انگلیس به دنبال غرامت گم شدن هدیه فتحعلی‌شاه قاجار

۰۳ تیر ۱۳۹۳ | ۱۴:۴۹ کد : ۴۴۳۶ از دیگر رسانه‌ها
دیلی‌تلگراف نوشت: دولت انگلیس برای نخستین بار لیستی را منتشر کرده که حاوی مشخصات نقاشی‌هایی است که در جریان حمله به سفارت این کشور در تهران نابود شد.

 

به گزارش «انتخاب»، این روزنامه انگلیسی نوشت: ویلیام هیگ وزیر امور خارجه این کشور، چند روز پیش، از بازگشایی سفارت کشورش در ایران خبر داد. این ساختمان سفارت بعد از یورش معترضان در ماه نوامبر سال ۲۰۱۱ میلادی به شدت خسارت دید؛ همین مساله نیز انگلیس را به تعلیق روابط دیپلماتیک خود با ایران واداشت.

 

این گزارش در خصوص ادعای مربوط به تابلوها و آثار مفقود یا تخریب شده ادعا کرد: تابلوی نقاشی به ارزش یک میلیون پوند، فقط یکی از شش آثار هنری است که انگلیس، سه سال پیش هنگام زیر و رو شدن سفارت خود در تهران، آن‌ها را از دست داد.

 

این تابلو از چهره فتحعلی شاه، دومین پادشاه سلسله قاجار در ایران است که در فاصله سال‌های ۱۷۹۷ تا ۱۸۳۴ میلادی حکومت می‌کرده است. کار تکمیل این تابلوی نقاشی در سال ۱۸۲۳ میلادی به پایان رسید. این نقاشی رنگ روغن به ابعاد یک و نیم متر را شخص پادشاه ایران در اوایل سده نوزده میلادی به سفیر وقت انگلیس در کشورش اهداء کرده بود.

 

تصاویر تابلوهای نقاشی گمشده هنوز هم در وبگاه «کلکسیون آثار هنری دولت انگلیس» وجود دارد. البته ارزش کل آثار هنری گمشده احتمالاً بیش از این‌ها است، زیرا فهرست (دولت انگلیس) فقط شامل تابلوهای نقاشی می‌شود و به قالیچه‌ها و آثار سفالی نابود شده اشاره نکرده است.
 

یک سخنگوی دولت انگلیس گفت: ارزیابی دقیق میزان آسیب وارده به آثار هنری سفارت باید توسط متخصصان صورت بگیرد. با این حال ما این ارزیابی را هر چه زودتر انجام خواهیم داد.

 

وی افزود: ما به ایران اعلام کرده‌ایم که بهبود روابط نیازمند حل مسالۀ غرامت به منظور جبران آسیب وارده به سفارت است.

 

این مقام انگلیسی گفت: کاردار غیردائم ما در حال گفت‌وگو با همتای ایرانی خود در این زمینه است.

کلید واژه ها: ایران و انگلیس


نظر شما :