روحانی: امام با تصمیم کاخ سفید تبعید شد

۱۳ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۷:۱۱ کد : ۴۳۶۷ از دیگر رسانه‌ها
رئیس‌جمهوری با تاکید بر این که راه حضرت امام خمینی(ره) را ادامه خواهیم داد، گفت: پرچم اسلام، لا الله الا الله و محمد رسول الله را بر همه قله‌ها به اهتزاز درخواهیم آورد.

 

به گزارش خبرگزاری ایرنا، حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین حسن روحانی صبح سه‌شنبه در جمع مهمانان خارجی شرکت‌کننده در مراسم سالگرد ارتحال امام(ره) افزود: برای همه ما افتخار است که بعد از ۲۵ سال همچنان عشق به امام بصورت افتخاری مستمر وجود دارد، مطمئن هستم گذشت زمان و تاریخ محبوبیت و عشق مردم را نسبت به امام راحل، راه او و اندیشه‌های او بیشتر خواهد کرد.

 

وی اضافه کرد: برای همه ما افتخار است که بعد از ۲۵ سال، احترام به امام، حرکت در راه و مسیر امام، برای همه ایرانیان و مسلمانان علاقه‌مند به راه امام به صورت یک افتخار مستمر وجود دارد.

 

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: علما، صاحب‌نظران، اندیشمندان و فرهیختگانی از کشورهای مختلف به احترام امام و به یاد امام در سالگرد ایشان، مهمان عزیز جمهوری اسلامی ایران هستند.

 

 

پیش از انقلاب، ملت ایران از تحقیر تاریخی رنج می‌بردند

 

روحانی عنوان کرد: شاید زمانی که امام رهبری نهضت بزرگ اسلامی را آغاز کردند، کسی فکر نمی‌کرد که در دوران کوتاهی، امام بتواند در برابر همه معضلات و مشکلات داخلی و بین‌المللی که در این مسیر و در این راه پیش روی نهضت اسلامی بود، انقلاب و نهضت را به پیروزی برساند و اهداف مورد نظر خود را محقق سازد. وی افزود: ایران ۵۰ سال پیش از سه عارضه مهم تاریخی و سیاسی در رنج و عذاب بود. رنج اول تحقیر تاریخی در برابر حکام مستبد و استبداد بود.

 

رئیس‌ دولت یازدهم عنوان کرد: مردم ایران به عنوان مردمی که دارای سابقه تمدنی هزاران ساله بودند، مردمی که اولین دولت را در تاریخی ساختند، مردمی که پس از بعثت پیامبر عظیم‌الشان اسلام(ص)، اسلام را با افتخار در آغوش کشیدند و در رشد فرهنگ و تمدن اسلامی نقش به سزایی را ایفا کردند، متاسفانه در قرن‌های اخیر و از جمله در ۵۰ سال پیش هیچ نقشی در حکومت و حاکمیت نداشتند.

 

 

مشروعیت حاکمیت در آن زمان موروثی بود

 

روحانی اضافه کرد: مشروعیت حاکمیت و حکومت در آن دوران نه از رای مردم نشات می‌گرفت و نه از احکام الهی و سنت پیامبر ریشه می‌گرفت؛ مشروعیتی که در آن زمان برای حکومت ساخته بودند، موروثی بودن، شاهی فرزند شاه گذشته بودن و از طرفی هم حمایت قدرت‌های بزرگ و برخی ابرقدرت‌ها از حاکمیت سیاسی این کشور بود.

 

وی تصریح کرد: گاهی صندوق آرا به عنوان تشریفات در میان مردم ظهور پیدا می‌کرد اما همه مردم می‌دانستند چه رای بدهند و چه ندهند و یا نام هر کس را که در صندوق بیندازند، آنچه حاکمیت نامشروع تصمیم گرفته است، سرنوشت نهایی آن صندوق‌ها خواهد بود.

 

رئیس‌ دولت تدبیر و امید اظهار داشت: استبداد، تحقیر اول بر ملت ایران و رنج بزرگ برای همه مردم و حکمرانی ناروا و نامشروع بر ملتی بزرگ بود.

 

 

تصمیم‌گیر نهایی در پیش از انقلاب، قدرت‌های بزرگ بودند

 

رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: در کنار معضل استبداد، معضل استعمار بود. نفوذ، دخالت و تاثیرگذاری قدرت‌های بزرگ به ویژه غرب و در راس آن‌ها آمریکا و در دورانی انگلیس بر سرنوشت ملت ایران.

 

رئیس‌ دولت تدبیر و امید اظهار داشت: مردم ایران به خوبی می‌دانستند که تصمیم‌گیر نهایی حتی حاکم مستبدی که به ظاهر خود را فرمانروای مردم می‌داند، هم نیست. تصمیم‌گیری نهایی از آن قدرت‌های بزرگ و به ویژه از آن حکومتی همانند آمریکا بر این سرزمین بود.

 

روحانی گفت: اگر ما بخواهیم دوران نهضت اسلامی را در چند بخش تقسیم کنیم، سال ۱۳۴۱، زمستان ۱۳۴۱ شروع حرکت دوم و در سال ۴۳ که حرکت سوم را در نهضت اسلامی شاهد هستیم، دورانی است که امام با کاپیتولاسیون و مصونیت مستشاران نظامی آمریکا در ایران مخالفت می‌کند.

 

 

طبق اسناد و مدارک، کاخ سفید تصمیم اصلی را در تبعید امام گرفت

 

رئیس‌جمهوری ادامه داد: در سال ۱۳۴۳ سخنرانی معروف امام علیه مصوبه‌ای بود که در مجلسین آن زمان (مجلس شورای ملی و سنا) دولت برای مصونیت مستشاران نظامی آمریکا به تصویب رساند.

 

وی با بیان این که امام در برابر آن لایحه ایستاد و آن را نامشروع اعلام کرد، اظهار داشت: امام در همان روز بود که اعلام کرد، رئیس‌جمهور آمریکا امروز منفورترین فرد در نزد ملت ایران است.

 

روحانی خاطرنشان کرد: همان مخالفت، همان مبارزه و همان ایستادگی که در واقع حرکت ضد استعمار در کنار حرکتی که ضد استبداد شروع شده بود، باعث شد تا امام را از ایران به ترکیه و سپس از ترکیه به عراق تبعید کنند.

 

رئیس‌جمهوری افزود: طبق اسناد و مدارک موجود، کسی که تصمیم اصلی را برای تبعید امام در آن تاریخ می‌گیرد کاخ سفید است و سپس دولت ایران.

 

وی ادامه داد: بنابراین رنج دوم و تحقیر دوم برای ملت ایران، موضوع مداخلات خارجی و استعمار در این سرزمین بود.

 

رئیس‌جمهوری افزود: آن‌ها برای نیروهای مسلح، اقتصاد، فرهنگ، دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش، مسائل اجتماعی و سبک زندگی مردم ما تصمیم می‌گرفتند و مستشاران مختلف نظامی، اقتصادی و فرهنگی را بر سر مسوولان و تصمیم‌گیران آن زمان در این کشور مسلط ساختند.

 

روحانی گفت: ملت ایران نه استبداد و نه استعمار را قبول داشت، بلکه ملت ایران دنبال استقلال، آزادی و حاکمیت ملی بود، اما آیا این کار شدنی بود؟ آیا می‌شد همزمان بدون حمایت قدرت‌های بیرونی و ابرقدرت‌ها و بدون داشتن امکانات تبلیغی مدرن مثل رادیو و تلویزیون و بدون داشتن هر گونه قدرت نظامی در برابر استعمار و استبداد مبارزه کرد و در این مبارزه سخت به پیروزی رسید؟

 

رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: علاوه بر این، در این نهضت هدف سومی هم دنبال می‌شد. استبدادزدایی، استعمارزدایی و حاکمیت احکام الهی، قرآن مجید و شریعت در سراسر زندگی مردم در این کشور جزو اهدافی بود که دنبال می‌شد.

 

وی گفت: گرچه مردم ما مسلمان بودند و علاقه‌مند به قرآن، پیامبر، اهل بیت و عاشق اسلام بودند و به اجرای احکام الهی مصمم بودند اما در آن شرایط، قدرت شرق، اسلام را به عنوان تفکر کهنه‌ای که دورانش سپری شده است و یا به تعبیری دین را افیون ملت‌ها، اعلام می‌کردند و غرب هم بازگشت به احکام اسلام و خدا را ارتجاع و واپس‌گرایی می‌خواند و آن را با تمدن امروز و مدرنیته در تضاد و تناقض می‌دید.

 

رئیس‌ دولت تدبیر و امید اظهار داشت: در آن شرایط که قدرت شرق و غرب با نفوذ و ظهور و بروز اسلام مخالف بودند و با آن مبارزه می‌کردند و حاکمیت آن زمان و حکومت موجود در ایران علیه احکام اسلام و نفوذ حکم الهی به پا خاسته بود و یک به یک احکام اسلام را زیر پا می‌گذاشت، آیا احیای اسلام، زنده کردن اسلام، بازگشت اسلام از سطرهای صفحات کتاب‌ها و از کنج مدرسه‌ها و حجره‌ها و از کنج مساجد به صحنه و جامعه و در سرتاسر زندگی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مردم امکان‌پذیر بود؟

 

 

هیچ کس به اندازه امام ما امید نداشت

 

رئیس‌جمهوری ادامه داد: هیچ کس به اندازه امام(ره) ما امید نداشت. اگر هم دیگران امیدی به پیروزی داشتند نشات گرفته از امید امام(ره) بود.

 

رئیس‌ دولت یازدهم تصریح کرد: امام(ره) از روز اول مصمم بود و قبل از هر کس، امام (ره) بود که به راهش و خطش و به انقلاب اسلامی ایمان داشت.

 

روحانی به آیه‌ای از قرآن کریم که می‌فرماید قبل از مومنون آن کسی که ایمان راستین به راه خداوند داشت، خود پیامبر(ص) بود، اشاره کرد و گفت: امام(ره) ایمان به راه و مسیر و امید به پیروزی داشت. در سراسر کلمات و جملات امام(ره) از روز اول شما این ایمان و امید را به طور واضح و روشن مشاهده می‌کنید.

 

وی یادآور شد: امام(ره) اول تئوری یک نظام و حکومت اسلامی را ریخت و طراحی کرد و تدریس و بیان کرد، سپس به صورت کتابی تحت عنوان حکومت اسلامی منتشر شد.

 

رئیس‌جمهوری اضافه کرد: سخن اول در نهضت اسلامی حکومت اسلامی نبود، امام قدم به قدم این مسیر را تبیین کرد. اول مبارزه با استبداد بود و سپس مبارزه با استعمار بود و مساله استقلال و آزادگی در این سرزمین بود.

 

روحانی گفت: امام(ره) در زمان مناسب، هدف بلند و اصلی خود را که استقرار حکومت اسلامی در این سرزمین و در ایران عزیز بود، تبیین و تشریح کرد که قبلا با اجمال و اختصار او در نجف با صدای بلند و بیان رسا این هدف را اعلام کرد که در کنار استبدادزدایی و استعمارستیزی باید احکام الهی و حکومت اسلامی در این سرزمین استقرار یابد.

 

وی یادآور شد: امام(ره) از آن زمان گفتمان خود را حکومت دینی مرد‌سالار قرار داد و به همه مبارزین و انقلابیون مرحله مهم و نهایی انقلاب و نهضت اسلامی را اعلام کرد و آن این که ما در پی استقرار یک حکومت دینی، قرآنی در کنار رای و خواست مردم هستیم.

 

رئیس‌جمهوری اضافه کرد: او اولین عالم و فقیه و اندیشمند بزرگی بود که مساله سازش حکم و احکام الهی با رای و خواست مردم را بیان و تشریح کرد.

 

روحانی گفت: او اولین عالم و فقیهی بود که با بیانی روشن به همه اعلام کرد که نه تنها جمهوریت با اسلامیت در تضاد و تنافی نیست بلکه این دو در کنار هم می‌توانند همزیستی رشدآمیزی برای جامعه داشته باشند.

 

وی افزود: آرای مردم و صندوق آرا با احکام الهی و موازین شرع و اسلام نه تنها منافاتی ندارد بلکه مردم مسلمان یک سرزمین می‌توانند در چارچوب معیارهای دینی، خواست و رای خود را به کرسی بنشانند. او حتی این نظریه مهم علمی و فقهی خود را به رای مردم گذاشت.

 

رئیس‌جمهوری یادآور شد: او که قبلا اعلام کرده بود نظامی که در پی آن هستیم هم جمهوری است و هم اسلامی و نام این نظام جمهوری اسلامی است، وقتی به ایران آمد و نهضت و انقلابش پیروز شد و همه طاغوتیان را از مسند به زیر آورد و رای مردم را در این کشور حاکم کرد، شادی را بر دل همه مردم نشاند و امید مردم را افزون کرد.

 

روحانی اضافه کرد: امام(ره) شرایط جدیدی را برای جامعه اسلامی ایران مهیا کرد در عین حال گفت جمهوری اسلامی اگر می‌خواهد به عنوان اساس نظام این سرزمین باشد باید با رای مردم و صندوق آرای مردم مهر تایید زده شود.

 

 

اسلامیت و جمهوریت در کنار هم / دو بار رای‌گیری برای قانون اساسی

 

رئیس‌جمهوری ادامه داد: امام(ره) عالم و فقیهی نبود که بگوید چون نظر فقهی من است و آن را تبیین کرده‌ام و مردم مرا به رهبری پذیرفته‌اند که نه با زبان بلکه با همه جان و وجود، پس نیازی به رای مردم و صندوق آرا نیست. او خواست در عمل نشان دهد که اسلامیت در کنار جمهوریت است و جمهوریت در کنار اسلامیت است.

 

روحانی تصریح کرد: امام(ره) اولین رهبر انقلابی در دنیا است که بعد از ۴۷ روز پس از پیروزی انقلاب مردم را پای صندوق آرا دعوت کرد. هیچ انقلابی را شما در دنیا سراغ ندارید که در کمتر از ۵۰ روز مردم پای صندوق آرا آمده باشند و برای نظام خود آرایشان را به صندوق ریخته باشند.

 

وی با بیان این که او نه تنها اصل نظام را به رای مردم گذاشت که تمام نهادهای این نظام را با رای مردم مشروعیت بخشید، افزود: او گفت همه نهادها باید طبق قانون و در چارچوب قانون اساسی آن هم قانون اساسی که از طریق منتخبان مردم باید نگاشته شود، شکل گیرد.

 

رئیس‌جمهوری یادآور شد: پس از آن که قانون اساسی از طرف منتخبان مردم نوشته شد، یکبار دیگر باید به رای عمومی مردم گذاشته می‌شد.

 

روحانی خاطرنشان کرد: شاید ما تنها کشوری هستیم که به قانون اساسی دو بار رای دادیم، یکبار به نمایندگان که قانون اساسی را بنویسند و تصویب کنند و یکبار بعد از تصویب در نظرخواهی عمومی بار دیگر به این قانون اساسی رای دادند.

 

رئیس‌جمهوری افزود: امام گفتمان حکومت دینی مردمی و مردم‌سالاری دینی را هم در تئوری و نظریه و هم در مقام عمل به اثبات رساند، اجرا کرد و در برابر مخالفت همه قدرت‌های جهان و همه ابرقدرت‌ها هم انقلاب را پیروز کرد، هم انقلاب را استقرار بخشید و هم در برابر هجمه بیگانگان این نظام و این کشور را با حضور مردم در صحنه حفظ و محافظت کرد و این مسیر را ادامه داد.

 

 

وحدت و تحمل افکار یکدیگر

 

روحانی اظهار داشت: امام ما از روز اول تا روز پایان، همواره به ما می‌گفت در داخل متحد باشید، از هیچ کسی نترسید و به همه مسلمانان عالم گفت که اگر متحد باشید، دست به دست هم دهید، شیعه بودن و سنی بودن در فروعات و برخی مناسک ظهور و بروز می‌یابد.

 

رئیس‌جمهوری تاکید کرد: شیعه و سنی بودن در استقلال، ایستادگی، رشد و تکامل امت اسلامی معنا و مفهومی ندارد جز آن که یک رقابت سازنده و سالم برای ما باشد و نه رودرروی یکدیگر ایستادن و نه آن که قدرت و استحکام یک امت را تحت تاثیر اختلاف قرار دادن.

 

روحانی اظهار داشت: او بر وحدت امت اسلامی تکیه کرد و با صدای بلند گفت که هر شیعه‌ای که با اهل سنت مقابله کند و هر سنی که با شیعه مقابله کند، او نه شیعه است و نه سنی.

 

 

اختلاف؛ عامل رنج مسلمانان و شادی دشمنان / پرچم وحدت را باید به اهتزاز درآوریم

 

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: او راه را به خوبی به ما نشان داد، او به ما گفت متحد باشیم، دست به دست هم دهیم و افکار همدیگر را تحمل کنیم.

 

روحانی افزود: او به ما گفت تضارب فکری و آرا را منشا اعتلا و ارتقای فکری خود قرار دهید و نه دشمنی، کینه‌توزی و نه خدای ناکرده، روزی که خون یکدیگر را مباح بدانیم و بریزیم و بر آن افتخار کنیم و به ناروا نام جهاد را بر آن بگذاریم و همدیگر را تکفیر کنیم و دشمنان اسلام از کشتار مسلمین در شادی و هیجان قرار گیرند و قلوب مومنین در رنج و عذاب از این اختلاف باشد و چشم مسلمانان از این خونریزی‌ها گریان.

 

رئیس‌جمهوری تاکید کرد: امروز روزی است که همه باید دست به دست هم قرار دهیم، امروز باید پرچم وحدت را به اهتزاز درآوریم.

 

 

امام خودباوری را به ما آموخت

 

رئیس‌جمهوری گفت: امام خودباوری را به ما آموخت و گفت که اگر اتکایمان به خدا باشد و دست برادری به یکدیگر دهیم می‌توانیم در برابر انواع توطئه‌ها پیروز شویم.

 

روحانی افزود: راه امام جز راه مبارزه با سلطه بیگانگان نبود، راهی جز حاکمیت مردم و ملت‌ها نبود، راه امام استقرار احکام اسلامی، آیات قرآنی و سنن پیامبر اسلام و اهل بیتش بود.

 

وی تاکید کرد: امام اعتماد به نفس را به آموخت و امروز خوشحالیم بعد از ۲۵ سال مردم همان ایمان، اعتقاد و راه را ادامه می‌دهند.

 

روحانی ادامه داد: خوشحالیم پرچم نهضت و انقلاب پس از امام بر دوش رادمردی قرار گرفت که او هم از سلاله پاک پیامبر(ص) و از راهروان امام راحل و از سرداران نهضت اسلامی بود.

 

رئیس‌جمهوری گفت: رهبر معظم انقلاب پس از رحلت امام راحل(ره) همان مسیر و راه و همان خط، و ملت بزرگ ما همان مسیر و راه را پیمود و خواهد پیمود.

 

 

پرچم اسلام را بر همه قله‌ها به اهتزاز درخواهیم آورد

 

رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: ما امروز با تدبیر ملت بزرگ اسلامی، اندیشمندان و علمای اسلامی امید بسیار فراوانی به آینده دنیای اسلام، وحدت دنیای اسلام و تعالی جهان اسلام در زمینه‌های مختلف داریم.

 

وی ادامه داد: همه ما در برابر توطئه آن‌هایی که می‌خواهند خون مسلمان‌ها را به زمین بریزند و منابع جهان اسلام را غارت کنند، می‌ایستیم و ایستادگی خواهیم کرد و احکام نورانی اسلام را اجرا خواهیم کرد.

 

روحانی در ادامه اظهار داشت: در سایه ایمانمان نه می‌هراسیم و نه ترسی داریم و نه سستی؛ راه اماممان را ادامه خواهیم داد و پرچم اسلام و لااله الا الله و محمد رسول الله را بر همه قله‌ها به اهتزاز درخواهیم آورد، انشاء الله و به حول قوه الهی، ان تنصرالله ینصرکم و یثبت اقدامکم.

کلید واژه ها: حسن روحانی امام خمینی


نظر شما :