رحیم‌مشایی: منشور کوروش درس آزادی و آزادگی می‌دهد

۲۷ فروردین ۱۳۹۰ | ۱۹:۵۱ کد : ۶۴۳ از دیگر رسانه‌ها
معاون اجرایی رییس‌جمهور اظهار کرد: تاریخ، معلم انسان‌هاست و گذشته یک ملت بیانگر ظرفیت‌ها، اصالت و هویت آن ملت است. تاریخ پرافتخار یک ملت، گنجینه‌ای ارزشمند و ثروتی بس عظیم است. در این میان، آثار تاریخی ثروت‌های مهمی هستند که اثبات‌کننده عظمت تاریخی ملت‌ها به‌شمار می‌آیند.

 

به گزارش ایسنا، حمید بقایی امروز در مراسم اختتامیه نمایشگاه منشور کوروش در موزه ملی ایران، در جمع سفرای برخی کشور‌ها گفت: منشور کوروش یکی از ثروت‌های مهم ایران و جهان است که نه‌ تنها بیانگر روحیه حق‌طلبانه ایرانیان است، بلکه بیانگر روحیه عدالت‌خواهانه و خداجوی انسان نیز است. منشور کوروش، سند عشق، محبت، دوستی و عدالت‌خواهی است. او ادامه داد: در این فرمان مهم، عظمت و اصالت ملت بزرگ ایران در ۲۵ قرن پیش به تصویر کشیده شده است.

 

بقایی بیان کرد: کوروش براساس مستندات تاریخی، پس از تصرف شهر بابل، یهودیان در بند حاکم ظالم را آزاد کرد. او به همه درس احترام و محبت به پیروان ادیان الهی را آموخت،‌‌ همان چیزی که امروزه مسلمانان در فلسطین از آن بی‌بهره‌اند.

 

وی منشور کوروش را بیانگر عمق اصالت وجودی ایرانیان دانست و گفت: ایرانیان ملتی هستند که هیچ‌گاه در تاریخ نظاره‌گر نبوده‌اند و خود بازیگر اصلی آن به‌شمار می‌آیند. او ادامه داد: آثار به‌دست آمده از سیلک، شهر سوخته، کشف‌رود و دیگر محوطه‌های باستانی کشور از توانایی ایرانیان در آبیاری، کشاورزی و شهرنشینی حکایت دارد. تأمین امنیت بخش بزرگی از جهان، برگی دیگر از پرونده ایرانیان است. تأمین امنیت خلیج فارس به‌عنوان پاره همیشگی ایران‌زمین برعهده ایرانیان بوده است. از گل‌نوشته‌های به‌دست آمده از تخت جمشید به خوبی امنیت اقتصادی، احترام به گروه‌های مختلف مردم و نظام پیشرفته اداری و حساب‌رسی‌های دقیق قابل فهم است.

 

سرپرست نهاد ریاست جمهوری گفت: دانشمندان مسلمان ایرانی در دانش و فرهنگ از شرق تا غرب اثرگذار بوده‌اند. یادگار نوشته‌های دانشمندان ایرانی مسلمان در حوزه‌های پزشکی، ستاره‌شناسی، ریاضیات و... دانشنامه‌ای است که دنیای غرب از سده‌های پیش از آن‌ها بهره گرفته است. جای شگفتی نیست که این دانشمندان هرگز هیچ فرهنگی، هیچ نام جغرافیایی و داشته‌های مردم دیگر را به نام خود تفسیر یا سرقت نکرده‌اند.

 

بقایی افزود: امروزه جهان به سوی وحدت و یکپارچگی پیش می‌رود و انسان‌ها در مسیر حقیقت و یگانگی، با یکدیگر پیوندی عمیقی دارند. تاریخ جریانی پویاست که در مسیر آن، انسان‌ها به بلوغ، رشد و شکوفایی دست می‌یابند. در این می‌ان، موزه‌ها به‌عنوان عنصر اصلی پیوند میان گذشته، حال و آینده نقشی رفیع را ایفا می‌کنند.

 

او ادامه داد: موزه‌ها عامل اصلی آگاهی و سرعت‌بخشی اتصال فرهنگ‌ها و اخلاقیات جهانی‌اند. موزه‌ها گنجینه‌های ثروت بشری هستند. در این مسیر عظیم جهانی شدن، موزه‌ها به‌عنوان گنجینه و حافظه جهانی عمل می‌کنند و جایگاه و نقش اصلی خود را بازمی‌یابند. به همین دلیل، ضرورت دارد اکنون مدیران موزه‌های مشهور و مهم، جهانی بیندیشند و جهانی عمل کنند تا جهانی شوند.

 

سرپرست نهاد ریاست جمهوری اضافه کرد: منشور کوروش حدود هفت‌ماه مهمان موزه ملی ایران بود. این رخداد مهم افتخاری برای موزه ملی ایران است که برای نخستین‌بار در طول حیات خود، میزبانی اثری ارزشمند را از موزه‌های دنیا برعهده گرفت و سربلند از آن بیرون آمد.

 

رییس دفتر رییس‌جمهور نیز در حاشیه مراسم بازگرداندن منشور کوروش به مسؤولان موزه بریتانیا در سالن مخصوص این منشور در موزه ملی ایران، گفت: منشور کوروش منشور همه انسان‌هاست. این منشور‌‌ همان آرمانی است که اکنون ایران آن را دنبال می‌کند. امروز ملت ایران پرچمدار مخالفت با ظلم و ستم است تا مردم دنیا بتوانند شکوفا شوند و در کمال آرامش زندگی کنند.

 

اسفندیار رحیم‌مشایی ادامه داد: چند ماهی منشور کوروش در سرزمین مادری خود به‌نمایش درآمد و همه به‌راحتی می‌توانستند آن را از نزدیک ببینند. امروز که منشور کوروش از سرزمین‌ مادری خود دور می‌شود، ممکن است موجب ناراحتی ما باشد؛ ولی حق منشور کوروش این است که به همه جای دنیا برود تا از نزدیک همه ملت‌های دنیا آن را ببینند.

 

رییس پیشین سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بیان کرد: دیدن منشور کوروش از نزدیک حق ایرانیان بود. اگر امروز ملت ما با تأسی از انقلاب شکوهمند اسلامی جلو می‌رود و به دنیا، پیام‌های انسانی را عرضه می‌کند، دنیا باید بداند که ایرانیان سابقه‌ای دیرینه در ارائه پیام‌های انسان‌دوستانه در طول تاریخ داشته‌اند. منشور کوروش درس آزادی و آزادگی می‌دهد و همه باید در کنار هم بمانیم و تلاش کنیم تا فضایی عالی داشته باشیم و این محقق نمی‌شود، مگر با تأسی گرفتن از اندیشه‌های والای انسانی.

 

رحیم‌مشایی تأکید کرد: امروز روز بزرگی برای ایران و همه ملت‌های دنیاست. از این به بعد نیز منتظر حضور الواح گلی هخامنشی در کشور هستیم تا آنها نیز مانند منشور کوروش در موزه ملی ایران به‌نمایش درآیند.

 

پس از سخنان رحیم‌مشایی، یک سکه با طرح هخامنشی توسط او به رییس موزه بریتانیا اهدا شد. نیل مک گریگور و جان کرتیس نیز با اهدای مولاژی از منشور کوروش به رییس موزه ملی ایران، از امانت‌داری منشور کوروش در ایران تقدیر کردند. همچنین آزاده اردکانی با اهدای لوحی، از موزه بریتانیا برای امانت دادن منشور کوروش به ایران تشکر کرد.

 

در ادامه این مراسم، نیل مک گریگور ـ رییس موزه بریتانیا ـ و آزاده اردکانی ـ رییس موزه ملی ایران ـ با حضور بقایی و جان کرتیس ـ رییس بخش خاورمیانه موزه بریتانیا ـ از تابلوی یادبود نمایش منشور کوروش در ایران در کنار در ورودی موزه ایران باستان رونمایی کردند. سپس وی‌ترین منشور کوروش در اتاق مخصوص این منشور توسط امین اموال موزه بریتانیا و امین اموال موزه ملی ایران باز و منشور کوروش توسط امین اموال موزه بریتانیا از محفظه خارج شد.

 

اردکانی توضیح داد: براساس قانون بین‌المللی، در زمان پایان یک نمایشگاه بین‌المللی در هر کشوری، نخست امین اموال کشور میزبان وی‌ترین اشیا را باز می‌کند و امنای اموال هر دو موزه در حضور مدیران موزه‌ها، شیء را از وی‌ترین خارج می‌کنند و مراحل بازگرداندن شیء یا اشیا به موزه مادر انجام می‌شود.

 

کلید واژه ها: منشور کوروش مشایی حمید بقایی


نظر شما :