آمار ازدواج و مهریه دختران تهرانی اعلام شد

۲۷ دی ۱۳۴۳
۰۴ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۴:۵۱ کد : ۴۰۶۷ کاغذ اخبار
آمار ازدواج و مهریه دختران تهرانی اعلام شد
به موجب آمار منتشره از طرف اداره آمار وزارت دادگستری در یکماهه مهرماه ۴۳ تعداد ۲۴۳۸ ازدواج در تهران انجام شده است. عروس خانم‌هایی که با مهریه بیش از یک میلیون ریال پای سفره عقد نشسته‌اند به ۳۲ نفر رسیده است!

 

به طوری که آمار مزبور نشان می‌دهد ۳۱۶ نفر از عروس و دامادها با هم قرابت نسبی داشته‌اند و مثل همیشه تعداد افراد تحصیلکرده‌ای که در این ماه ازدواج کرده‌اند خیلی کمتر از بی‌سوادان است، یعنی فقط ۱۴ نفر مهندس، ۳۱ دکتر، ۱۲۹ نفر لیسانسیه و بعد به ترتیب ۲۹۷ نفر دیپلم کامل متوسطه، ۷۷۶ نفر دارای گواهینامه ۶ ساله ابتدایی بوده و ۴۷۶ نفر فقط سواد خواندن و نوشتن داشته و بقیه یعنی ۷۱۵ نفر نیز به کلی بی‌سواد بوده‌اند. در ستون آمار مربوط به تحصیلات زوجه نیز همین موضوع به چشم می‌خورد. از بین خانم‌ها ۲ نفر دکتر، ۲۲ نفر لیسانس، ۱۹۸ نفر دیپلم کامل متوسطه و ۹۹۶ نفر بی‌سواد به خانه شوهر رفته‌اند و بقیه نیز عده‌ای فقط سواد خواندن و نوشتن و بقیه دارای گواهینامه ۶ ساله ابتدایی بوده‌اند.

 

 

۶۰ ساله‌ها

 

نکته جالب در آمار مزبور ازدواج آن عده از آقایان و خانم‌هاست که سن آنان از ۶۰ سال بیشتر است. تعداد این افراد در بین آقایان ۵۰ نفر و در بین خانم‌ها ۱۳ نفر می‌باشد. همچنین تعداد ۴۵ نفر کمتر از ۱۸ سال داشته و داماد شده‌اند و ۵۳۸ نفر از عروس و دامادها نیز از ۱۵ سال تمام کمتر داشته‌اند.

 

اختلاف سن نیز در آمار مزبور مشخص شده است. ۵۲ نفر از آقایان تا یکسال و یک نفر ۵۰ سال از زوجه مسن‌تر بوده‌اند. در عوض بین خانم‌ها نیز ۳ نفر تا یکسال و یک نفر بیش از ۳۰ سال از داماد مسن‌تر بوده است.

 

مبلغ مهریه در ازدواج‌های مهرماه به استثنای ۸۲ نفر که بدون مهر به خانه شوهر رفته‌اند، از مبلغ یک ریال تا یک میلیون ریال به بالا می‌باشد. آمار مزبور نشان می‌دهد که مهریه ۷ نفر از یک ریال تا ۹۹ ریال و مهریه ۳۲ نفر از یک میلیون ریال به بالاست.

 

 

روزنامه اطلاعات

کلید واژه ها: ازدواج مهریه


نظر شما :