روحانی: میرزا کوچک‌خان جنگلی نماد تکیه بر مردم بود

۱۲ آذر ۱۳۹۲ | ۱۳:۱۲ کد : ۳۸۰۰ از دیگر رسانه‌ها
رئیس‌جمهور در پیامی به مناسبت سالروز شهادت میرزا کوچک‌خان جنگلی گفت: بزرگداشت «میرزا کوچک‌خان» تلاشی برای زنده نگه داشتن روح دینداری برای آزادگی، مبارزه برای عدالت، مقاومت در برابر بیگانه، پاسداشت ایثار و رادمردی برای زندگی شرافتمندانه است.

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، متن کامل پیام حسن روحانی که توسط حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود علوی، وزیر اطلاعات در یادواره میرزا کوچک‌خان جنگلی قرائت شد، به این شرح است: «تاریخ گلگون سرزمین ایران همواره ستارگانی را در آسمان درخشان خود آفریده است که هر یک بخشی از هویت ملت ایران را شکل داده‌اند و امیدی را که امروز در دل داریم - امید به آینده، امید به پیشرفت و شکوفایی، امید به پاسداشت هویت و امید به بالندگی نسل‌ها - بر این خاک را رقم زده‌اند. شهدایی که جان بر کف نهادند تا فراسوی مرز‌ها جای گیریم؛‌ گاه بر استبداد داخلی خروشیدند و زمانی دیگر تن و جان خود را در برابر شمشیر و گلوله‌ اهریمن خارجی سپر امنیت، هویت و کیان ایران و ایرانی قرار دادند.

 

یکی از این ستارگان درخشان «کوچک‌خان» بود، نمادی از خیل شخصیت‌های اسطوره‌ای که برای دفاع از کیان کشور دست به اسلحه برد، او درس دین آموخته بود و تا پیش از آنکه سرمای جنگل جانش را بستاند، سوختن سینه همراهانش با گلوله دشمن داخلی و خارجی را به چشم دیده بود، اما سینه‌اش آنگاه به درد آمد که با چشم خود دید «مجلس مشروطه»، «خانه ملت» و «امید به حاکمیت قانون» را به توپ بستند. پیش از آنکه سرمای جنگل او را از پای درآورد لگدکوب شدن ملک وطن زیر پای بیگانه، دردی جانکاه بر دلش نشانده بود.

 

میرزا کوچک‌خان آتشی افروخت تا نشان دهد ایرانیان غیور خرمن وجود هر بیگانه متجاوزی را آتش خواهند زد. «کوچک‌خان» قهرمان تاریخ پرماجرای ایران، نمادی از پایمردی در برابر دو تهدید بزرگ بود؛ استعمار و استبداد که همواره تاریخ ما را تهدید کرده‌اند و «میرزا کوچک‌خان» نماد تکیه بر مردم برای ایستادن در برابر بی‌عدالتی و از خود گذشتگی به خاطر مردم بود.

 

بزرگداشت «میرزا کوچک‌خان» تلاشی برای زنده نگه داشتن روح دینداری برای آزادگی، مبارزه برای عدالت، مقاومت در برابر بیگانه، پاسداشت ایثار و رادمردی برای زندگی شرافتمدانه است. اینجانب سالروز شهادت این شهید دین و وطن را گرامی داشته و همراه با همه مردم این سرزمین و بالاخص مردان و زنان زادگاهش، گیلان سبز، خاطره‌اش را در یاد‌ها و دل‌ها زنده نگه داشته و به روح بزرگ او درود می‌فرستم.

 

حسن روحانی

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران»

کلید واژه ها: حسن روحانی میرزا کوچک خان


نظر شما :