مسعود خیام: شاملو می‌خواست پل ورسک را منفجر کند

۲۶ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۹:۱۹ کد : ۴۴۰۹ از دیگر رسانه‌ها
مسعود خیام که به تازگی کتاب «احمد شاملو، عکس فوری» را منتشر کرده است، گفت: شاملو ابتدا فاشیست بود اما در پایان خود را از همه ایسم‌ها رها کرد.

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، «احمد شاملو، عکس فوری» درباره شعر، زندگی و اندیشه این شاعر، شامل برخی گفت‌وگوها و نظرات او درباره موضوعات مختلف است، از جمله نگاهش به نیما یوشیج، جلال آل‌احمد و...

 

خیام در این کتاب که بخشی از آن در قالب گفت‌وگوست از نقطه نظرات شاملو درباره مسائل مختلف از جمله شعر و روشنفکری و همچنین بازتاب اندیشه و آثار شاملو در نسل خود و پس از خود سخن به میان آورده است. او در این کتاب گفت‌وگویی هم از آیدا سرکیسیان، همسر شاملو، آورده است.

 

او در بخشی از کتاب نوشته است: هنگامی که از کوه‌های بزرگ و قله‌های بلند دور هستی، می‌توانی دورنمای نسبتا شفافی بیابی. گزارش من از شاملو اما، گزارش کوهنوردی است که در دل کوه صعب بالا می‌رود، اما به علت نزدیکی، کوه را از دور ندیده است.

 

این پژوهشگر همچنین در نوشته ابتدایی این کتاب و دیگر قسمت‌های آن به مرور برخی از خاطرات و توقعات شاملو از شاعران پرداخته است.

 

مسعود خیام درباره انتشار کتاب «احمد شاملو، عکس فوری» گفت: مدت‌ها بود از انتشار این کتاب ناامید شده بودم، اما بالأخره با حذف شعری با نام «رسالت» که متعلق به احمد شاملو بود، کتاب مجوز نشر گرفت و با کوشش افشین دشتی از سوی انتشارت گوشه به چاپ رسید.

 

این نویسنده و پژوهشگر ادامه داد: اصل موضوع کتاب درباره شعر شاملوست که در آن نشان داده‌ام او چگونه در قالب کلاسیک و شعر نو کار کرده است و چگونه در شعر وزن عروضی را کنار گذاشت و به جای آن چیز دیگری قرار داد.

 

خیام استفاده درست شاملو از آواها و حروف فارسی را به خاطر اشرافش بر متون کلاسیک دانست و گفت: شاملو به متون کلاسیک فارسی مسلط بود و به همین خاطر می‌توانست به راحتی از آن‌ها استفاده کند و از آوای واژه‌ها بهره ببرد. آواشناسی جزو تخصص‌های شاعری است و احمد شاملو آواهای جالب را در آثار شاعران کلاسیک همچون فردوسی گیر می‌آورد و از آن‌ها استفاده می‌کرد، اما جوان‌هایی که دنباله‌رو او بودند به علت اینکه به متون کهن مراجعه نمی‌کنند سواد کافی را در این زمینه ندارند و به همین خاطر شعرهایشان همین‌ها شده است که می‌بینید.

 

او افزود: من در این کتاب نشان داده‌ام که شاملو در ماجراها و وقایع سخت چطور پیش می‌رفت. شاملو ابتدا یک فاشیست بود چون در آغاز فعالیت‌هایش طرفدار آلمان بود که با انگلیسی‌ها می‌جنگید. حتی زمانی او می‌خواست با یک نارنجک پل ورسک را که قطار انگلیسی‌ها از آن می‌گذشت منفجر کند یا با یک تفنگ سرپُر می‌خواست برود جلو انگلیسی‌ها را بگیرد.

 

خیام ادامه داد: احمد شاملو بعد از گرایش به فاشیسم، کمونیست شد. البته ابتدا سوادش در دنیای چپ و کمونیسم زیاد نبود ولی بعدها او یک چپ مترقی و یک سوسیالیست می‌شود و بعد هم به آنارشیسم روی آورد و در آخر نیز همه این ایسم‌ها را کنار گذاشت؛ به همین خاطر است که تغییرات فکری او بسیار جالب است و من در این کتاب نوشته‌ام که شاملو ابتدا فاشیست بود، کمونیست شد و بعد به آنارشیسم روی آورد و در آخر خود را از همه ایسم‌ها رها کرد.

 

نویسنده در این کتاب با آوردن برخی از شعرهای عاشقانه، اجتماعی و سیاسی شاملو به بررسی و تحلیل آن‌ها پرداخته است. در بخشی از کتاب نیز به چگونگی نگارش «کتاب کوچه» پرداخته شده است.

 

کتاب «احمد شاملو، عکس فوری» با ۲۱۶ صفحه، شمارگان ۱۲۰۰ نسخه و قیمت ۱۲ هزار تومان در نشر گوشه منتشر شده است.

کلید واژه ها: شاملو


نظر شما :