مخالفت وزارت ارشاد با انتشار کتاب «اسرار آیت»/ بادامچیان: آیت مخالف وزیر شدن موسوی بود

۱۴ مرداد ۱۳۹۳ | ۲۳:۲۷ کد : ۴۵۶۸ از دیگر رسانه‌ها
کتاب «اسرار آیت» به دلیل اعمال ممیزی وزارت ارشاد و درخواست برای حذف بخش‌هایی از این کتاب رونمایی نشد.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، در حالیکه قرار بود در حاشیه اولین بزرگداشت شهید دکتر آیت که عصر امروز در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد، از کتاب «اسرار آیت» رونمایی شود به دلیل اعمال ممیزی وزارت ارشاد و عدم پذیرش ناشر برای حذف بخش‌هایی از کتاب این رونمایی انجام نشد.

 

حجت‌الاسلام منصور مهدوی مدیر انتشارات اشراق حکمت که تألیف این کتاب را برعهده دارد در همین خصوص گفت: وزارت ارشاد با سه محور این کتاب مخالفت کرد که مواضع شهید آیت درباره ملی‌گرایان، بنی‌صدر و موسوی یکی از این‌ها بود و در واقع این اشخاص مظهر افراط بودند اما اکنون دولت اعتدال است و این کتاب باید از کانال اعتدال بگذرد و انشالله این قضیه حل شود. وی افزود: ما به احترام وزارت ارشاد مراسم رونمایی را انجام ندادیم و امیدواریم تجدیدنظر صورت گیرد.

 

اسدالله بادامچیان، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه در این مراسم گفت: آیت مخالف وزارت خارجه موسوی بود زیرا معتقد بود که میرحسین موسوی عضو خط پیمان است که آن منتهی به آمریکا می‌شود. وی با اشاره به ابعاد شخصیتی شهید آیت، اظهار داشت: شهید آیت کتابی زیبا عبرت‌آموز و حکایتی از بخشی از تاریخ این دیار شهیدان است که برای همه نسل‌ها به ویژه نسل امروز و نسل‌های فردا و همچنین برای همه مجاهدان در بیداری اسلامی در همه جهان به عنوان یک اسطوره محسوب می‌شود.

 

وی ادامه داد: نگاهی به گفتار و مواضع شهید آیت نشان می‌دهد که او در چه شرایط حساسی در جمهوری اسلامی ایران که همه توطئه‌ها و انحراف‌ها و مقام‌پرستی‌ها در فضای آزاد بعد از فروریختن خفقان و استبداد شاه در چنین فضای موقعیت یافتن در ظرف مدت دو ماه دویست حزب شکل می‌گیرد و حزب توده ۶۰ نشریه منتشر می‌کند و لیبرال‌ها در تلاش جدی علیه انقلاب و تلاش برای حرکت لیبرال دموکرات به نفع آمریکا کار می‌کنند، امام و شهید آیت انجام وظیفه می‌کنند تا با تدبیر و برنامه‌ریزی تمام شیطنت‌ها و جوسازی‌ها به تدریج افشا شود. بادامچیان افزود: در نتیجه سیر شناخت آثار آیت از مقابله‌کنندگان باید آیت را بشناسیم.

 

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه تصریح کرد: مخالفان و دشمنان آیت کیس عجیب و غریبی هستند. یک طرف میرحسین موسوی و دیگری لیبرال‌ها و یک طرف نهضت آزادی، گروه‌های کمونیست، ‌گروه فرقان، گروه منافقین، پان‌ایرانیست‌ها و پیمانی‌ها که مخالف اصل ولایت فقیه هستند با همه اختلاف سلیقه‌ها در بین خود علیه شهید آیت یک مشی را دنبال می‌کنند. البته در این بین شهید مطهری، شهید عراقی، شهدای هفت تیر و شهید آیت هم در یک طرف هستند.

 

وی ادامه داد: در این میان بیان سازش‌ناپذیر شهید آیت مطرح می‌شود که بدون هیچ‌گونه کوتاه آمدنی در مسیر روشنگری برای توده‌های مردم در مسیر امام و خط انقلاب فعال می‌شود. بادامچیان افزود: آیت با بصیرت، شجاعت و شهامت و بدون هیچ سازشکاری صحبت می‌کرد و فشار‌ها و مصلحت‌ها بر روی وی تأثیر نمی‌گذاشت. البته آیت مسائل نظام را در امتداد خط ولایت رعایت می‌کرد و در آن دقیق بود.

 

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اظهار داشت: اولین عبرت این است که اگر کسی می‌خواهد رهرو راه شهدا و شهید آیت باشد و اگر شهید بهشتی است و خود یک ملت است مظلوم بماند. وی ادامه داد: تهاجم علیه آیت باعث ترسش نشد و تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کرد. البته عبرت دوم این است که آیت اگر در زندگانی‌اش می‌یافت که چیزی حق است از آن دریغ نمی‌کرد و مواضع گذشته خود را تغییر می‌داد.

 

نائب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری بیان داشت: آیت وقتی دید که جریانات انحرافی دکتر مصدق را به جای آیت‌الله کاشانی پیشوای ملت می‌کنند و در کنار آن ملی‌گرایی را تبلیغ می‌کنند و سیاستی به کار می‌گیرند مبنی بر اینکه آمریکا در مبارزه با انگلستان و در به دام نیفتادن شوروی به درد ما می‌خورد، تمامی این مسائل را افشا کرد.

 

بادامچیان اضافه کرد: عبرت سوم این است که شهید آیت در جریان ملی شدن صنعت نفت مهره‌شناسی کرد که این امر یکی از زیبا‌ترین درس‌های آیت برای نسل ماست و علت اینکه آیت به راحتی قطب‌زاده و بنی‌صدر را می‌شناسد همین آگاهی آیت از مهره‌سازی مخفی استکبار است.

 

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه افزود: آیت پس از انقلاب توانست با این مهره‌ها برخورد کند البته وی در رویداد‌ها تحلیل نداشت و جریانی تحلیل می‌کرد. به همین خاطر می‌گفت که جریان مصدق انحرافی است و برای وی فرقی نمی‌کرد که میرحسین مصدقی است یا نهضت آزادی و یا برخی از نزدیکان امام چرا که آیت می‌گفت این‌ها از جریان انقلاب خارج هستند.

 

بادامچیان تصریح کرد: در مسئله نوار آیت که آن را از بنی‌صدر گرفتیم فهمیدیم که آن تهمت است و در همانجا مشخص شد که چهره بنی‌صدر چقدر پلید است.

 

نایب‌ رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری بیان داشت: در شب هفتم تیر شهید بهشتی با آیت علیه میرحسین برخورد کرد البته در آن شب بحث واگذار کردن وزارت خارجه به میرحسین مطرح شد که شهید آیت با این امر مخالفت کرد و گفت میرحسین عضو خط پیمان است که آن منتهی به آمریکا می‌شود، البته در آن شب با اکثریت مختصری واگذار کردن وزارت خارجه به میرحسین تصویب شد که آیت پس از این اتفاق گفت به عنوان نماینده ملت با این امر مخالفت می‌کنم و طرفداران میرحسین گفتند که آیت حق ندارد علیه تشکیلات عمل کند.

 

بادامچیان در پایان خاطرنشان کرد: در آن جلسه مرحوم عسگراولادی تخلفات میرحسین را مطرح کرد و شهید بهشتی در پایان جمع‌بندی کردند که به این موضوع رسیدگی می‌کنند که در آن شب به لقاءالله پیوستند.

 

 

حسینیان: رسالت آیت معرفی چهره مصدق بود

 

نماینده مردم تهران در مجلس با اعتقاد بر اینکه شهید آیت دوای همه درد‌ها را تشخیص داده بود و نمی‌خواست انقلاب به دست نا‌اهلان بیفتد، گفت: شهید آیت درک کرد که ولایت فقیه خواست دینی و مردمی است. حجت‌الاسلام روح‌الله حسینیان گفت: امروز در سوگ و سالگرد شهید مظلومی گردهم آمده‌ایم که مظلوم زیست، مظلومانه به شهادت رسید و مظلوم ماند. وی ادامه داد: آیت مرد پیشتازی بود که در تمام عرصه‌ها و میدان مبارزه و جهاد از دیگران سبقت گرفت و زود‌تر از همگان می‌فهمید و سال‌ها جلو‌تر از تاریخ زیست.

 

حسینیان با اشاره به اینکه زندگی سیاسی، اجتماعی شهید آیت از چند جهت قابل بررسی است، توضیح داد: آیت در یک خانواده مذهبی چشم به جهان گشود و محل زیستن او در یک خانواده روحانی بود، پدر او آیت‌الله بود و مادر وی آیت‌الله‌زاده بود.

 

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی اضافه کرد: آیت وقتی از ابتدای کودکی درس را آغاز کرد تا جوانی خود در حوزه‌های علمی به تعلم و آموزش پرداخت و این نقش بزرگی در زندگی او داشت؛ دوران دبیرستان او همزمان با ملی‌ شدن صنعت نفت بود و دوران دانشجویی او با نهضت حضرت امام خمینی(ره) همراه شد.

 

وی با ذکر این نکته که آیت شخصیتی قابل اعتماد، انقلابی، تاریخ‌ساز، تأثیرگذار و نقش‌آفرین در تاریخ بود، ابراز داشت: به همین جهت بود که شخصیتی مانند شهید آیت‌الله بهشتی بنیانگذار حزب جمهوری که تمام کار‌ها و انتخابش بر اساس تعهد و اندیشه بود او را به عنوان عضو شورای مرکزی و دبیر سیاسی انتخاب کرد.

 

نماینده مردم تهران در مجلس با تأکید بر اینکه آیت به خوبی شرایط پس از انقلاب اسلامی را می‌شناخت، اضافه کرد: وی بر اساس تجربیات خود می‌دانست و موضع می‌گرفت، انقلاب وقتی به پیروزی رسید در یک طرف مجموعه‌ای از نیروهای چپ، مارکسیست، کمونیست و ملی‌گرا قرار داشتند و در سوی دیگر اصولگرایان و معتقدان به اسلام قرار گرفته بودند و در چنین موقعیتی که حق و باطل به هم گره خورده بود و لباس فتنه را به وجود آورده بود، شهید آیت و شهید دیالمه افشاکننده عملکرد نیروهایی شدند که تاریخ نشان داد حق با شهید آیت بوده است.

 

حسینیان در ادامه سخنان خود به پیشتازی و درک بالای آیت از جامعه اشاره و خاطرنشان کرد: وی بنی‌صدر را که به عنوان نماد تمام گروه‌های غیراسلامی بود رسوا کرد و تجمع و همبستگی ضد انقلاب را بر هم زد و مشاهده کردیم وقتی بنی‌صدر از کشور فرار کرد رهبر سازمان منافقین به او پیوست و این پیوند حتی به جایی رسید که بنی‌صدر دخترش را به ازدواج رجوی در آورد.

 

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی با طرح این پرسش که چرا باید نیروهای مذهبی در تبلیغات دستی فرو‌تر داشته و از امکانات برخوردار نبوده‌اند؟ گفت: فضای مطبوعاتی که در آن زمان شکل گرفته بود نگذاشت حرف آیت برای مردم آشکار شود و حتی اجازه ندادند که درباره آنچه می‌گفت مردم در عمق سخنان او فرو بروند.

 

وی بر همین اساس به انتشار نوار افشاگرانه شهید آیت علیه بنی‌صدر اشاره و تصریح کرد: زمانی که این نوار به دست روزنامه انقلاب اسلامی و بنی‌صدر افتاد نیروهای چپ فضایی را به عنوان کودتای آیت به وجود آوردند بدون آنکه بدانند حرف آیت چه بود.

 

نماینده مردم تهران در مجلس با ذکر این نکته که آیت به خوبی درک کرده بود که ریشه مقابله با انقلاب چیست، یادآور شد: او فهمیده بود که ملی‌گرایان به دنبال طرح مصدق به عنوان شخصی فناناپذیر مقابل امام هستند و می‌خواهند ملی‌گرایی را به جای ایدئولوژی اسلامی جانشین کنند. امام(ره) به همین نتیجه رسیده بود که با طرح مصدق و ملی‌گرایی می‌خواهند علیه انقلاب فعالیت کنند.

 

حسینیان با بیان اینکه آیت رسالت سنگینی در تبیین و افشای این جریان احساس می‌کرد، ادامه داد: آیت تمام هم و غم خود را گذاشت تا چهره مصدق را معرفی کند و روشن کرد که مصدق هیچ بافته جداتافته از حاکمیت قجری نیست.

 

وی افزود: دیگر رسالت آیت این بود که نگذارد مانند جریان ملی شدن نفت، انقلاب را هم به نام مصدق بزنند و او اثبات کرد که مصدق هیچگاه تا آذر ۱۳۲۹ که ملی شدن نفت به صورت فراگیر و بسیج عمومی توسط آیت‌الله کاشانی رخ داد از ملی شدن نفت حمایت نمی‌کرد. آیت بر روی نقش مصدق در شکست ملی شدن صنعت نفت پافشاری کرد و اقدامات او را به خوبی بیان کرد.

 

نماینده مردم تهران در مجلس با یادآوری اینکه آیت دوای همه درد‌ها را تشخیص داده بود و می‌دانست که نباید انقلاب به دست نا‌اهلان بیفتد، خاطرنشان کرد: او بر روی اصل ولایت فقیه اصرار و پافشاری کرد، هم این خاصیت دینی را می‌دانست و به آن عمیقاً اعتقاد داشت و از طرف دیگر تشخیص این بود که مردم خواستار ولایت فقیه بودند.

 

وی اضافه کرد: همین الان تومارهای بسیاری وجود دارد که روستائیان خطاب به مجلس خبرگان قانون اساسی نوشته‌اند و می‌گفتند چگونه نقشی برای امام قائل نشده‌اید و بر همین اساس آیت می‌دانست که ولایت فقیه خواست دینی و مردمی است و برای همین امر با شخصیت‌هایی همچون شهید بهشتی فعالیت می‌کرد.

کلید واژه ها: حسن آیت بادامچیان حسینیان


نظر شما :