طرح ساماندهی قبرستان «ابن‌بابویه» متوقف شد

۰۱ آبان ۱۳۹۰ | ۱۷:۵۳ کد : ۱۴۳۴ از دیگر رسانه‌ها
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران گفت: طرح سامان‌دهی قبرستان تاریخی «ابن‌بابویه» توسط اداره اوقاف شهر ری باید در شورای فنی کشور تصویب شود.

 

محمدابراهیم لاریجانی در گفت‌وگو با ایسنا، ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران به اداره اوقاف شهرری پیشنهاد کرد که با توجه به ثبت بودن گورستان ابن‌بابویه در فهرست آثار ملی و داشتن حریم مصوب‌، آنها طرح‌های پیشنهادی خود را برای سامان‌دهی گورستان به ما بدهند، تا در نخستین فرصت و در یک رسیدگی فوق‌العاده به دلیل اهمیت آن، در شورای فنی کشور طرح را تصویب کنیم و با ابلاغ به اداره اوقاف، طرح اجرایی شود.

 

وی با مورد تایید دانستن اصل به‌سازی، زیباسازی، سامان‌دهی و توسعه قبرستان ابن‌بابویه توسط اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران، اظهار کرد: ‌معتقدیم بر اساس یک طرح خوب و مناسب، بافت‌ها، بنا‌ها و گورستان‌های تاریخی را می‌توان سامان‌دهی کرد‌، اما کاری که در یک ماه گذشته در قبرستان ابن‌بابویه انجام می‌شد،‌ به دستور اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران متوقف شد، چون طرح آن به هیچ‌وجه مورد تایید اداره میراث فرهنگی نیست.

 

او با اشاره به برگزاری چند جلسه در یک ماه گذشته در این زمینه با حضور معاون میراث فرهنگی استان تهران و اداره اوقاف شهرری، افزود: با دیدی مثبت و مناسب می‌توان طرح را بررسی و عملیاتی کرد.

 

وی بیان کرد: در طرح گذشته، مؤلفه‌های لازم برای حفظ گورستان و آثار تاریخی از جمله حفاظت فیزیکی‌، جلوگیری از نشست‌، تخریب و گودبرداری لحاظ نشده بود، حتی گودبرداری انجام‌شده در اطراف بقعه شیخ صدوق ممکن بود،‌ به بقعه آسیب وارد کند. به همین دلیل، پس از انجام عملیات استحکام‌بخشی کار متوقف شد و اکنون ادامه دادن طرح توسط اداره اوقاف شهرری غیرقانونی است و تاییدیه اداره میراث فرهنگی را ندارد.

 

لاریجانی با اشاره به اینکه طرح فعلی اداره اوقاف فضایی حدود دو هزار مترمربع را شامل می‌شود، گفت: در این فضا، هیچ قبر تاریخی یا شخصیت‌های فرهنگی و مشاهیر وجود ندارند. اداره اوقاف در فاز نخست طرح خود این‌گونه ضوابط را رعایت کرده است‌، اما اگر قرار باشد، طرح توسعه قبرستان این‌گونه ادامه یابد‌، با مشکل جابه‌جایی سنگ قبرها‌، شکستگی و سپس نابودی قبرستان مواجه می‌شویم.

 

وی تاکید کرد: طرح سامان‌دهی قبرستان ابن‌بابویه باید متضمن انجام مطالعه، نحوه صحیح برداشتن سنگ قبر‌ها و تکنیک‌های پروژه باشد که کار‌شناسان خبره میراث فرهنگی طرح را بررسی کنند تا با کم‌ترین آسیب سامان‌دهی قبرستان انجام شود.

 

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران همچنین درباره شنیده‌هایی مبنی بر انجام ساخت‌ و ساز غیرمجاز در مقابل برج طغرل در شهرری، اظهار کرد: در یک سال گذشته، یک ساخت‌ و ساز انجام شده بود که آن نیز در‌‌ همان زمان متوقف و طرح اصلاح شد. اکنون دیگر مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

 

لاریجانی گفت: اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران از سازمان‌های دولتی، ارگان‌ها و دیگر نهادهایی که به نوعی قصد انجام کارهای عمرانی را در محدوده‌های تاریخی دارند‌، خواهش می‌کند، پیش از شروع هر عملیاتی، طرح را به اداره میراث فرهنگی بفرستند. این امر مطابق قانون است.

 

او اضافه کرد: اداره میراث فرهنگی آمادگی دارد، در کوتاه‌ترین زمان، طرح‌های عمرانی سازمان‌ها را با کمترین تغییرات در جلسات فوق‌العاده بررسی و با انعطاف زیاد، طرح را تصویب کند و به دستگاه‌های مربوط برگرداند.

کلید واژه ها: ابن‌ بابویه


نظر شما :