نخستین سرود ملی ایران کی و چگونه ساخته شد؟

۲۷ بهمن ۱۳۸۹ | ۱۹:۰۴ کد : ۴۰۵ از دیگر رسانه‌ها
نخستین سرود ملی ایران زمانی ساخته شد که رضاشاه قصد سفر به ترکیه را کرد.

 

محمود پورشالچی در کتاب "قزاق" در این باره نوشته است: سفر رضا شاه به ترکیه جنبه عملی گرفت. وزارت امور خارجه سرگرم تهیه برنامه شد و بدین منظور در مقام اطلاع از برنامه‌ای که ترکیه اجرا خواهد کرد، برآمد.

 

معلوم شد که ترک‌ها در مراسم رسمی سرود ملی خود را می‌خوانند ولی ایران ظاهراً سرودی نداشت. رضا شاه دستور داد به انجمن ادبی ایران تکلیف کنند سرود ملی تهیه شود. موضوع در انجمن مطرح شد ولی اعضا نمی‌دانستند که چگونه سرود ملی تهیه نمایند. ابتدا تصمیم گرفتند که سرودهای سایر ممالک را گوش دهند تا معلوم شود سرود ملی چیست و متضمن چه مطالبی است. سپس شعرهایی بسرایند و با آهنگ بیامیزند.

 

در جلسه انجمن قرار شد شاهزاده افسر و مین باشیان (غلامرضاخان سالار معزز) با هم سرود را بسازند؛ بدین ترتیب که شاهزاده افسر شعر آن را تهیه کند و آهنگ آن را مین باشیان. به زودی سرود شاهنشاهی آماده شد و به دربار تقدیم گردید.

 

رضاشاه پس از شنیدن شعر و آهنگ دو جای آن را اصلاح کرد. یکی اینکه گفته شده بود:"از اجنبی جان می‌ستانیم" که رضاشاه گفت: از دشمنان جان می‌ستانیم. دیگر کلمه شهنشه بود که گفته شده بود "شهنشه زنده بادا " که رضاشاه تغییر داد به "شاهنشه ما زنده بادا."

 

بدین ترتیب نخستین سرود ملی ایران تهیه شد.

 
 

منبع: محمود پورشالچی، قزاق، 8-567/خبرآنلاین


 

کلید واژه ها: سرود ملی رضا شاه آتاتورک


نظر شما :