فایل منتظری و نامه مطهری؛ توضیح درباره اعدام‌های ۶۷

پورمحمدی: افتخار می‌کنیم دستور خدا در رابطه با منافقین را اجرا کردیم
۰۸ شهریور ۱۳۹۵ | ۰۱:۵۵ کد : ۵۵۸۳ از دیگر رسانه‌ها
پورمحمدی: افتخار می‌کنیم دستور خدا در رابطه با منافقین را اجرا کردیم
فایل منتظری و نامه مطهری؛ توضیح درباره اعدام‌های ۶۷
تاریخ ایرانی: نامه دیروز علی مطهری، نایب رئیس مجلس به مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری درباره اعدام‌های سال ۱۳۶۷، جلسه علنی امروز مجلس را به تنش کشاند و چنانکه خبرگزاری فارس گزارش داده موقعی که مطهری سخن می‌گفت عده‌ای از نمایندگان علیه او شعار «مرگ بر منافق» و «بار آخرت باشد» سر دادند. ۲۰ نماینده مجلس نیز در نامه‌ای از مطهری به دلیل اظهارنظرهای اخیرش به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان شکایت کردند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، نمایندگان در این نامه آورده‌اند: «این شکایت براساس تخلفاتی است که نایب رئیس مجلس در این جایگاه مرتکب شده‌ است.» این ۲۰ نماینده در این نامه خواستار تغییر رویه مطهری شده و تصریح کردند اگر این اتفاق رخ ندهد، مطهری باید از جایگاه نایب رئیسی خود کناره‌گیری کند.

 

مطهری در نامه‌ای خطاب به پورمحمدی که درباره انتشار فایل صوتی آیت‌الله منتظری گفته «برخی دنبال تطهیر دشمنان خون‌آشام این ملت هستند که در قساوت و خونریزی به صغیر و کبیر رحم نکردند به طوری که همه افراد در ترس قساوت آن‌ها بودند»، نوشته است: «متأسفانه این مشکل کشور ماست که مسئولان به جای توضیح یک مسئله و پاسخ به سؤالی که برای برخی اذهان ایجاد شده است به مغالطه می‌پردازند و از عواطف انسانی و دینی و انقلابی مردم بهره‌برداری می‌کنند و هیچ گاه به سؤال مورد نظر پاسخ نمی‌دهند. در موضوع فایل صوتی مذکور همه مسئولانی که پاسخ دادند صرفا به جنایتکاری منافقین از یک سو و عظمت شخصیت امام خمینی(ره) از سوی دیگر پرداختند و هیچ پاسخی به سؤال ندادند و در واقع توضیح واضحات دادند. انحرافات فکری و جنایات بزرگ منافقین بر همه روشن است و گروه فرقان هم که شخصیتی به عظمت آیت‌الله مطهری را به شهادت رساند شاخه‌ای از منافقین بود. این امر محل بحث نیست. محل بحث این است که با توجه به این که از نظر اسلام و در حکومت اسلامی حتی به چنین جانیانی و طرفداران آن‌ها نیز نباید ظلم شود، آیا شایعاتی که درباره اتفاق سال ۶۷ درباره نحوه اجرای حکم امام(ره) گفته می‌شود صحت دارد یا خیر؟ جنابعالی که همراه آقایان رئیسی، نیّری و رازینی در متن این قضیه بودید باید ضمن توضیح ماجرا، یا می‌فرمودید این شایعات به هیچ وجه صحت ندارد و یا می‌فرمودید ممکن است قصورهایی هم صورت گرفته باشد که در صورت اثبات از خانواده‌های آن‌ها عذرخواهی و جبران خسارت خواهد شد. این روش برخلاف تفکر رایج که کتمان خطاهای احتمالی را موجب تقویت نظام می‌داند و بلکه نوعی عصمت برای جمهوری اسلامی قائل است، موجب جلب اعتماد بیشتر مردم و استحکام افزون‌تر نظام اسلامی است.»

 

این در حالی است که پورمحمدی در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما تصریح کرده بود: «نظام حقوقی و قضایی ایران و مبانی حقوق اسلامی ما کاملا شفاف است؛ ما باید پاسخ دهیم؟ آن‌ها باید جواب دهند که چه جنایتی در حق ملت ما کردند؛ طبق همه اقدامات و نظام حقوقی اگر کسی حرفی دارد بیاید سوال و جواب حقوقی کند. این موجب ناراحتی و به بیانی شرمساری است که عده‌ای بیایند و از منافقینی که هنوز جنایت‌هایشان بازگو نشده است و به سزای جنایاتشان نرسیدند در موضع اتهام کمک کنند و بستر اتهام‌زنی آن‌ها را فراهم کنند، حالا به قول معروف ملات زیرخاکی در بیاورند و نکاتی بیان کنند. ما راضی نبودیم نسبت به برخی افراد در گذشته‌ها در جامعه قضاوت‌هایی شود و امام با بزرگواری و ما به عنوان پیرو امام با سماحت از این‌ها گذشتیم تا جامعه به طمانینه و آرامش برسد و شخصیت‌هایی که سوابقی دارند و خدمت کردند حداقل، حرمت اجتماعی‌شان حفظ شود.» وی افزود: «ما هم از گذشته‌ها نمی‌خواهیم دوباره کالبدشکافی و قبرشکافی راه بیاندازیم تا بخواهیم پرونده‌های تاریخی و محاکمه‌های تاریخی به راه بیاندازیم هر چند که تاریخ، محاکمه خود را خواهد کرد.» پورمحمدی همچنین عصر امروز در جلسه شورای اداری استان لرستان گفت: «خداوند فرمودند بر کفار رحم نکنید چون آن‌ها به شما رحم نمی‌کنند و به منافقان نباید رحم کرد چراکه اگر بتوانند شما را به خاک و خون می‌کشند که کشیدند. ما افتخار می‌کنیم که دستور خدا در رابطه با منافقین را اجرا کردیم و در مقابل دشمنان خدا و ملت با قدرت ایستادیم و مقابله کردیم.»

 

 

کوهکن: آقای مطهری ما را درگیر این مسائل نکنید

 

یک روز پس از انتشار نامه مطهری، وقتی او در حال اداره جلسه علنی مجلس بود، محسن کوهکن، نماینده لنجان و عضو فراکسیون ولایت (اصولگرایان) مجلس در تذکری با استناد به بند ۷ ماده ۲۲ آئین‌نامه با تاکید بر لزوم رعایت برخی مسائل در نطق‌ها و گفته‌ها و نوشته‌ها از سوی اعضای هیات رئیسه گفت: «آقای مطهری از شما خواهش می‌کنم تا زمانی که به عنوان نایب رئیس هستید از هرگونه نطق و یا نامه‌ای که زیبنده اعضای هیات رئیسه نیست خودداری کنید.»

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، او افزود:‌ «در شرایطی که مشکلات اولیه مردم ما بیکاری فرزندان، تبعیض‌ها و مشکلات اقتصادی است که در تمام نظرسنجی‌ها احصا شده است انتظار می‌رود نامه‌ای نوشته‌ نشود و یا مطالبی گفته نشود که خوراک تبلیغاتی را برای بیگانگان درست کند. در هفته دولت یعنی هفته‌ای که رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر این کشور به دست منافقان به شهادت رسیده‌اند مطالبی گفته شود و یا نامه‌ای نوشته شود که اذهان عمومی را از مساله‌ اصلی پرداختن به خدمات دولت منحرف کند درست نیست.»

 

او با تاکید بر این که جنایات منافقین در کشور و به دنبال آن شهادت ده‌ها هزار نفر موضوعی سیاسی، گروهی و فراکسیونی نیست،‌ افزود: «این که مطالبی گفته شود که باعث برداشت برخی شود که رفتار و گفتار و آنچه مد نظر امام بوده زیر سوال رود، بنده شما را متهم نمی‌کنم اما حرفم این است که از شخصیتی مثل شما این انتظار می‌رود که طوری بگویید و به شکلی بنویسید که بیگانگان و دشمنان نظام جمهوری اسلامی چنین برداشتی را نکنند. آقای مطهری حتما شما در پاسخ به من می‌فرمایید که این نامه را بخوانید. حرف من این است که تاثیر یک رئیس و برادر عزیزی که شان او در این حد بوده که عضویت هیات رئیسه مجلس باشد این است که ملاحظات لازم را انجام دهد. آقای لاریجانی از نادر شخصیت‌هایی است که در تمامی سخنرانی‌ها و گفته‌ها مسائل امنیت ملی را رعایت می‌کنند و از شما آقای مطهری نیز خواهش می‌کنم حداقل تا زمانی که در این مسئولیت هستید و در غیاب آقای لاریجانی رئیس مجلس هستید ما را درگیر این مسائل نکنید.»

 

کوهکن در ادامه گفت:‌ «درخواست ما از شما دادن جواب صادقانه است و این که بپذیرید به اندازه‌ کافی مشکل داریم و نباید حاشیه‌سازی شود. اگر یک بیتی که سال‌ها فتنه‌گری کرد و خون به دل امام کرد، نامه می‌نویسد و فایلی را منتشر می‌کند به دنبالش بیگانگان و دشمنان برخی اقدامات و نامه‌ها و گفته‌های دیگر را در کنار آن قرار می‌دهند و تفسیر خودشان را می‌کنند، شاید هم خدای ناکرده شما را به مسائل دیگری متهم می‌کنند که ما می‌دانیم مربوط به شما نیست.»

 

غیر از کوهکن، حجت‌الاسلام حسن نوروزی سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی نیز که برای توضیح لایحه‌ای به پشت تریبون رفته بود، گفت: »از آقای مطهری می‌خواهیم ابتدا ‌مطالبشان را در کمیسیون قضایی مطرح کنند، آنجا ده‌ها قاضی نشسته‌اند، بعد به رسانه‌ها بگویند چون ایشان که قاضی نیستند.»

 

 

مطهری: هدف ما حمایت از منافقین نیست

 

نایب رئیس مجلس در پاسخ به تذکر و انتقاد کوهکن درباره نامه‌اش به پورمحمدی گفت: «این که گفته می‌شود با این نامه و یا طرح بحث، امام زیر سوال رفته، چه کسی گفته امام زیر سوال رفته است؟ بحث بر سر نحوه اجرای حکم امام بوده که اگر کوتاهی‌هایی صورت گرفته آقایان توضیحاتی ارائه دهند.» مطهری افزود:‌ «اولا بر خلاف آنچه فرمودید که در پاسخ به شما نگویم نامه را بخوانید، این صحبت روشن است که شما نامه را نخواندید و ان‌شاءالله حتما محتوای آن را ببینید. این که مسائل را با هم مخلوط کنید کار درستی نیست. هر وقت به مسائل فرهنگی پرداخته می‌شود می‌گویید مشکل معیشتی دارید. هر مساله‌ای باید در جای خود حل شود و این‌طور نیست که فقط به یک بعد جامعه بپردازید. این که می‌گویید از این نامه بیگانگان استفاده می‌کنند سوال این است که چه استفاده‌ای می‌شود. در بسیاری از موارد امام و رهبری صحبت‌هایی را مطرح کردند که رسانه‌های بیگانه آن را تقدیر کردند. نمونه آن زمانی است که منشور ۸ گانه امام صادر شد مبنی بر این که تجسس نکنید و شنود نگذارید، یک هفته رسانه‌های بیگانه از امام تمجید کردند. این دلیل نمی‌شود که امام نعوذبالله مخالف انقلاب بوده است. از طرف دیگر مساله نایب رئیسی هیچ ربطی ندارد که ما حرف حق را نگوییم، در موقع اداره جلسه ممکن است ملاحظاتی باشد اما در هر جایی هر نماینده برای بیان نظراتش آزاد است. در این مورد حرف این است که توضیح داده شود و توضیح دادن نیز کار لازمی است و این به معنای حمایت از منافقان نیست.»

 

 

اژه‌ای: درباره اعدام‌های ۶۷ ابهامی وجود ندارد

 

امروز سخنگوی قوه قضائیه نیز به فایل صوتی منتشرشده از آیت‌الله منتظری واکنش نشان داد و گفت: «امام بزرگوار ما آنچنان مقید به موازین بودند که همه دوست و دشمن می‌دانستند امام کوچکترین تخطی از موازین اسلامی نمی‌کنند. همه فقها بدون استثنا قبول دارند که اگر یک گروهی علیه یک حکومت رسمی قیام کرد و مرکزیت آن باقی بود و به تجاوزات علیه آن حکومت ادامه داد تکلیفشان روشن است که باید مجازات شوند و اینکه چگونه آن فایل صوتی پخش شده مراجع ذی‌ربط در حال بررسی هستند.» به گزارش خبرگزاری فارس، غلامحسین محسنی اژه‌ای گفت: «سال ۶۵ یکی از قتل‌هایی که گروه مهدی هاشمی انجام داد این بود که یک پدر و پسر را کشته و جسد آنان را در یک گودال پنهان کرده بود. آن زمان پرونده‌ای تشکیل شد که کار قضایی آن را من انجام می‌دادم و دادیار پرونده بودم. زمانی که آن‌ها به قتل اعتراف کردند رفتیم و جنازه‌ها را بیرون آوردیم و نکته جالب این بود که این جنازه‌ها هنوز به طور کامل از هم نپاشیده بود؛ آن موقع گوشه‌ای از آن تصاویر هم در تلویزیون پخش شد. همان زمان آقایی که در فایل صوتی حرف زده معترض بود که چرا به مردم گفته‌ایم و فیلم را نشان داده‌ایم. گفتم یک پدر و پسر را کشتند در حالی که قرار نبود پسر کشته شود اما چون دیدند همراه پدر است و ممکن است لو بروند او را هم کشته‌اند. اما ایشان معتقد بود که نباید به مردم گفته می‌شد.» خبرآنلاین در گزارشی از نشست امروز محسنی‌ اژه‌ای به نقل از او نوشته «به نظر می‌رسد انتشار این فایل هم یک جریان استکباری است و در مقام تطهیر جنایتکاران دیروز و امروز است.» او به سوال خبرنگار روزنامه «وقایع اتفاقیه» که پرسید «آیا قوه قضاییه آماده است ابهامات و قصورات احتمالی در اعدام‌های ۶۷ را تشریح کند؟» پاسخ داد: «ابهام و اجمالی از سوی کسی مطرح نشده. هیچ ابهامی از ناحیه ما وجود ندارد و اگر کسی ابهامی دارد، مطرح کند.»

 

 

خبرگان: محاکمه منافقین عادلانه بود

 

امروز همچنین دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری با صدور بیانیه‌ای، انتشار فایل صوتی آیت‌الله منتظری را محکوم کرد. در این بیانیه آمده است:‌ «شاید هنوز هم برای عده‌ای درک تصمیم تاریخی و انقلابی حضرت امام خمینی رضوان‌الله‌تعالی‌علیه در برخورد جدی و بدون مسامحه با منافقین و محاکمه عادلانه سران و برخی اعضای گروهک منافقین در سال ۶۷ و نشان دادن فهم عمیق و دوراندیشانه آن مرد الهی در حفظ نظام اسلامی که ثمره مجاهدت‌ها و خون دل‌های پیران و جوانان این مملکت است دشوار باشد. امام راحل(ره) در آن برهه حساس، با آن تصمیم به موقع، چشم فتنه را کور نموده و فرصت خودنمایی و فتنه‌گری گروهکی که دستش تا مرفق، آغشته به خون این ملت مظلوم و زجرکشیده است را سلب کردند. گروهکی فاسد و تروریستی که به نام دفاع از خلق و میهن، جنایاتی بدتر از جنایات داعش در این مملکت مرتکب شد و خانواده‌های زیادی را داغدار اقدامات سبعانه خویش نمود.» این بیانیه می‌افزاید: «کدام انسان منصف و وجدان بیداری است که تصدیق نکند این جانیان یاغی و باغی چگونه عزیزان و سرمایه‌های این انقلاب پابرهنه‌ها و مستضعفان همچون شهید مظلوم بهشتی و شهیدان رجایی و باهنر که اکنون در هفته دولت و در آستانه شهادتشان هستیم را به خاک و خون کشیده و بیش از هفده هزار نفر از مردم بی‌دفاع را نیز شهید کردند. بدیهی است اگر با آن‌ها مقابله جدی نمی‌شد برای سرکوب نفس سرکششان چه جنایت‌های بیشتری که در حق این مردم انقلابی نمی‌کردند. کدام انسان منصف و وجدان بیداری است که تصدیق نکند انتشار محتویات یک جلسه، پس از گذشت قریب سه دهه با اهداف شومی صورت می‌پذیرد. آیا جز این است که آمریکای جنایتکار هر از گاهی با بهانه‌های گوناگون به تحریک ایادی و مزدوران خودفروخته دست می‌زند تا به گمان واهی خویش از یک سو نظام اسلامی، اصل ولایت فقیه و جایگاه رفیع رهبری فقیه عادل در عصر غیبت را در بین مردم و متدینین، متزلزل ساخته و از سوی دیگر جریان نفاق را با مظلوم‌نمایی تطهیر نماید. غافل از آنکه این حربه که می‌توان با ادعاهایی چون دفاع از حقوق بشر، جریانی مفلوک و مطرود را زنده کرد طرحی ناشیانه و محکوم به شکست است. کدام انسان منصف و وجدان بیداری است که تصدیق نکند جریان مهدی هاشمی با سوءاستفاده از بیت مرجعیت به چه خباثت‌ها و فجایعی دست نزد و دل بنیانگذار انقلاب اسلامی را چگونه خون نکرد تا جایی که امام راحل را مجبور به برخورد قاطع با آقای منتظری کرد.»

 

در این بیانیه تاکید شده است: «مجلس خبرگان رهبری، ضمن محکوم نمودن جنایات گروهک پلید منافقین در ایران و عراق، اقدام سرسپردگان به این گروهک در انتشار این نوار صوتی که چیزی جز آب به آسیاب دشمن ریختن نبود را تقبیح نموده و محضر مردم فهیم و آگاه به ویژه جوانان عزیز ایران اسلامی معروض می‌دارد که منافقین با آن جنایات و از‌هم‌پاشیدگی تشکیلاتی در آستانه اضمحلال کاملند و با این گونه تلاش‌های مذبوحانه برای لکه‌دار کردن ساحت حضرت امام رضوان‌الله تعالی علیه و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران راه به جایی نبرده و ذره‌ای از اعتقاد راسخ شما مردم بصیر، مؤمن و معتقد به راه امام و انقلاب کاسته نخواهد شد.»

 

 

هاشمی: هدف دشمنان انتقام از امام است

 

آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی نیز دیروز در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام با ابراز تأسف شدید از موج جدید ایجاد شده برای حمله به امام گفت: «تقریباً در همه رسانه‌های معاند خارجی این موج ادامه دارد، تا جایی که اخیراً شهردار پاریس نمایشگاهی از بازسازی صحنه‌های اعدام آن زمان برگزار کرده است که حمایت از این گروه تروریستی در این مقطع، جای تعجب و تأمل دارد.»

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، هدف اصلی دشمنان جهانی و داخلی را در مقطع کنونی برای حمله به امام، مرحوم حاج احمدآقا و بیت محترم ایشان، انتقام از نقش و جایگاه بی‌نظیر امام در تاریخ معاصر ایران و جهان دانست و گفت: «باید هوشیار عمل کنیم و راه امام را به گونه‌ای تشریح کنیم که بدخواهان نتوانند سوءاستفاده کنند. زحمات بیت حضرت امام(ره)، به ویژه احمد آقا برای اسلام، ایران، تشیّع و انقلاب اسلامی بی‌نظیر است که از عراق تا پاریس و سپس تا ایران و در تمام سال‌های پس از پیروزی انقلاب و حیات امام، بیت عظیم ایشان را با همه اهمیتی که به اندازه انقلاب داشت، به خوبی اداره کرد.»

 

مجید انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهور نیز در این جلسه، اتفاقات اخیر را فراتر از تخریب چهره امام دانست و گفت: «احساس می‌شود توطئه‌ای پیچیده در سطح بین‌المللی در شرف وقوع است که سازمان تروریستی منافقین را به سازمانی مشروع مدنی معرفی کنند و باید از لحاظ فقهی و حقوقی در سطح بین‌الملل در مورد جنایات این گروهک تروریستی، کارهای بیشتری انجام شود.»

 

 

ری‌شهری: آنچه در نوار صوتی آمده، حرف تازه‌ای نیست
 

دیروز نیز خبرگزاری فارس اظهارات وزیر اسبق اطلاعات را منعکس کرد که گفته بود: «گردانندگان سایت منتظری باید به این سؤال پاسخ دهند که اگر این دفتر با منافقین ارتباط ندارد چرا در شرایطی که گروهک نفاق با وهابیت هم‌پیمان شده است، دست به تطهیر منافقین و انتقام‌گیری از امام می‌زنند؟»

 

آیت‌الله محمدی ری‌شهری با اشاره به انتشار نوار اخیر در سایت رسمی آقای منتظری گفت: «معلوم می‌شود که هنوز در این بیتی که با امام(ره) در اواخر عمر پربرکتشان درافتاد و امام(ره) تقاضای مرگ خودش را از خدای متعال نمود، هنوز کسانی هستند که به منافقین کمک می‌کنند.»

 

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم‌الحسنی افزود: «این نواری که اخیراً از سایت رسمی آقای منتظری منتشر شد، مطالبی است که ایشان به ‌صورت محرمانه در سال ۶۷ با چند تن از قضات مطرح کرده و اکنون در شرایطی که منافقین در بدترین و ضعیف‌ترین موقعیت قرار دارند و دست‌به‌دست آل‌سعود مفلوک دادند تا با هم‌پیمانی نفاق و وهابیت به ‌نظام اسلامی ضربه بزنند، این نوار منتشر می‌شود.»

 

نخستین وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: «درباره جریان آقای منتظری صحبت‌های جامعی انجام داده‌ام که منتشر خواهد شد و در کتاب سنجه انصاف نیز اطلاعات بیشتری در خصوص باند خطرناک مهدی هاشمی مطرح ‌شده است.» او افزود: «آنچه در این نوار آمده، حرف تازه‌ای نیست زیرا آقای منتظری همه این حرف‌ها را و بلکه بیش از آن‌ها را در خاطرات خودش آورده است و پیش از آن به امام راحل نوشته و امام در نامه ۶ فروردین پاسخ آن را داده است. این نوار منتشرشده، سند روشن دیگری بر پیش‌بینی امام راحل است که در نامه ۶ فروردین ۶۸ به آقای منتظری نوشت که در این بیت نفوذی وجود دارد.»

کلید واژه ها: آیت الله منتظری علی مطهری سازمان مجاهدین خلق


نظر شما :