جلال‌الدین فارسی: اگر حکیمی نبود، شریعتی به شهرت نمی‌رسید

۳۱ خرداد ۱۳۹۲ | ۰۲:۰۹ کد : ۳۲۹۱ از دیگر رسانه‌ها
جلال‌الدین فارسی نویسنده، مبارز سیاسی و متفکر انقلابی، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در مورد ویژگی شخصیتی دکتر علی شریعتی اظهار داشت: بخش بزرگی از کتاب اسلام‌شناسی علی شریعتی مرهون اثر محمدرضا حکیمی است.

 

وی افزود:‌ اگر محمدرضا حکیمی نبود نه علی شریعتی به شهرتی که در حال حاضر داشت دست می‌یافت و نه حسن رحیم‌پور ازغدی به این مقام علمی می‌رسید.

 

نویسنده کتاب «انقلاب تکاملی اسلام» با بیان اینکه محمدرضا حکیمی اشکالات و اشتباهات علی شریعتی را با مهربانی به او تذکر می‌داد، گفت: شریعتی بسیار اقتباس‌گر بود و اگر سخنی از کسی می‌شنید هنرمندانه در قالبی نو ارائه می‌داد.

 

وی سپس به ذکر خاطره‌ای پرداخت و گفت: بعد از انقلاب من به استاد حکیمی گفتم که اگر علی شریعتی کتاب‌های شما را نمی‌خواند به این شهرت و تأثیرگذاری نمی‌رسید. البته آقای حکیمی نخست حرف‌هایم را باور نمی‌کرد و بعدا که مرا دید، گفت شما درست می‌گفتید.

 

این مبارز و نویسنده ادامه داد: استاد حکیمی تعریف می‌کرد بعد از درگذشت علی شریعتی در لندن، برای تسلای بازماندگان دیداری با خانواده مرحوم داشتم و زمان ترک خانه به خانواده وی گفتم اجازه دارم کتابخانه مرحوم را ببینم. خانواده مرحوم شریعتی با روی باز استقبال کردند و آخرین کتابی که مرحوم شریعتی در حال خواندن بود را به من نشان دادند که کتابی از «برادر من» بوده است.

 

وی ادامه داد: در گذشته دور، برادر محمدرضا حکیمی کتاب‌هایش را به انتشاراتی در مشهد می‌سپرد و مسئول انتشارات آنجا کتاب‌ها را مدت طولانی نزد خود نگه می‌داشت و برای مشاوره گرفتن کتاب را به افراد مطلع نشان می‌دادند.

 

نویسنده و مبارز انقلابی ادامه داد: یکی از افرادی که انتشاراتی کتاب را به او می‌داد مرحوم شریعتی بود و مرحوم شریعتی بعد از خواندن کتاب، نظرات خود را به انتشاراتی می‌داد و هم به صورت هنرمندانه در کنفرانس‌ها برای دیگران ارائه می‌داد.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: البته علی شریعتی مرد بزرگی بود، امام راحل تمام آثار علی شریعتی را مطالعه کرد.

کلید واژه ها: جلال الدین فارسی علی شریعتی


نظر شما :