزاد، قانونی و «عادلانه». آیت‌الله این روز‌ها بر عدالت انتخاباتی خیلی تاکید دارند. شرایط عادلانه برای رقابتی برابر. بدون انحصار جناحی انتخابات. قانون انتخابات را هم خوب می‌دانند. به شرط ادای تکلیف مسئولان. تکلیف مسئولان در برگزاری انتخاباتی آزاد، قانونی و شفاف.

کلید واژه ها: هاشمی رفسنجانی مجلس خبرگان آیت الله خامنه ای


نظر شما :