خانه جلال و سیمین به روایت مسجدجامعی/ محل رفت‌‌وآمد طالقانی و بازرگان، ساعدی و سپهری

۲۳ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۸:۵۸ کد : ۱۹۴۴ از دیگر رسانه‌ها
عضو کمیسیون فرهنگی ــ اجتماعی شورای شهر تهران گفت: همانطور که خانه پروین خانه شعر ایران است خانه جلال آل‌احمد و سیمین دانشور، خانه قصه و داستان ایران است و باید شهرداری آن را حفظ کند.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد مسجدجامعی در جلسه علنی امروز با بیان اینکه همزمان با سالگرد فوت پروین بحث ثبت و تخریب این خانه پیش آمد که با بودجه‌ای که در این زمینه تخصیص داده شد در بودجه سال ۹۱ ردیف بودجه‌ای برای خرید خانه پروین اختصاص داده شد.

 

و ی ادامه داد: خانه دیگری که می‌تواند جایگاه رمان و داستان ایران باشد خانه سیمین و جلال است که در سال ۱۳۳۰ احداث شده و طراح آن نیز خود جلال است.

 

مسجدجامعی با تاکید بر اینکه خانه جلال معماری یک خانه ایرانی را به نمایش می‌‌گذارد، گفت:  درهای چوبی با در سبز تند و نمای آجری، حوض آبی وسط حیاط و دو درخت سروی که یکی از آن‌ها قطع شده این خانه را از سایر خانه‌ها جدا می‌کند. حتی اسم بن‌بست ارض را هم خود جلال بر این کوچه گذاشته است.

 

وی ادامه داد: این خانه منشاء تحولات بسیاری بوده است و محل رفت و آمد بزرگانی چون مرحوم طالقانی، صدر، بازرگان، ساعدی، آغداشلو، نیمایوشیج و سپهری از شخصیت‌های طراز اول ادبی بوده است.

 

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه خود دانشور نیز نگران تخریب این خانه بود، گفت: باید یادگار جلال و سیمین همانند خانه پروین حفظ شود و یادگاری برای تهران باشد. این پیشنهاد از سوی رئیس شورای شهر تهران پذیرفته شد و قرار شد طی طرحی در صحن شورا به رأی گذاشته شود. 

کلید واژه ها: مسجدجامعی سیمین دانشور جلال آل احمد


نظر شما :