نجفی: میراث فرهنگی ایران در معرض تخریب و تعدی است

۳۰ آذر ۱۳۹۲ | ۱۸:۵۸ کد : ۳۸۶۴ از دیگر رسانه‌ها
رئیس سازمان میراث فرهنگی تشکیل اتاق فکر در حوزه مدیران کل دستگاه‌ها را لازم دانست و گفت: با وجود مسائل و مشکلات بودجه‌ای و تحریم‌ها، مردم به دولت یازدهم امیدوار هستند، امروز پس از ۴ ماه بستر لازم برای اقدامات اجرایی فراهم شده و ما باید با تدبیر برای بهبود وضعیت عمومی کشور تلاش کنیم.

 

به گزارش روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، محمدعلی نجفی، در دومین نشست مدیران کل حوزه‌های وزارتی و روسای سازمان‌ها که روز پنجشنبه به میزبانی این سازمان در کاخ نیاوران برگزار شد، با ارائه توضیحاتی درباره ماموریت‌های اصلی این سازمان گفت: جمهوری اسلامی ایران از نظر تاریخ و تمدن یکی از غنی‌ترین کشورهاست، وظیفه ما نگهداری، معرفی و شناساندن گنجینه‌ای است که از گذشتگان به ما رسیده است.

 

معاون رئیس‌جمهور در ادامه به نقش ایران در تاریخ تمدن بشری اشاره کرد و گفت: در کشوری مانند اتریش که در برخی ادوار تاریخی اروپا نقشی تاثیرگذار داشته ۷۰۰ محوطه تاریخی شناسایی شده است در حالی که محوطه‌های شناسایی شده در کشور ما تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار مورد بوده است.

 

رئیس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به مشکلات حوزه میراث فرهنگی گفت: ما کشوری با سابقه تاریخی و تمدنی بسیار غنی هستیم که شناساندن، حفظ و حراست از این مواریث آنطور که شایسته بوده انجام نشده است و با توجه به کمبود امکانات سازمان، بخشی از میراث فرهنگی ما در معرض تخریب و گاهی تعدی قرار دارد. این میراث غنی از لحاظ هویتی و سودآوری قابل استفاده است و می‌تواند به منبع عظیم اقتصادی کشور تبدیل شود.

 

معاون رئیس‌جمهور گفت: میراث فرهنگی به تعبیری ژن فرهنگی ماست چرا که اگر کسی بخواهد مردم این سرزمین را از نظر فرهنگی مورد بررسی قرار دهد به سابقه تاریخی کشور توجه می‌کند.

 

نجفی در ادامه گفت: در حوزه میراث فرهنگی دو وظیفه و مسئولیت حائز اهمیت وجود دارد، حفاظت، حراست و شناسایی از یکسو و بهره‌برداری مناسب که موجب رشد و رونق اقتصادی می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه بخش صنایع دستی در ۳ دهه گذشته دچار تلاطم و اضطراب‌های بسیاری بوده است، گفت: از لحاظ صنایع دستی ایران یکی از برجسته‌ترین کشورهاست که وجود ۳۲۰ نوع صنعت دستی متفاوت و متنوع مصداق درستی بر این ادعا است. صنایع دستی کشور ما از انواع گلیم، گبه، قالی و جاجیم گرفته تا صنایع چوبی، سفالی، فلزی و... همگی از ظرافت خاصی برخوردارند.

 

رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: با وجود این تنوع بی‌نظیر در حوزه صنایع دستی وضعیت تجاری این صنعت ضعیف است، بخش عمده‌ای از بازارهای داخلی ما آگاهانه یا ناآگاهانه صنایع دستی کشورهای هند و چین را با کیفیت پایین عرضه می‌کنند.

 

معاون رئیس‌جمهور با ابراز نگرانی نسبت به تغییر سلیقه مردم در رابطه با صنایع دستی، گفت: باید نوآوری و خلاقیت نیروهای جوان وارد این حوزه شود، در برخی موارد این اتفاق افتاده و با استقبال هم مواجه شده مثل تولید لباس‌هایی با طرح‌های سنتی که استفاده از آن‌ها رایج شده است و باید ادامه پیدا کند.

 

رئیس سازمان میراث فرهنگی در ادامه به حوزه دیگر مسئولیت سازمان اشاره کرد و گفت: گردشگری در حال حاضر یکی از بزرگترین صنایع ارزآور دنیاست، براساس آمار‌ها در سال ۲۰۱۲، ۹ درصد از کل تولید ناخالص جهانی مربوط به گردشگری بوده است، همچنین از هر ۱۱ شغل در دنیا یک شغل در ارتباط با صنعت گردشگری است.

 

نجفی با اشاره به آمار سازمان بین‌المللی گردشگری در مورد گردشگران خارجی دنیا گفت: سال گذشته میلادی ۱ میلیارد و ۳۵ میلیون نفر گردشگر خارجی در دنیا جابه‌جا شده است که گردش مالی این تعداد گردشگر به رقم ۱۰۰۰ میلیارد دلار می‌رسد. از این تعداد گردشگر خارجی سهم کشور چین ۱۰۰ میلیون نفر بوده است و سهم کشور ما ۴ میلیون نفر که این تعداد هم قابل دفاع نیست چرا که برخی از این افراد با نیت گردشگری وارد کشور ما نشده‌اند.

کلید واژه ها: میراث فرهنگی


نظر شما :