خسرو سینایی: فریدون هویدا با فیلم «گاو» مخالف بود

۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۵:۴۸ کد : ۵۰۲۷ از دیگر رسانه‌ها
تاریخ ایرانی: خسرو سینایی، کارگردان برجسته سینمای ایران، خاطره‌ای از اختلافش با فریدون هویدا، برادر امیرعباس هویدا بر سر انتخاب فیلم «گاو» در جشنواره فیلم تهران نقل کرده است.

 

کارگردان فیلم‌هایی چون «عروس آتش»، «مرثیه گمشده» و «هیولای درون» به روزنامه «شرق» گفت: «جالب‌ترین اتفاقی که طی این سال‌ها در سینما برایم افتاده این بود که در اولین جشنواره فیلم تهران عضو هیأت ‌داوران بودم؛‌‌ همان جشنواره‌ای که «گاو» و «قیصر»، رقیب هم بودند. در آن هیأت‌ داوران، جوان‌ترین فرد بودم و ناشناخته. شدیدا از گاو حمایت کردم چون فکر می‌کردم یک سینمای فرهنگی را در سطح کشور مطرح می‌کند. متأسفانه فریدون هویدا، برادر نخست‌وزیر وقت با من مخالف بود و شدیدا از قیصر دفاع کرد.

 

به خاطر سابقه همکاری‌اش با نشریه «کایه‌دو سینما»ی فرانسه، همه به حرف او گوش دادند. تمام بحث ما تا یک شب طول کشید و نهایتا مدیر جشنواره، مهندس محسن فروغی گفت: بحث کافیست و رأی بگیریم. در آن رأی‌گیری من و فرخ غفاری که به گاو رأی دادیم، بازنده شدیم ولی اشتباهی که من کردم این بود که وقتی گفتند حالا قیصر برگزیده شده، برای اینکه تشتت آرا در رأی داوران احساس نشود، به جای اکثریت آرا بگوییم اتفاق آرا، اینجا به دلیل بی‌تجربگی پذیرفتم. دو روز بعد مرحوم هژیر داریوش و هوشنگ بهارلو مرا دیدند و گفتند تو چرا به گاو رأی ندادی؟ گفتم من دادم. آن‌ها هم گفتند ولی اعلام شد به اتفاق آرا قیصر انتخاب شده. گفتم من اشتباه کردم و این تجربه را نداشتم که این موضوع هم می‌تواند ایجاد سوءتفاهم کند. امروز خوشحالم که «گاو» جای خودش را در تاریخ سینما به عنوان فیلم فرهنگی موفق تثبیت کرد.»

کلید واژه ها: خسرو سینایی فریدون هویدا فیلم گاو


نظر شما :