جلیقه مظفرالدین شاه در راه بازگشت به ایران

۲۸ آذر ۱۳۹۳ | ۲۱:۰۳ کد : ۴۸۶۹ از دیگر رسانه‌ها
جلیقه مظفرالدین شاه در راه بازگشت به ایران
موزه مجلس شورای اسلامی، جلیقه‌ای را که بیش از ۱۲۰ سال قبل به افتخار سفر مظفرالدین شاه قاجار به پاریس، دوخته و به وی اهدا شده بود، خریداری کرد.

 

به گزارش مهر، علی ططری مدیر مرکز اسناد کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با اعلام این خبر گفت: چهار سال قبل باخبر شدیم یکی از مجموعه‌داران اسنادی، جلیقه‌ای متعلق به مظفرالدین شاه قاجار را در مجموعه خود نگهداری می‌کند، طی مذاکراتی با ایشان موفق شدیم، امسال موافقت وی را کسب کرده و این لباس را برای افزودن به کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی خریداری کنیم.

 

وی بدون اعلام رقمی که دو طرف در مورد خرید و فروش این لباس بر سر آن توافق کرده‌اند، تاکید کرد: این جلیقه به افتخار سفر مظفرالدین شاه به پاریس دوخته و به وی اهدا شده اما از آنجا که اندازه شاه قاجار نبوده، از سوی او مورد استفاده قرار نگرفته و لذا تقریباً می‌توان گفت سالم است.

 

مدیر مرکز اسناد کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس گفت: این جلیقه به زودی به موزه مجلس شورای اسلامی تحویل داده خواهد شد و انشالله در مکانی مناسب برای بازدید عموم به نمایش گذارده می‌شود.

 

در خبری دیگر از مرکز اسناد کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس، مجموعه اسناد نفیس خاندان یک تاجر معروف شیراز در دوره قاجار خریداری و به مجموعه اسناد کتابخانه مجلس افزوده شده است.

 

ندا شهماری، مسئول واحد فراهم‌آوری مرکز اسناد کتابخانه مجلس با اعلام این خبر گفت: مجموعه اسناد شرعی بی‌نظیری از دوره قاجار شامل مصالحه‌نامه، اجاره‌نامه، وکالت‌نامه و غیره در ارتباط با خانواده حسینعلی تاجر شیرازی معروف به صراف توسط مرکز اسناد خریداری و به آرشیو این مرکز افزوده شد.

 

شهماری افزود: این اسناد مجموعاً مشتمل بر ۷۴۵ برگ سند است که در یکی از جلسات اخیر شورای سیاستگذاری و ارزشیابی منابع اسنادی کتابخانه مجلس، خریداری شد. در حالی حاضر فهرستی از این اسناد تهیه و کار فراهم‌آوری و ساماندهی آن نیز انجام شده است که می‌تواند برای پژوهش‌ها و تحقیقات تاریخی دوره قاجار بسیار بااهمیت باشد.

کلید واژه ها: مظفرالدین شاه


نظر شما :