شمخانی: شاه فقط چپ‌ها را از زندان آزاد کرد

۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۶:۰۱ کد : ۵۰۳۰ از دیگر رسانه‌ها
دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: قومیت‌ها و تنوع فرهنگی در ایران فرصت است نه تهدید.

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، امیر دریابان علی شمخانی که صبح امروز در همایشی با عنوان «دولت، ملت و آینده مشترک» در دانشگاه علامه طباطبایی حضور یافته بود، با اشاره به روزهای بزرگداشت خلیج‌فارس، کارگر و معلم، گفت: در راه آمدن به اینجا از یکی از اساتید در رابطه با دغدغه دانشجویان پرسیدم و او به من گفت که دانشجویان در رابطه با شغل آینده خود و داشتن آزادی نیز دلواپسی دارند و همچنین متاسفانه می‌گویند که برخی از اساتید که در کلاس‌ها حاضر می‌شوند از نظر علمی در سطح مطلوبی نیستند و این برای من جای تعجب دارد. چطور می‌شود در فضای گسترده مجازی امروز که مطالب لحظه به لحظه نو می‌شوند استادی بدون معلومات لازم سر کلاس دانشگاه حاضر شود.

 

دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: پس جایگاه کرسی‌های آزاداندیشی که مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند در دانشگاه‌ها کجا قرار دارد. البته خوشحال هستم که امروز دانشگاه علامه فرصتی را فراهم کرده است تا دانشجویان بتوانند سؤالات و مطالب مورد نظر خود را با ما در میان بگذارند.

 

وی با اشاره به نگرانی‌های دانشجویان در قبال پیدا کردن شغل مناسب خطاب به آن‌ها، گفت: با وجود مسائلی که وجود دارد ولی از نظر من با تحصیل و تمرکز بر روی شغل آینده می‌توان کار مورد نظر را هم پیدا کرد. برای مثال هرگز فکر نمی‌کردم یک نظامی بشوم و برایم دور از ذهن بود. حتی وقتی از همسرم پرسیدم که اگر می‌دانستی روزی من نظامی می‌شوم چه عکس‌العملی داشتی گفت اگر این را می‌دانستم هرگز با شما ازدواج نمی‌کردم.

 

دبیر شورای عالی امنیت ملی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به فضای حاکم بر دانشگاه‌های پیش از انقلاب خاطرنشان کرد: قبل از پیروزی انقلاب در سال ۵۶ تلاش می‌شد تا ایران تبدیل به ایرانستان شود و این ایده بیشتر یک تئوری ضدمذهب و ضدخدا بود که باعث ایجاد نگرانی در محافل دینی شده بود.

 

شمخانی ادامه داد: در آن زمان تحت فشار مردم، شاه مجبور شد برخی از زندانیان را آزاد کند ولی در میان آن‌ها آیت‌الله طالقانی و منتظری حضور نداشتند بلکه بسیاری از سران چپ از زندان‌ها آزاد شده بودند.

 

دبیر شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر اینکه پیش از انقلاب تلاش می‌شد تا در دانشگاه‌ها جامعه را از حضور چپ‌ها بترسانند، افزود: در همین راستا در دانشگاه ما نیز تجمع بزرگی با حضور چپ‌ها برگزار شد و آن‌ها به طور کامل فضای دانشگاه را در اختیار داشتند و در دل دانشجویان مذهبی وحشت زیادی ایجاد شده بود. برای همین من با اصرار زیاد به عنوان لیدر دانشجویان مذهبی بالای سن رفته و برخلاف آن‌ها که صحبت‌های خود را با شعر آغاز می‌کردند من سخنانم را با بسم الله الرحمن الرحیم آغاز کردم و این امر برای اکثریت سالن که از چپ‌ها بودند جای تعجب داشت ولی من در شعری که سروده بودم به این اشاره کردم که رژیم شاه تنها چپ‌ها را از زندان آزاد کرد و سران مذهبی در زندان باقی ماندند و ‌ای کاش که چپ‌ها از زندانی که در سر خود ساخته‌اند نیز‌‌ رها می‌شدند.

 

دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: مگر می‌شود بدون آزادی زندگی کرد. نباید به دلیل برخی رفتارهای شخصی تصویری از سیستم ما منعکس شود که برخلاف واقعیت است چرا که در کشور ما تنوع قومی وجود دارد ولی بحرانی در کشور نداریم. در رابطه با مسائلی هم که وجود دارد، می‌شود با شکل‌گیری جلسات هم‌اندیشی راه‌حل‌هایی را برای گذر از این مسائل پیدا کرد.

 

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر وحدت قومیت‌ها در کشور، افزود: زیر تمام برگه‌هایی که روی آن‌ها گزارش نوشته می‌شود و توسط مقام معظم رهبری ارسال می‌گردد متنی در رابطه با تنوع قومیت‌ها نوشته شده است و این نشان می‌دهد که ایشان چقدر به بحث قومیت‌ها و تنوع قومیتی در کشور اهمیت می‌دهند. در همین راستا اگر مشکلی پیدا می‌شود و آن ناشی از ناکارآمدی فردی است نباید آن را به نام سیاست به جهان تحمیل کنیم و نگاه سلیقه‌ای در منطقه را به جای نگاه ملی به دیگران بخورانیم.

 

وی تصریح کرد: آزادی جزو ذات ماست و بدون آزادی امکان زندگی کردن نیست و نمی‌توان آن را سرکوب کرد. دبیر شورای عالی امنیت گفت: با وجود اینکه ما در کشور در رابطه با اقوام و ملیت‌های گوناگون با بحرانی روبرو نیستیم اما متاسفانه گاهی نگاه سلیقه‌ای در منطقه به جای نگاه ملی عمل می‌کند.

 

شمخانی با تشکر از توجه و پیگیری دانشجویان به مطالبه مقام معظم رهبری به منظور ایجاد هم‌دلی و هم‌زبانی میان دولت و ملت، «آینده مشترک» را اصلی‌ترین عامل در ایجاد همگرایی و وحدت دانست و افزود: انتظار از دانشگاه این است که در این مسیر ضمن تولید ادبیات جدید، فرآیند گفتمان‌سازی و تبیین قواعد علمی را محقق نماید.

 

شمخانی خاطرنشان کرد: در فرآیند «وحدت دولت و ملت» بدون شک باید نگاه ملی به سمت احصا و تقویت عناصر وحدت‌بخش و تکرار تجربیات موفق در تولید و توسعه مولفه‌های وحدت‌آفرین باشد. وی گفت: اصلی‌ترین عناصر وحدت بخش در سطح ملی، اسلام، ایران، انقلاب اسلامی، ولایت، استقلال و عزت ملی، دشمن‌شناسی، دستاوردهای ملی، مفاخر و اسطوره‌های دینی و ملی و ارزش‌های سرزمینی ایران همانند روز ملی خلیج فارس هستند.

 

دبیر شورای عالی امنیت ملی، دفاع مقدس را عالی‌ترین تجربه تاریخی ملت ایران در حوزه همدلی و هم‌زبانی میان دولت و ملت برشمرد و تاکید کرد: ابعاد مختلف این ظرفیت وحدت‌آفرین باید بیش از گذشته در مجامع دانشگاهی مورد واکاوی قرار گرفته و از این تجربه موفق و کم‌نظیر در تاریخ کشور الگوسازی شود.

کلید واژه ها: شمخانی


نظر شما :