فایل صوتی آیت‌الله منتظری؛ بازگشایی یک پرونده ناگشوده

علی مطهری: اینکه اصلا ماجرا چه بوده برای ما روشن نیست
۲۶ مرداد ۱۳۹۵ | ۲۲:۰۸ کد : ۵۵۷۰ از دیگر رسانه‌ها
علی مطهری: اینکه اصلا ماجرا چه بوده برای ما روشن نیست
فایل صوتی آیت‌الله منتظری؛ بازگشایی یک پرونده ناگشوده
تاریخ ایرانی: رئیس قوه قضاییه در واکنش به انتشار فایل صوتی آیت‌الله حسینعلی منتظری درباره اعدام‌های سال ۱۳۶۷ گفت: «باید تأسف خورد که برخی با پخش فایل‌های صوتی، مستمسک به رسانه‌های غربی دادند. آنچه از احکام دادگاه‌ها بر حسب موازین شرعی و قوانین انجام شده است قابل خدشه نیست و حکم گروه‌های محارب کاملاً آشکار است.»

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در جلسه روز  دوشنبه مسئولان عالی قضایی به جنایت‌های گروهک منافقین و به شهادت رساندن بیش از ۱۷ هزار نفر از مردم و مسئولان کشورمان اشاره کرد و منافقین را «در زمان خود بدتر از داعش» خواند و خطاب به برخی در داخل که «به نحوی در حال همگامی با این جریان و تشویش اذهان عمومی هستند»، هشدار داد: «قوه قضاییه همچنان با اقتدار عمل خواهد کرد و هر گونه تشویش اذهان عمومی در اینگونه امور امنیتی مسلماً پیگرد قضایی خواهد داشت.»

 

وی با اشاره به تیزبینی حضرت امام و پیش‌بینی‌های دقیق ایشان در خصوص برخی افراد و «ساده‌لوح» خواندن آنان گفت: «تیزبینی حضرت امام در کنار الهی بودن ایشان موجب شد که برخی، کسانی را که گمان می‌کردند بعدها ولی‌فقیه می‌شوند به سرعت برکنار کنند و اگر نبود آن تیزبینی، امروز جمهوری اسلامی ایران مسیر دیگری داشت اما می‌بینیم که تعابیر حضرت امام امروز هم تازه و قابل اتکا است و ما همچنان شاهد برخی ساده‌لوحی‌ها و حرف‌هایی هستیم که رسانه‌های غربی را تغذیه می‌کند.»

 

آیت‌الله آملی لاریجانی افزود: «دستگاه قضایی نیز قاطعانه در مقابل کسانی که ضمن تلاش برای تحریف تاریخ انقلاب اسلامی درصدد ایجاد خلاءهای امنیتی و دودستگی و پاره پاره کردن جامعه انقلابی و متدین ایران هستند، خواهد ایستاد.»

 

سایت آیت‌الله منتظری اخیراً یک فایل صوتی ۴۰ دقیقه‌ای از او منتشر کرده بود که خطاب به مسئولان قضایی وقت از اعدام اعضای سازمان مجاهدین خلق (منافقین) انتقاد می‌کند. این فایل صوتی از سایت آیت‌الله منتظری حذف و صبح روز شنبه حجت‌الاسلام احمد منتظری فرزند ایشان به دادگاه ویژه روحانیت قم احضار شد. او پس از آن گفت که اسناد منتشر نشده زیادی در دست است که ممکن است قصد انتشارشان را داشته باشد. او پیش‌تر هدف از انتشار این فایل صوتی را «پاسخ به برخی انتقادهای مغرضانه و تحریف تاریخ از سوی تاریخ‌سازان» خوانده بود.

 

در واکنش به انتشار این فایل صوتی سید علی خمینی، نوه امام گفت: «امروز یک عده‌ای برای منافقین دل می‌سوزانند که چرا اعدام کردید؟ آن‌ها کسانی بودند که در مقابل حکومت ایستادند و جنایاتی کردند که داعش آن‌ها را نمی‌کرد.» وی افزود: «می‌گویند این‌ها ۲۰ هزار، ۳۰ هزار کشته شده‌اند و اعدام کردند. چرا دروغ می‌گویید. سال به سال که می‌گذرد، عددها بالا می‌رود.»

 

آیت‌الله سید محمد موسوی بجنوردی، عضو شورای عالی قضایی در دوران امام هم به پایگاه اطلاع‌رسانی جماران گفت:‌ «سخنان آیت‌الله منتظری ناشی از اطلاعات غلطی بوده که مغرضانه به ایشان منتقل شده بود، همانگونه که بعداً بسیاری از آن‌ها برای ایشان هم معلوم شد.»

 

سید حسین موسوی تبریزی، دادستان کل انقلاب در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب نیز با بیان اینکه انتشار فایلی که پیش‌تر متن آن در خاطرات آیت‌الله منتظری منتشر شده ضرورتی نداشته و ندارد و ای کاش این اتفاق نمی‌افتاد، گفت: «من معتقدم انتشار این فایل به ضرر کشور است و صلاح نبود که منتشر شود.»

 

محمدعلی انصاری، عضو دفتر امام خمینی، اظهارات آیت‌الله منتظری در این فایل صوتی را «به دور از انصاف و همراه با پیش‌داوری» دانست که «تحلیل اطرافیان موذی و کسانی است که می‌خواستند از موقعیت آقای منتظری استفاده کنند و از سال‌ها قبل به ایشان القاء می‌کردند.»

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسن خمینی دیگر نوه امام هم با اشاره‌ای تلویحی به این فایل صوتی تصریح کرد: «بازگو کردن سخنانی که دروغ بودنشان معلوم شده و بی‌اساس است، چه فایده‌ای دارد؟ البته این اولین بار نبوده و آخرین بار هم نخواهد بود و مانند همان کسانی که نسبت به علی (ع) بغض داشتند، کسانی نسبت به امام و انقلاب بغض دارند و تا آخر نیز خواهند داشت.»

 

اهالی رسانه نیز این هفته نگاهی انتقادی به انتشار این فایل صوتی داشتند؛ مسیح مهاجری، مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی در یادداشتی در سایت جماران خطاب به «بهانه‌سازان» نوشت: «ما دوست نداریم مثل شما بهانه‌سازی کنیم ولی این را بدانید که دشمنان به اندازه کافی از کسی که شما به سخنان به اصطلاح اعتراضی او استناد می‌کنید و صدای او را برای پخش شدن به رسانه‌های بیگانه می‌دهید، سند و مدرک دارند که در زمان مقتضی زیرآب او را هم بزنند و شما را نیز که درصدد کسب اعتبار برای او و کوبیدن امام هستید از سر راه خود بردارند. بنابر این، حق اینست که اندکی به خود آیید و بیش از این عرض خود نبرید و زحمت دیگران مدارید. شما کافی است فقط به این یک ترفند کاملاً سیاسی‌کارانه توجه کنید که دشمن نوار به اصطلاح افشاگرانه اهدایی شما را چند روز بعد از دیدار محمود عباس با سرکرده منافقین که این نیز چند روز بعد از حضور و سخنرانی شاهزاده معتاد و فاسد سعودی در همایش منافقین در فرانسه صورت گرفت، پخش کرده است. آیا همین واقعه نباید به اندازه کافی به شما هشدار بدهد و شما را از بیراهه‌ای که در آن قرار گرفته‌اید بازگرداند؟!»

 

عبدالله گنجی، مدیرمسئول روزنامه «جوان» نیز دیروز در سرمقاله این روزنامه نوشت:‌ «البته فرزندان آیت‌الله منتظری نمی‌توانند ۱۳۶۷ را در ۱۳۹۵ تفسیر کنند، چراکه هم خودشان از قول پدر نقل می‌کنند که آیت‌الله خامنه‌ای در تصمیمات ۱۳۶۷ نقشی نداشت و هم میرحسین موسوی بر این مسئله صحه می‌گذارد، پس معارضه فرزندان آیت‌الله منتظری جز انتقام از شخص امام دلیل دیگری نمی‌تواند داشته باشد. برخی بر این باورند که آنان به دنبال احیای منافقین هستند. شاید این تحلیل قابل تأمل باشد، اما نگارنده بر این باور است که ارائه چهره‌ای مخدوش و مسئولیت‌ناپذیر از امام و تولید حقانیت برای پدر و خود، اساس این اقدام شیطانی است. هشدارهای امام به آیت‌الله منتظری که به تعبیر خودش از سینه‌ای گداخته برمی‌خاست، در برخی از فرزندان آیت‌الله منتظری کینه‌ای شتری ایجاد کرده است و منتظر فرصت برای هویدا کردن آن کینه‌ها هستند.»

 

دیروز هم روزنامه همشهری در یادداشتی به قلم عباس سلیمی‌نمین، مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با عنوان «نبش قبر منافقین» نوشت:‌ «پخش اظهارات آقای منتظری از سوی دفتر ایشان در این شرایط که یک بار دیگر غرب می‌خواهد مجاهدین خلق را در کنار داعش فعال سازد به سهولت صحت تذکر امام در مورد نفوذ سازمان مجاهدین خلق به بیت آقای منتظری را برای همگان قابل تشخیص می‌کند.»

 

حسین شریعتمداری نیز در سرمقاله امروز روزنامه کیهان نوشت: «اقدام احمد منتظری در انتشار فایل صوتی پدرش که به گونه‌ای یکسویه ضبط شده بود، نمی‌تواند با برخی دیگر از رخدادهای این روزها مخصوصاً با همایش منافقین در پاریس و حضور رئیس سابق اطلاعات و استخبارات آل‌سعود در آن همایش و ترغیب منافقین به از سرگیری عملیات تروریستی در ایران بی‌ارتباط باشد.»

 

امروز همچنین علی مطهری، نائب رئیس مجلس در یادداشتی که آن را در اختیار خبرگزاری ایسنا گذاشته، نوشته است: «در صحت انتساب این فایل به آیت‌الله منتظری تردیدی نیست. قبلا این مطلب چاپ شده بود. البته صحبت‌های ایشان از روی دلسوزی و خیرخواهی برای انقلاب اسلامی بوده ولی این که نگرانی ایشان جا داشته یا نه و اصلا ماجرا چه بوده، درست برای ما روشن نیست. این که آیا حکمی از طرف امام(ره) بوده یا نه، و اگر بوده چه بوده و آیا این حکم درست اجرا شده یا نه، روشن نیست و اطلاعات ما ناقص است. خوب است آقایان رئیسی، نیری و پورمحمدی که در متن قضیه بوده‌‌اند توضیح بدهند و موضوع را برای مردم روشن کنند و البته اگر قصوری هم در نحوه اجرای حکم بوده است عذرخواهی شود. ولی به طور کلی انقلاب اسلامی ما در مقایسه با سایر انقلاب‌ها با مخالفان خود با رأفت بیشتری برخورد کرده است و نباید چهره آن مخدوش جلوه داده شود.»

کلید واژه ها: آیت الله منتظری سازمان مجاهدین خلق


نظر شما :