صدای رضاشاه بعد از ۷۶ سال

۰۴ بهمن ۱۳۸۹ | ۱۶:۵۲ کد : ۲۶۲ از دیگر رسانه‌ها
پس از گذشت 76 سال، فیلم بازدید رضاشاه از ترکیه و مکالمه او با کمال آتاتورک که در آن صدای رضاشاه نیز شنیده می‌شود بر حسب تصادف در شهر استانبول پیدا شده و از شبکه‌های تلویزیونی این کشور پخش شد. آن‌گونه که رسانه‌های ترکیه گزارش داده‌اند، یکی از اساتید دانشگاه به نام «سامی شکر اوغلو» که برای خرید میوه به یکی از میوه‌فروشی‌های استانبول رفته بود، مشاهده می‌کند که صاحب مغازه سرگرم تراشیدن حلقه‌هایی از نگاتیو فیلم است. استاد دانشگاه برحسب کنجکاوی از او دلیل تراشیدن فیلم‌‌ها را می‌پرسد. میوه‌فروش توضیح می‌دهد که با تراشیدن فیلم‌ها و اضافه کردن ماده «استون» به آن، خمیری را درست می‌کند که از آن برای چسباندن تکه‌های فیلم استفاده می‌شود. در این هنگام نظر استاد دانشگاه متوجه برچسب یکی از حلقه‌ها می‌شود که روی آن نام «آتاتورک» نوشته شده بود. به میوه‌فروش پیشنهاد می‌دهد آن را به بهای حدود 200 دلار از وی خریداری کند. میوه‌فروش که با شنیدن پیشنهاد استاد دانشگاه شگفت‌زده شده بود، می‌گوید «من باز هم از این‌گونه فیلم‌ها در انبار دارم.» به این ترتیب حلقه‌های فیلم‌های خبری قدیمی از جمله فیلم خبری سفر رضاشاه به ترکیه از انبار میوه‌فروش خارج می‌شود و در دسترس رسانه‌ها قرار می‌گیرد. لازم به توضیح است که بررسی سوابق انبار میوه‌فروش روشن می‌کند که این محل قبلاً استودیوی یک شرکت تولید فیلم‌های خبری به نام «ایپک» بوده که در آن سال‌ها فعال بوده است.

 

 

متن گفت‌وگوی آتاتورک و رضاشاه

 

آتاتورک: خیلی مایه خوشبختی است که به ترکیه تشریف آوردید.

 

رضاشاه: من هم بی‌نهایت خوشوقتم که موفق شدم به آرزوی دیرینه‌ای که داشتم برسم.

 

آتاتورک: خیلی متشکرم. مدت‌ها بود که منتظر تشریف‌فرمایی شما بودم. حسرت دیدار شما را داشتیم و صمیمانه می‌گویم که خیلی خوشوقتم که بالاخره روز ملاقات رسید.

 

رضاشاه: شاید بدانید که چند سال پیش به نماینده شما عرض کردم که برای زیارت شما به ترکیه سفر خواهم کرد.

 

آتاتورک: خیلی ممنونم. خیلی ممنونم. دوستی ما خیلی قدیمی است و از سال‌ها پیش شروع شد. این دوستی و آشنایی متقابل را بیش از پیش تقویت خواهیم کرد.

 

رضاشاه: شاید در گذشته غفلت شده ‌باشد ولی امیدوارم در آتیه جبران شود.

 

آتاتورک: هیچ شک و شبهه‌ای ندارم و تمام ترک‌ها هم همین نظر را دارند.

 

 

منبع: روزنامه شرق

 

کلید واژه ها: رضا شاه آتاتورک


نظر شما :