سردار سلیمانی: انتخاب‌های کمی در جنگ اشتباه از آب در آمد/ حسن باقری بهشتی جنگ بود

۲۸ آبان ۱۳۹۱ | ۱۹:۰۱ کد : ۲۷۸۸ از دیگر رسانه‌ها
فرمانده سپاه قدس، ریشه و محور همه مقاومت‌هایی که در دنیا علیه جبهه استکبار شکل گرفته را دوران هشت ساله دفاع مقدس دانست و گفت: در هر جنگی ممکن است حوادث خارق‌العاده رخ دهند که نمونه آن را در جنگ ۳۳ روزه و ۲۲ روزه دیدیم و امروز هم نتیجه جنگی که رژیم اشغالگر بر علیه غزه آغاز کرد قابل پیش‌بینی است.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار سرلشکر قاسم سلیمانی شامگاه شنبه در مراسم یادواره شهید مهدی زین‌الدین و ۶ هزار شهید استان قم که در مجتمع فرهنگی امام خمینی(ره) گلزار شهدای علی بن‌جعفر(ع) برگزار شد، با بیان اینکه شهید مهدی زین‌الدین، اسطوره دفاع مقدس بود، اظهار داشت: برای هر کسی شرف است که در یادواره ۶ هزار شهید که با محوریت یکی از برجسته‌ترین فرماندهان دوران دفاع مقدس برگزار شده حضور داشته باشد. وی گفت: بعد از حادثه قیام عاشورا که حادثه‌ای جامع و ضروری برای اسلام بود، حادثه‌ای چون دفاع مقدس با این جامعیت که همه زوایای تربیتی و اخلاقی را در بر داشته باشد نداشتیم.

 

فرمانده سپاه قدس گفت: ما هیچ جنگی را با جامعیت دفاع مقدس که شباهت بسیار بالا و کم نظیر با حادثه کربلا داشته باشد نه در بعد جنگی، نه فرهنگی و اخلاقی و نه در سایر موضوعات دینی که در آن بروز و ظهور کرده باشد همانند دفاع مقدس سراغ نداریم.

 

 

دفاع مقدسه شبیه‌ترین صحنه به حادثه کربلا است

 

سردار سلیمانی تصریح کرد: شبیه‌ترین و جامع‌ترین صحنه به حادثه کربلا بدون اغماض اگر شرح و توضیح خوبی داده شود همین دفاع مقدس بوده است. وی ادامه داد: یکی از دلایلی که امروز بعد از گذشت ۲۰ سال در سالگرد شهدا، این اجتماعات بزرگ را در برپایی یادواره‌های مختلف شاهدیم و یا حرکت راهیان نور که در ایام مختلف سال به سمت جبهه‌ها حرکت می‌کنند را می‌بینیم، ماندگاری و زنده بودن این حادثه در درون ملت را نشان می‌دهد که ناشی از نورانیت و حقیقت دفاع مقدس است. وی ابراز داشت: بحث‌های گسترده نظامی و انسانی در دفاع مقدس وجود دارد و هرچه پیرامون دفاع مقدس صحبت شود، نمی‌توانیم حق این حادثه بزرگ را ادا کنیم.

 

فرمانده لشکر ثارالله در دوران دفاع مقدس با اشاره به خدمات و تلاش‌های شهید زین‌الدین در دفاع مقدس افزود: وقتی نیت‌ها برای خدا باشد وجود چنین انسانی که تماما برای خدا بود، می‌تواند در سن کم نیز منشا خدمات عظیمی می‌شود.

فرمانده سپاه قدس اضافه کرد: جوانی با سن کم همانند مهدی زین‌الدین توانست آنقدر تاثیرگذار باشد که این ۶ هزار شهید استان قم در رکاب او بودند و از او تبعیت کردند و لشکر۱۷ علی بن ابیطالب(ع) به نوعی متعلق به او و خطی که او بنا نهاد است.

 

 

دفاع مقدس معرف مذهب و دین ما بود

 

سردار سلیمانی گفت: سه عامل در جنگ ما جوهری، مهم و برجسته بود که یکی از آن‌ عوامل این بود که دفاع مقدس، معرف مذهب و دین ما بود. وی با بیان اینکه در دنیا بعید است جنگی وجود داشته باشد که آن جنگ بتواند معرف یک مذهب و دین باشد، اظهار داشت: آمریکایی‌ها به عراق و افغانستان آمدند در حالی که هیچ یک از ادیان مسیحیت و یهودیت و یا ادیان دیگر نمی‌توانند قبول کنند که این جنگ‌ها معرف دین و مذهب آن‌ها بوده است.

 

وی با بیان اینکه هیچ انسان مذهبی در درون مذهبی‌های آن‌ها نمی‌تواند به لشکرکشی آمریکایی‌ها به عراق و افغانستان افتخار کند، افزود: دفاع مقدس، تنها جنگی بود که برجسته‌ترین عالم دین و بالا‌ترین فقیه و انسانی که به تعبیر رهبر انقلاب که فرمود شخصیت امام خمینی(ره) بعد از معصومین(ع) بی‌نظیر بود، مهر تایید زد.

 

فرمانده سپاه قدس اظهار داشت: امام فرمود جنگ ما جنگ حق و باطل بود و دفاع مقدس آنقدر زیبایی‌های ارزشمندی داشت که فرمود ما انقلابمان را با جنگمان به دنیا صادر کردیم و البته با همین فرماندهان شهید و نه از آتش تفنگ.

 

 

اسلام ناب در دفاع مقدس قابل لمس است

 

وی تاکید کرد: اگر کسی بخواهد در معنویت و عرفان حقیقی یک صحنه‌ای را ببیند که در آن اسلام ناب را حس و لمس کند هیچ صحنه‌ای با گستردگی و جامعیت دفاع مقدس پیدا نمی‌شود. وی عنوان کرد: دفاع مقدس ظرفی بود که همه ملت در آن قرار داشتند و صحنه جنگ معرف مذهب شد که این امر برجسته‌ترین مشخصه قابل دفاع جنگ ما بود.

 

سردار سلیمانی با بیان اینکه عامل دیگری که جنگ ما را متمایز کرد عامل تربیت بود، افزود: بعید است کسی تصور داشته باشد که جنگ عاملی برای تربیت افراد شود گرچه ممکن است در جنگی خاطراتی از شخصی بروز کند اما اینکه آحاد مردم بتوانند وارد این عرصه شوند و خروجی آن تربیت باشد در دنیا استثنا است.

 

فرمانده لشکر ثارالله در دوران دفاع مقدس ابراز داشت: در بعد تربیتی دو موضوع مجاورت و القاء مورد تاکید است که اگر انسان مدتی را با کسی همنشین باشد تاثیرپذیری سلبی و ایجابی دارد. وی با بیان اینکه یکی از محورهای اساسی دفاع مقدس، تاثیر مجاورت بود ادامه داد: بالا‌ترین نقش در موضوع تربیت، معرفی مذهب در جنگ را فرماندهان شهید برعهده داشتند.

 

 

شهید زین‌الدین در همه ابعاد در قله قرار داشت

 

فرمانده سپاه قدس گفت: اگر لشکر ۱۷علی بن ابیطالب(ع) را بررسی کنیم کسی را نمی‌توان یافت که در ابعاد تربیتی، شجاعت و شهادت‌طلبی به پای شهید زین‌الدین برسد، او در همه ابعاد در قله قرار داشت.

 

وی با بیان اینکه شهید خرازی هم در بین همه رزمندگان لشکر امام حسین(ع) در بالا‌ترین نقطه قرار داشت، افزود: ویژگی‌هایی در فرماندهان شهید وجود داشت که موجب تحول‌آفرینی می‌شد که این فرماندهی از امام راحل آغاز و در سطح فرماندهان تکثیر می‌یافت.

 

سردار سلیمانی عنوان کرد: معرفت، شجاعت، شهادت‌طلبی و روح دینی و مذهبی امام راحل از طریق فرماندهان در همه آحاد رزمندگان تکثیر می‌یافت. وی عنوان کرد: فرماندهان شهید همانند آهنی که به آهنربا متصل است و بعد از مدتی خود به میدان مغناطیسی تبدیل می‌شود به دلیل تاثیری که از امام راحل گرفته بودند همانند آهنربا عمل می‌کردند و افراد را مجذوب خود می‌کردند.

 

 

فرماندهان در دفاع مقدس در ابعاد مدیریتی سنت‌شکنی کردند

 

وی با بیان اینکه فرماندهان در دوران دفاع مقدس در ابعاد مدیریتی سنت شکنی کردند ادامه داد: علم نظامی حکم می‌کند که فرماندهی فاصله‌ای با خط مقدم داشته باشد تا بتواند راحت‌تر میدان جنگ را کنترل و فرماندهی کند. فرمانده سپاه قدس ادامه داد: به دلیل نابرابری که در صحنه جنگ وجود داشت، فرماندهان در سطوح مختلف دوران دفاع مقدس سنت‌ها را شکستند.

 

 

حسن باقری در سن ۲۰ سالگی لشکر می‌ساخت

 

فرمانده لشکر ثارالله در دوران دفاع مقدس با اشاره به نحوه شهادت برخی از فرماندهان شهید اظهار داشت: حسن باقری بهشتی جنگ بود و مستندی که این روز‌ها از وی در تلویزیون پخش می‌کنند گوشه‌ای زوایای شخصیتی این فرمانده جنگ را نشان می‌دهد.

 

سردار سلیمانی اضافه کرد: حسن باقری در سن ۲۰ سالگی لشکر می‌ساخت و جنگ را اداره می‌کرد و شهید همت نیز که این روز‌ها نام او آوازه همه اقشار جامعه است و جوانان با نام او عشق می‌کنند، الگوی برجسته دینی و معنوی در جنگ بود که امروز شاهدیم بیش از یک مرجع تقلیدی که از دنیا رخت بربسته است نام او را مشق می‌کنند.

 

وی با بیان اینکه شهید همت در جزیره مجنون فرماندهی یک دسته ۳۰ نفری را بر عهده داشت، افزود: همه رزمندگان در خیبر مجروح و شهید شده بودند و بی‌قراری‌های او در ماندن در کنار باقیمانده رزمندگان کاملا حس می‌شد که وقتی عراقی‌ها به خط او حمله کردند و یک سنگر را گرفتند تا ۳۰۰ متر از خط او سقوط کرد. وی ادامه داد: شهید همت در آن عملیات به من گفت یک دسته نیرو به من قرض بده تا بتوانم خط را نگه دارم.

 

فرمانده سپاه قدس با بیان اینکه شهید باکری در غرب رودخانه دجله در گودالی که به واسطه بمباران ایجاد شده بود محصور شده بودند، افزود: وقتی اصرار شد تا مهدی باکری به عقب بازگردد او قبول نکرد و می‌گفت نمی‌توانم ۲۰ نفر از نیرو‌هایم را تنها بگذارم.

 

وی افزود: وقتی احمد کاظمی پشت بی‌سیم به او اصرار کرد که به عقب بیاید به شهید کاظمی گفت من اینجا نوری را احساس می‌کنم و اگر تو هم بیایی تا آخر با هم خواهیم بود که شهید باکری در همان جا مجروح و در رود دجله با آرپی‌جی دشمن مواجه شد و جنازه او برای همیشه از نظر‌ها پنهان ماند.

 

 

فرماندهان جنگ در ایجاد موج فرهنگی در جبهه‌ها نقش اساسی داشتند

 

سردار سلیمانی تصریح کرد: فرماندهان جنگ در خطرپذیری، معنویت، شهادت‌طلبی و مهم‌تر از آن‌ها در ترویج فرهنگ دینی و در راستای ایجاد موج فرهنگی در جبهه‌ها نقش اساسی داشتند. وی گفت: فضای جبهه‌های جنگ یک فضای معنوی و صمیمانه‌ای بود و حق فرماندهان جنگ در این زمینه همانند شهید زین‌الدین برجسته بود و همین عامل مهم‌ترین علت دگرگونی در جنگ شد.

 

فرمانده لشکر ثارالله در دوران دفاع مقدس عنوان کرد: این جمله امام خمینی(ره) که فرمود ملاک مسئولیت‌ها باید تقوا و جهاد فی سبیل الله باشد در دوران دفاع مقدس محقق شد و کلیه انتخاب‌هایی که برای سمت‌های مختلف صورت می‌گرفت بر اساس همین ملاک امام(ره) بود.

 

فرمانده سپاه قدس با بیان اینکه کمتر انتخابی در جنگ صورت گرفت که اشتباه و نادرست از آب در آمده باشد، افزود: همه کسانی که برای رده‌های مختلف فرماندهی در جنگ انتخاب شدند بدون استثنا جزء بهترین انتخاب‌ها بودند.

 

 

محور تمام مقاومت‌ها در جهان ریشه در دفاع مقدس دارد

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه محور تمام مقاومت‌هایی که در منطقه و جهان وجود دارد به نحوی ریشه در دفاع مقدس دارد، افزود: امروز هر مقاومتی که در دنیا شکل گرفته است نتیجه دوران دفاع مقدس است و جنگ ما در ابعاد مختلف توانست نیازمندی‌های جدی انقلاب در عرصه‌های مختلف نظامی، فرهنگی. اجتماعی را تامین کند.

 

وی عنوان کرد: در هر جنگی ممکن است حوادث خارق‌العاده رخ دهند که نمونه آن در جنگ ۳۳ روزه و ۲۲ روزه دیدیم و امروز هم جنگی که رژیم اشغالگر بر علیه غزه آغاز کرده است قابل پیش‌بینی است. سردار سلیمانی تصریح کرد: حادثه جنگ مشیت الهی بود تا نمایندگانی از آحاد ملت وارد این صحنه شوند و با ایجاد تحول هم جامعه و هم کشور را متحول کنند.

 

وی با بیان اینکه دوران دفاع مقدس در راستای اشاعه فرهنگ تشیع نقش موثری داشته است، افزود: اگر روحانیت شیعه بخواهد در نمایشگاهی تلاش‌های علما از ابتدا تاکنون را به نمایش بگذارد هیچ مقطع و تلاشی جامع‌تر از نمایشگاه دفاع مقدس نیست.

 

فرمانده سپاه قدس ادامه داد: امروز وقتی به عرصه جهانی نگاه می‌کنیم مجاهدان فراوانی را می‌بینیم که البته آن‌ها فاصله زیادی با رزمندگان ما دارند و آن هم به دلیل حاکم بودن فرهنگ خاص دوران دفاع مقدس است که در سایر جبهه‌ها مقاومت دیده نمی‌شود.

 

 

خبر شهادت شهید مهدی زین‌الدین، رهبر معظم انقلاب را بسیار متاثر کرد

 

سردار سلیمانی عنوان کرد: وقتی خبر شهادت شهید مهدی زین‌الدین به رهبر معظم انقلاب رسید ایشان بسیار ناراحت و متاثر شدند که این حالت در این اواخر جز در شهادت افرادی همانند شهید کاظمی، شهید صیاد و تهرانی مقدم نمونه دیگری از این ناراحتی را ندیده بودم و این امر هم به دلیل تاثیرگذاری شهید زین‌الدین در جنگ بود.

 

وی با تقدیر از برگزارکنندگان یادواره سردار سرلشکر شهید زین‌الدین و ۶ هزار شهید استان قم ابراز داشت: هیچ گزینه‌ای تاثیرگذار‌تر از دوران دفاع مقدس برای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان وجود ندارد که جا دارد برگزاری چنین یادواره‌هایی برای کسب معرفت بیشتر جامعه بیش از این برگزار شود.

کلید واژه ها: قاسم سلیمانی زین الدین حسن باقری دفاع مقدس


نظر شما :