مسجدجامعی خبرنگاران را به خانه امین‌الضرب برد/ بازدید از یادگار مشروطیت

۱۸ مرداد ۱۳۹۳ | ۱۷:۰۶ کد : ۴۵۷۸ از دیگر رسانه‌ها
مسجدجامعی خبرنگاران را به خانه امین‌الضرب برد/ بازدید از یادگار مشروطیت
رئیس شورای اسلامی شهر تهران و تهرانگردان، با حضور در خانه تاریخی و زیبای امین‌الضرب، یاد و خاطره سالروز انقلاب مشروطه را گرامی داشتند.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد مسجدجامعی و گروه تهرانگردی برنامه این هفته خود را به مشروطه‌گردی اختصاص دادند و جمعه ظهر در خانه بسیار زیبا و تاریخی حاج امین‌الضرب، میهمان خانواده محترم مهدوی (نوادگان حاج امین‌الضرب) بودند.

 

مسجدجامعی درباره تاریخچه این خانه گفت: این خانه حدود ۱۶۰ سال قدمت دارد و حاج حسن کمپانی معروف به حاج امین‌الضرب اول، اینجا را خرید، اما هیچ گاه در آن زندگی نکرد تا اینکه پس از فوت وی پسرش حاج محمدحسین به همراه خانواده در این محل ساکن شد.

 

وی افزود: پدر این خاندان باعث نوآوری‌های زیادی در ایران بود که برای مثال می‌توان به نامگذاری خیابان کنار این خانه به خیابان برق اشاره کرد چون برای اولین بار برق در این محله توسط این خاندان دایر شد و به همین نام شهرت یافت.

 

رئیس شورای شهر تهران اظهار داشت: چون ضرب سکه در ایران توسط این خانواده انجام می‌شد به این دلیل به محمدحسین کمپانی، حاج امین‌الضرب می‌گفتند.

 

وی با اشاره به سالروز انقلاب مشروطه و نقش این خانواده در آن تاکید کرد: فرمان مشروطیت به اقشار مختلفی چون علما، تجار و بازرگانان، ایلات و عشایر و سایر قشرهای دیگر به صورت جداگانه صادر شد که فرمان مربوط به بازرگانان در همین خانه و روی همین پله‌هایی که ما دسته‌جمعی عکس گرفتیم قرائت شد. عکسی از آن رویداد تاریخی هم در همین خانه وجود داد.

 

مسجدجامعی ادامه داد: بسیاری از مخارج مشروطه‌خواهان را حاج امین‌الضرب تقبل می‌کرد و برای امضای فرمان مشروطیت نیز به صاحبقرانیه رفت و پس از امضای مظفرالدین شاه در همین خانه قرائت شد.

 

رئیس شورای شهر تهران، با اشاره به نقش شاخص فرزندان حاج امین‌الضرب در فرهنگ و اقتصاد کشور خاطرنشان کرد: فرزندان حاج امین‌الضرب در دانشگاه‌ها و جامعه از شان بالایی برخوردار بوده و هستند. هیچ کس از اهل فلسفه وجود ندارد که با واسطه یا بی‌واسطه شاگردی یحیی مهدوی از فرزندان حاج امین‌الضرب را نکرده باشد و به آن افتخار نکند.

 

وی پس از بازدید از بخش‌های مختلفی چون اندرونی، اصطبل، انبار آشپزخانه و کتابخانه این خانه تاریخی، تصریح کرد: کتابخانه این خانه ۱۱۰۰ نسخه خطی و اسناد مهمی از زمان قاجار را در بر می‌گیرد. همچنین این خانه پناهگاه سید جمال‌الدین اسدآبادی بوده است و مدت‌ها آثار و لوازم شخصی‌اش در این محل نگهداری می‌شد.

 

در ادامه این بازدید، احمد مسجدجامعی و تهرانگردان، با حضور در سالن اصلی خانه، ناهار را میهمان خاندان حاج امین‌الضرب شدند.

 

مسجدجامعی در این مراسم ضمن ارائه خاطراتی از دکتر یحیی مهدوی گفت: ما در منزل مهدوی‌ها و صدیقی‌ها هستیم که همچون پدرانشان انسان‌های بزرگ و دانشمندی بوده‌اند.

 

این برای اولین بار است که درب خانه امین‌الضرب، به روی خبرنگاران باز شد و اهالی فرهنگ و تاریخ ایران، کمتر این خانه و زوایا و ظرافت‌های معماری آن را دیدند.

کلید واژه ها: مسجدجامعی امین الضرب مشروطه


نظر شما :