خاتمی: باید به آرمان‌های اصلی انقلاب بازگردیم

۲۰ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۶:۰۰ کد : ۴۹۴۳ از دیگر رسانه‌ها
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی، رئیس بنیاد باران و رئیس پیشین جمهوری اسلامی ایران در دیدار جمع ایثارگران اصلاح‌طلب، آزادگان و خانواده‌های شهدا که از شهرهای مختلف ایران در دفتر وی حضور یافته بودند، بر ضرورت دفاع از انقلاب اسلامی و وظیفه سنگین ایثارگران در معرفی و انتقال ارزش‌ها و آرمان‌های اصلی انقلاب به نسل جدید تاکید کرد.

 

به گزارش روابط عمومی دفتر سیدمحمد خاتمی، این دیدار با حضور پرشور و پرتعداد ایثارگران شهرهای مختلف ایران برگزار شد به شکلی که محل دیدار با سیدمحمد خاتمی گنجایش جمع ایثارگران را نداشت و بسیاری از حاضران در بخش‌های جنبی محل دیدار و در صفوف فشرده حضور داشتند و به گفته خودشان درد دل‌هایشان را با آقای خاتمی در میان گذاشتند.

 

خاتمی پس از شنیدن نظرات نمایندگان حاضران در این دیدار به احترام دهه بزرگ فجر و به احترام ایثارگران، ایستاده سخن گفت و ایثارگران را نماد عزت، سربلندی، مقاومت، آزادگی، شرف و بزرگی ملت ایران و انقلاب اسلامی و پایه اصلی استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی دانست.

 

وی با درود به ایثارگران، آزادگان، شهدا و خانواده‌های این عزیزان که حماسه انقلاب اسلامی را آفریدند و برای دفاع از شرف و آزادی خود در عرصه هستند، بیان کرد: انقلاب اسلامی نقطه عطفی در تاریخ پرفراز و نشیب این مرز و بوم و تجلی‌گاه عزت و اراده این ملت بود. در این انقلاب، پیوند مردم و رهبر، معجزه بزرگ را بوجود آورد؛ رهبری که خود نماد عظمت و عزت و استقامت بود، مرد خدا، مرد طرفدار مستضعفان، مرد خواهان استقلال و آزادی ایران و مردی بود که می‌خواست ارزش‌های اسلامی اجرایی و رفاه و بهروزی نصیب مردم این کشور شود.

 

خاتمی با اشاره به اینکه یک پایه اصلی انقلاب تخریب است؛ تخریب آنچه هست و ناپسند است، اظهار کرد: انقلاب ما انقلابی بود که فقط به تخریب نمی‌اندیشید. بعضی از انقلاب‌ها در مرحله خراب کردن متوقف می‌شوند اما انقلاب صحیح بعد از این تخریب به ساختن می‌اندیشد. انقلابی که در حال و گذشته متوقف نمی‌شود و رو به آینده دارد و می‌کوشد که زندگی از نوع دیگر برای مردم بیافریند.

 

وی توضیح داد: انقلاب ما انقلابی بود که در مرحله تخریب، یک رژیم عقب‌افتاده و فاسد را از میان برداشت اما این کار برای ساختن نظامی بود که متناسب با شان ملت مومن، سرفراز و بزرگوار باشد و درود به رهبر کبیر انقلاب و همه کسانی که با حضور خود این انقلاب را به پیروزی رساندند.

 

خاتمی گفت: ما امروز با نسل‌های سوم و چهارم و با جوانان عزیزی مواجهیم که در زمان انقلاب نبودند و در دامن انقلاب پدید آمده‌اند. ممکن است برخی کجروی‌ها و نارسایی‌ها موجب سوءتفاهم برای این جوانان شود در حالی که جوانان سرمایه‌های اصلی کشور هستند و اگر انقلاب ما می‌خواهد تداوم داشته باشد باید این نسل را با خود داشته باشد و باید آنچه نسل اول داشت به این نسل منتقل شود.

 

وی تاکید کرد که باید بتوان جوانان را نسبت به این حادثه بزرگ توجیه کرد و در اینجا رسالت و وظیفه شما عزیزان ایثارگر - با همه دلخوری‌هایی که ممکن است داشته باشید - سنگین است؛ باید توضیح دهید که انقلاب چه بود و چه می‌خواست و چگونه باید باشیم تا انقلابی باشیم.

 

خاتمی با توضیح اینکه انقلاب واژه‌ای جدید در دنیای مدرن است که در مقابل رفرم و اصلاح و بخصوص از سوی جریان چپ جهان به عنوان امری ذاتا ارزشمند مطرح شده است، گفت: با این نگاه انقلابی بودن یعنی خوب بودن و انسان بودن و ضدانقلاب بودن یعنی ارتجاع و عقب‌افتادگی و پست و پلشت بودن در اذهان جا افتاد اما باید دانست که هر انقلابی لزوما مثبت نیست.

 

وی افزود: چه بسا انقلاب‌هایی که جامعه را به عقب برگرداند، به جای رژیم‌های فاسد جبار رژیم‌های فاسد‌تر و جبار‌تر را بیاورد و نفس مردم را بگیرد و جابجایی قدرت از سوی کسانی باشد که جز حاکمیت و استیلا بر مردم و مالکیت همه امکانات آنان به چیزی نمی‌اندیشند در حالیکه انقلاب مثبت انقلابی است که در جهت حرکت کمالی جامعه باشد یعنی انسان را از یک مرحله به مرحله بهتر ببرد.

 

خاتمی گفت: انقلاب مثبت انقلابی است که بدی را با خوبی، عقب‌افتادگی را با پیشرفت، استبداد را با آزادی و مردم‌سالاری، بداخلاقی را با اخلاق، بی‌عدالتی را با عدالت و تبعیض را با حرمت و کرامت قائل شدن برای انسان جابجا کند. وی با بیان اینکه مردم خواست اصلاحی خود را ۲۰۰ سال است که مطرح کرده‌اند، این خواست را رهایی از استبداد نفس‌گیر و عقب‌ماندگی و در عین حال پایبندی به اسلام و رسیدن به پیشرفت دانست و یادآور شد که مردم ایران می‌خواهند آزادی، توسعه و پیشرفت داشته باشند و ارزش‌های دینی که مهم‌ترین آن در عرصه حیات اجتماعی، اخلاق و عدالت است، بر جامعه حاکم باشد. خواست اصلاحی مردم ما آزادی، استقلال و پیشرفت توام با ارزش‌های الهی است.

 

خاتمی با تاکید بر اینکه نبودن اخلاق در دنیای امروز فلاکت ایجاد کرده است، به وقایع خشونت‌بار دنیای امروز اشاره کرد و گفت: آنچه در جهان با سوءاستفاده از نام‌های مقدس و حتی ادیان مطرح می‌شود حاصل بداخلاقی در جوامع و از جمله روابط بین‌الملل است.

 

رئیس بنیاد باران توضیح داد: وقتی تبعیض همه جا را می‌گیرد و صدای مظلوم شنیده نمی‌شود و وقتی قدرت‌های بزرگ، حکومت‌های فاسد عقب‌مانده مستبد که تامین‌کننده منافع آن قدرت‌ها هستند را حمایت می‌کنند و به دلیل منافع خود، اشغال را مبنای مشروعیت یک کشور قرار می‌دهند و مبارزان راه آزادی را تندرو و خرابکار معرفی می‌کنند و غیرنظامیان و زنان و کودکان را به نابودی می‌کشند، عده‌ای به این نتیجه می‌رسند که باید خشونت را با خشونت جواب داد. بسیاری از جریان‌های تند بنیادگرای خشنی که هر روز جنایات تکان‌دهنده آنان را می‌بینیم - چه به صورت نظام‌هایی که ایجاد شده و چه به صورت جریان‌های به اصطلاح جهادی - که آدم آتش می‌زنند و سر می‌برند و زن را برده می‌کنند و با نابود کردن خود به آنکه دشمن می‌پندارند لطمه می‌زنند، محصول‌‌ همان نگاه و بی‌عدالتی حاکم بر نظام بین‌المللی است.

 

وی با تاکید بر اینکه باید مسائلی که می‌بینیم را ریشه‌یابی و تحلیل کنیم، افزود: درست است که غرب در درون خود کارهایی کردند که ارزشمند بوده است اما در عرصه بین‌الملل ستم و تبعیض روا داشتند و انسان را تحقیر کردند و باید در علت‌یابی این خشونت‌ها و خشونت‌گرایی‌ها این موارد را در نظر بگیریم.

 

خاتمی در ادامه به خواست مردم از انقلاب اشاره کرد و با بیان اینکه «ما نظامی می‌خواهیم که علاوه بر پیشرفت بر پایه اخلاق و عدالت استوار باشد»، افزود: انقلاب نه تنها باید زندگی آباد و آزاد و عادلانه و منطقی برای مردم با هر گرایش تامین کند و انسان‌ها خود را صاحب حق و کرامت بدانند بلکه می‌تواند برای دنیا الگو شود. مردم‌سالاری ارزشمند است و بشر امروز چاره‌ای جز مردم‌سالاری ندارد.

 

وی استبداد را بد‌ترین فساد دانست و آن را در برابر مردم‌سالاری تعریف کرد و افزود: انقلاب ما جمهوری اسلامی می‌خواهد، جمهوری یعنی مردم‌سالاری و اسلامی یعنی ارزش‌های گمشده در دنیای امروز به آن اضافه شود.

 

خاتمی با این پرسش که چرا امام(ره) این قدر بر جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد تاکید داشتند، گفت: اسلام در مقابل جمهوری قرار نداشت. اسلامی که در انقلاب ما بود و امروز از آن دفاع می‌کنیم و از متن اصلی اسلام استنباط می‌کنیم و در مواضع امام می‌بینیم، قرائت مردم‌سالارانه از اسلام و قرائت احترام به انسان، اخلاق و عدالت است.

 

وی در ادامه درباره انقلاب افزود: یک وجه انقلاب این است که مردمی است و وجه تمایز انقلاب با کودتا این است که مردم تصمیم‌گیر هستند و یک گروه تصمیم نمی‌گیرد. در انقلاب مردم رهبر دارند و مهم این است که آن رهبران از متن وجدان مردم آمده باشند چنانکه امام امت بود. مردمی بودن حرکت انقلاب را از کودتا جدا می‌کند.

 

خاتمی به دو ویژگی دیگر یک انقلاب صحیح اشاره کرد و گفت: اول برانداختن نظم و سامان ناپسند موجود و عقب‌مانده و دوم برافکندن فساد که این دو لازم و ملزوم هم هستند و این دو ویژگی است که این هر دو در تاریخ ما و در استبداد خشن و استبداد وابسته به استعمار نمود پیدا می‌کرد.

 

وی بیان کرد: عقب‌افتاده‌ترین نظام، استبدادی است که مردم حقی ندارند و یک گروه یا یک فرد، مالک بلامنازع یک کشور می‌شوند و انقلاب می‌خواهد این نظام عقب‌مانده که متناسب با شان مردم نیست، براندازد و فساد را که لازمه چنین نظامی است، ریشه‌کن کند و انقلاب ما هم این ویژگی را داشت. خاتمی گفت: خواست مردم ایران این بود که آن نظام عقب‌مانده غیرمتناسب با شان انسان باشعور ایرانی را ویران سازد و فساد را ریشه‌کن کند و به جای آن نظامی مردمی – اسلامی مستقر گردد.

 

وی با تاکید بر اینکه باید برای جوانان خود عظمت انقلاب و دهه فجر را توضیح بدهیم، یادآور شد: مبادا برخی کژی‌ها و نارسایی‌ها سبب شوند که افراد نسبت به انقلاب بدبین شوند حتی اگر کژی دیده شود باید با روش‌های اصلاح‌طلبانه درصدد اصلاح آن برآییم و نگذاریم دل جوانان ما از انقلاب دور شود.

 

خاتمی گفت: اگر بداخلاقی هست، اگر ناروایی هست و ستم می‌شود این‌ها را به اسم انقلاب نگذاریم بلکه باید بگوییم برگردیم به آرمان‌های انقلاب. اگر نقدی هست نقد برای اصلاح امور است حال اگر برخی آن را براندازی بنامند برای خود می‌گویند و براندازان کسانی هستند که معیارهای اصلی را کنار می‌زنند و معیارهایی مطابق سلیقه خود جایگزین آن می‌کنند.

 

وی با تاکید بر اجرای قانون اساسی اظهار کرد: قانون اساسی دستاورد بزرگ انقلاب ماست. قانون اساسی برای حکومت حد و حدود و برای مردم حق و حرمت تعیین می‌کند. خاتمی با بیان اینکه در قانون اساسی ما هم، حکومت بی‌حد و مرز نیست و مسوولیت دارد و باید تامین‌کننده نیازهای مردم باشد، افزود: مردم حق دارند و نه تنها حق سؤال دارند بلکه حق دارند بدون توسل به زور حکومت را تغییر دهند. حکومت بی‌حد، مختص حکومت استبدادی گذشته بوده است و امروز قانون اساسی ما مبنای نظم است و همه باید به قانون اساسی تن دهیم.

 

وی با تاکید بر ضرورت اجرای کامل قانون اساسی بدون تبعیض، از تلاش برخی که می‌خواهند قانون را زیر پا بگذارند انتقاد کرد و افزود: این قانون باید اجرا شود و طبق نص قانون اساسی مجری قانون، رئیس‌جمهور است. خاتمی یادآوری کرد که گرچه رئیس‌جمهور متناسب با وظیفه‌ای که در اجرای قانون اساسی دارد، اختیارات و امکانات ندارد اما در همین حدی که هست - و همین حد را هم مرهون اهتمام رهبری هنگامی که رئیس‌جمهور بودند، هستیم - باید اجرا شود و مسوولان قوای دیگر نیز باید به رئیس‌جمهوری کمک کنند تا قانون اساسی اجرا شود و خیلی از کژی‌ها رخ ندهد.

 

وی با اظهار امیدواری نسبت به حفاظت از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی گفت: این انقلاب، انقلاب بزرگی است و حق است متناسب با این بزرگی، از آن تجلیل کنیم. رئیس پیشین جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که این انقلاب متعلق به همه است و متعلق به گروهی خاص نیست. همه گروه‌ها و جریان‌ها و گرایش‌ها باید حضور داشته باشند و انقلاب را متعلق به خود بدانند.

 

وی با اشاره به وجود کدورت‌ها و برخی بداخلاقی‌ها در جامعه افزود: باید سعی کنیم این ایام زمینه همدلی و نزدیک شدن افراد جامعه به هم باشد نه دور شدن از یکدیگر و همه باید بکوشیم از این انقلاب تجلیل کنیم و انشالله ملت همانند هر سال – اگرچه ممکن است ناراحتی هم داشته باشند - در سالگرد پیروزی انقلاب حضور خواهند داشت.

 

خاتمی در پایان ابراز امیدواری کرد که به برکت این انقلاب شاهد نزدیک شدن دل‌ها و نگاه به سوی آینده و رفع محدودیت‌ها و حصر‌ها باشیم.

کلید واژه ها: خاتمی


نظر شما :