انتشار شعرهای نویافته خسرو گلسرخی

۰۹ دی ۱۳۹۱ | ۱۶:۴۴ کد : ۲۹۱۶ از دیگر رسانه‌ها
«مجموعهٔ اشعار» خسرو گلسرخی منتشر شد.

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، کاوه گوهرین می‌گوید: از سال‌ها پیش به جمع‌آوری و تدوین و نشر شعر‌های خسرو گلسرخی اقدام کردم، از جمله مجموعهٔ زیادی از شعر‌های این شاعر در سال ۱۳۷۱ از سوی انتشارات نگاه با عنوان «ای سرزمین» چاپ شد. اکنون در مجموعه‌ای که این ناشر از شعر شاعران معاصر درمی‌آورد، مجموعهٔ کامل اشعار خسرو گلسرخی با مقدمه‌ای مفصل و همچنین بخش شعر‌های نویافته منتشر شده است. عکس روی جلد کتاب هم برای نخستین بار است که چاپ می‌شود.

 

او در ادامه می‌افزاید: پیشتر مجموعهٔ آثار این شاعر در دورهٔ سه ‌جلدی دربرگیرندهٔ شعر‌ها و مقاله‌ها و یادداشت‌های او چاپ شد؛ اما در مجموعهٔ اشعار کنونی سعی شده است دیگر از شعر‌های برجامانده و منتشرنشده اثری از قلم نیفتد، اما اگر آثار تازه‌ای یافته شود، حتما در چاپ‌های بعدی به این مجموعه اضافه می‌شود.

 

خسرو گلسرخی دوم بهمن‌ماه سال ۱۳۲۲ در رشت به دنیا آمد. این شاعر و نویسندهٔ مبارز در دوران حکومت پهلوی محاکمه و در ۲۹ بهمن‌ماه ۱۳۵۲ اعدام شد. متن دفاعیهٔ گلسرخی در دادگاه و یادکردش از امام حسین(ع) و آزادگی ایشان بسیار شهرت دارد.

 

او عموما آثارش را با نام مستعار منتشر می‌کرد. مجموعهٔ شعرهای «خسته‌تر از همیشه» و «ای سرزمین من» به کوشش کاوه گوهرین، «سیاست هنر، سیاست شعر» با نام خ. گلسرخی، «نیما و حقیقت خاکی» با نام خسرو تهرانی و «ادبیات توده» با نام خسرو تهرانی از جمله‌ آثار اوست.

کلید واژه ها: گلسرخی


نظر شما :