صادق خرازی: خرمشهر یک واقعیت تاریخی است/ باید تاریخ را بازخوانی کنیم

۰۵ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۸:۱۶ کد : ۴۳۴۴ از دیگر رسانه‌ها
مشاور ارشد دولت اصلاحات گفت: اکنون پس از سی و اندی سال اگر بخواهیم حادثه آزادسازی خرمشهر و اتفاقاتی که منتهی به آزادی خرمشهر که مقدمه‌ای برای شکست پی در پی صدام شد را تحلیل کنیم، می‌بینیم یکی از تاریخی‌ترین حوادث توسط شهدای ما و جوانان و فرماندهان در هشت سال دفاع مقدس رخ داده است.

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، سید محمدصادق خرازی در همایشی که به مناسبت سوم خرداد برگزار شد، با گرامیداشت یاد شهیدان پرفضیلت و نام‌آوران تاریخ تحول جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: روزهای دفاع مقدس روزهای پر ذوق و شوق و شادی بود و هر لحظه از آن در کنار بهترین فرزندان این سرزمین طی شد.

 

وی افزود: ۵۷۸ روز اشغال خرمشهر، هزاران روز را در دوران خود جای داده و هزاران خاطره را در درون حفظ کرده است. اگر ۲۲ بهمن‌ماه را طلوع پیروزی و انقلاب قرار دهیم، قطعاً آزادسازی خرمشهر هم یکی از آن روزهای تاریخی است که در تاریخ کشور درخشیده است.

 

خرازی عنوان کرد: خرمشهر شبستان بزرگی برای کشور است که از حیثیت و غرور یک ملت دفاع کرد. خرمشهر واقعیت تاریخی است نه حادثه تاریخی و به مدد یک ملت بزرگ هویت حقیقی خود را نگهداشت. جمهوری اسلامی ایران زمانی مشروعیت حقوقی جهانی خود را پیدا کرد که خرمشهر در بستر یک ملت قرار گرفت.

 

این دیپلمات پیشین ایران خاطر نشان کرد: در ادبیات سیاسی ۲ واژه مهم، یکی ثبات و دیگری ادامه حیات، در ارزیابی موقعیت کشور‌ها مطرح است و خرمشهر این ۲ پیام را برای هویت بین‌المللی انقلاب و جمهوری اسلامی ایران به ارمغان آورد و این حرمت جهانی را برای ملت ایران به دست آورد. جمهوری اسلامی ایران استیلای خود را مدیون آزادی خرمشهر است. امکان ندارد کشور پیروز شود مگر با مجاهدت و با حضور پرشکوه یک ملت.

 

وی در ادامه با بیان اینکه در دوم خرداد ایران در موقعیتی خطیر قرار داشت که این روز موقعیت ایران را از یک موقعیت صد درصد امنیتی به موقعیتی سیاسی تبدیل کرد، افزود: مهم‌ترین نقش حماسه، تأثیر جهانی آن است که می‌تواند یک موقعیت خطر بین‌المللی را به موقعیت بر‌تر تغییر دهد و این امر به جز با پیوند شناخت و آگاهی مردم میسر نیست.

 

خرازی گفت: دوم خرداد توانست کشور جمهوری اسلامی ایران را به جایی برساند که در آستانه هزاره سوم، ایران منادی صلح و امنیت جمعی در جهان شود. در جهان امروز همه اجزاء به هم پیوند خورده‌اند و به عنوان یک دهکده واحد از آن یاد می‌شود و تأثیر و تأثر واقعیت جزئی از این جهان است. ما در چنین جهانی اگر بخواهیم قلمرو خود را حفظ کنیم باید تلاش کنیم آزادی، استقلال، پیروزی، پیشرفت و امنیت را جزو واقعیت‌های اصولی خود قرار دهیم.

 

سفیر پیشین ایران در فرانسه تأکید کرد: امنیت، آگاهی، بینش و پیشرفت فضیلت‌های جمعی هستند و در چنین شرایطی وظیفه مسئولان این است که ملت را به نقطه اوج این فضایل برسانند. اگر خردمندان توانستند آگاهی و بینش و هوشمندی سیاسی را در جامعه تثبیت کنند، فلاح و رستگاری را برای کشور به ارمغان می‌آوردند و این مهم‌ترین بشارتی است که خداوند توسط انبیاء، به بندگان خود داده است. این موقعیت زمانی در دسترس است که آگاهی و بینش جزو ضروریات جوانان امروز تعریف شود. آن‌هایی که در دوم خرداد تلاش سترگی را انجام داده‌اند و توانستند رشادت‌های رزمندگان را به منصه ظهور برسانند و به ملت آزادی را عرضه کنند.

 

وی ادامه داد: هر جامعه و ملتی اگر توانسته به آفاق جهان مسلط شود، قطعاً در پرتوی مجاهدت‌های انسان‌های خود بوده است. امروز لازمه رسیدن به چنین جایگاهی اتصال به آگاهی، مجاهدت و استفاده از فکر و اندیشه ذهن است و نه صرفاً حرف؛ نخبه باید خردهای ناشناخته را شناسایی و ارزیابی کند. همه کسانی که مدعی سیاست خارجی هستند می‌دانند سیاست خارجی در یک کشور زمانی می‌تواند موقعیت خود را نمایان کند که متکی بر شکوه حضور و شناخت مردم باشد. اگر شناخت آگاهانه شد، ایران می‌تواند به تارک جهان بدرخشد.

 

خرازی خاطر نشان کرد: آنچه در هشت سال گذشته رخ داد این بود که مردم هزینه‌پرداز شعارهای پوچ و توخالی باشند. مردم قربانی رفتار نابخرادانه کسانی شدند که جهان را از دریچه کوچک خود رصد می‌کردند و مردم را با هزینه‌های سنگین خود مواجه کردند.

 

وی گفت: مشروعیت نخبه به شناخت درست جهان است. در جهان جدید اگر خردمندان و افرادی که مسئولیت نسل جوان را برعهده می‌گیرند، آگاهی لازم را نداشته باشند، کشور را به ورطه نابودی می‌برند.

 

مشاور ارشد دولت اصلاحات اظهار کرد: بی‌تردید زمانی می‌توانیم از قلمرو کشور دفاع کنیم که آگاهانه و با صلابت کامل، هوشیاری تاریخی را به اکنون خود گره بزنیم. در عصر جهانی شدن و دوره‌ای که همه مرزهای جهان فرو ریخته و همه قلمروهای فرهنگی درهم آمیخته شده و بسیاری از «ایسم‌های» نامبارک تحت ایدئولوژی‌های ناصواب قرار دارند، رمز موفقیت درس گرفتن از تاریخ است.

 

خرازی تأکید کرد: باید اکنون خود را به آینده و آرمان‌های خود پیوند بزنیم. زمان آن فرا رسیده که در پگاه عقلانیت سیاسی و نقش‌آفرینی، سیاست‌های اصلاح‌طلبانه برافراشته شود. نه می‌توانیم و نه می‌توانند اصلاحات را نادیده بگیرند. اصلاحات واقعیت تاریخی این سرزمین و پدیده مهم انقلاب اسلامی است.

 

وی با تاکید بر اینکه حرکت پیامبر اکرم(ص) در روزهای تاریخی آن دوران حرکتی اصلاح‌طلبانه در تاریخ بود و امام علی(ع) نیز حرکت اصلاح‌طلبانه علوی را در پیش گرفت، تصریح کرد: چاره‌ای نداریم جز اینکه از موهبت انتزاع دین بهره گیریم. اسلامی که در آن آزادی، مردم سالاری و عقلانیت مظهر پیشرفت است، باید خود را با حقایق آن آمیخت تا بتوان نقش‌آفرینی کرد.

 

خرازی گفت: بپذیریم عده‌ای ناجوانمردانه و نابخردانه موقعیت ما را مصادره کردند. مجموعه مجاهدت‌های ملت شریفی را نادیده گرفتند و اکنون اگر بخواهیم نقش‌آفرینی کنیم باید بازخوانی مجددی از تاریخ داشته باشیم.

 

وی بیان کرد: در پناه اصلاح‌طلبی به پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری نسبت به خود، جامعه و تاریخ رسیدیم. کسی که مسئولیت دارد، می‌ایستد و از حیثیت جامعه خود دفاع می‌کند. زمان آن فرا رسیده که بتوانیم سرشت و سرنوشت اصلاح‌طلبی را از غیرواقعی مشخص کنیم.

 

خرازی عنوان کرد: نمی‌توانیم بین هویت ملی و واقعیت‌های دینی خود فاصله بیاندازیم. مهم‌ترین رمز اعتلای هویت ملی، شأن دینی و اعتقادی مردم، پیوند بین سنت و واقعیت‌های مدرن جامعه است.

 

وی خاطرنشان کرد: روزهای سخت ۸۸ تا ۹۲ را دیده‌ایم. اکنون فرصت مناسبی است که به بازنگری برخی رفتار‌ها و پندار‌ها بپردازیم. نه آنکه بخواهیم مبانی جدیدی را به عنوان مبانی اصلاح‌طلبانه تحمیل کنیم، بلکه مسئولیت ما بیان حقیقت و انتقال آن به نسل دوم اصلاحات است. باید اقتضائات جهانی‌سازی را درک کنیم و اعتقاد داریم زندگی مسالمت‌آمیز در سایه همکاری، همفکری و مشارکت بین همه اقوام تجلی می‌یابد.

 

خرازی گفت: اصلاح‌طلب واقعی مسلمانی است که به همه دینداران احترام می‌گذارد، از حقوق اولیه آن‌ها دفاع می‌کند و از هرگونه رفتار یکسان‌سازی به دور است.

 

وی ادامه داد: خرمشهر به خاطر این آزاد شد که امامی، روحانیتی و بزرگانی بر شبستان این سرزمین توانستند مردم را از حیثیت خود، پیوند بین هویت ملی و واقعیت‌های اجتماعی آگاه کنند. زمانی می‌توانیم به پیشرفت برسیم که به جای تحمیل فرهنگی دینی آن را در بستر جامعه جاری کنیم.

 

مشاور ارشد دولت اصلاحات خاطر نشان کرد: دوران افراط و رفتارهای هیجانی به پایان رسیده و باید واقع‌بینانه نواقص و مشکلات را بررسی کرد و در چارچوب روند اصلاح‌طلبانه با آزادی‌خواهی تمام و سماجت بتوان زندگی و همزیستی مسالمت‌آمیز و مشترکی را آغاز کرد.

 

وی گفت: در هشت سال گذشته از همزیستی مشترک دور شدیم اما در یک سال اخیر مردم در حال حرکت مجدد به سمت همزیستی مشترک هستند. مهم‌ترین خطر جامعه ما تقابل با همزیستی مشترک است. اگر دانایی متفاوت، به دانش گوناگون و متفاوت حرمت نداشته باشد، جامعه از همزیستی خود دور می‌شود.

 

خرازی بیان کرد: تفاوت‌های فرهنگی بسیاری در کشور وجود دارد. مفهوم همزیستی یعنی تمام صاحبان عقل جمعی و دارای هویت ملی و مذهبی باید در یک محیط همزیستی مشترک داشته باشند؛ آنچه که ما را در هشت سال دور کرد، پایمال کردن همزیستی مشترک بود.

 

این دیپلمات پیشین ایران گفت: باید تلاش کنیم تا آرمان‌های مشترک خود را پیدا کنیم و با صداقت، واقع‌بینی و واقع‌گرایی را برای جامعه به عنوان هدیه بزرگ خداوند به انسان، به هموطنان هدیه کنیم. نتیجه تجاهل، بازی با احساسات یک ملت است. در طول تاریخ هزار ساله هرگاه به سرزمین ما تجاوز شد، بخشی از خاک ایران از دست رفت و نخستین باری که نتوانستند به بهانه بخشی از خاک کشور را ببرند، مربوط به دوره امروز است که جوانان ما مجاهدت کردند و نگذاشتند یک وجب از خاک ما از دست برود. امروز می‌توانیم با بسیج خردمندانه و واقع‌بینی، نه رفتارهای عوام‌فریبانه، جامعه را به پیش ببریم.

 

خرازی تأکید کرد: معتقدیم همان‌گونه که باید نگران سوءاستفاده از آزادی بود، باید نگران سوءاستفاده از قدرت هم بود. امیدواریم خرداد ماه بزرگ همواره برای ما همراه با درس و چراغی برای آینده باشد و ملت و جامعه ما را با کارآمدی که مهم‌ترین رکن فعالیت یک انقلاب است، پیوند دهد و بسترهای جدیدی در جامعه مدنی فراهم کند.

 

وی ادامه داد: جامعه مدنی به عنوان رکن اساسی در جامعه امروز، رمز عمیق شدن معرفت دینی را به همراه می‌آورد و ما در برابر جامعه مسئولیت داریم. آن‌هایی که در خرداد ۶۱ و ۴۲ نقش‌آفرینی تاریخی کرده‌اند، نزد خدا مأجورند.

کلید واژه ها: صادق خرازی


نظر شما :