عکس‌های نادیده از شاه

۱۶ مرداد ۱۳۹۳ | ۲۰:۴۶ کد : ۴۵۷۲ تاریخ مصور
بیش از سه دهه از تغییر نظام سیاسی در ایران می‌گذرد. عکاسان خارجی بسیاری در گذشته از خانواده سلطنتی ایران عکسبرداری کردند که به واسطه تغییرات سیاسی هیچگاه در ایران دیده نشدند و با گذشت زمان به آرشیو‌ها سپرده شدند. به مدد تکنولوژی مدرن، نگاتیو عکس‌های قدیمی در آرشیو خبرگزاری‌ها دیجیتال شده‌اند و می‌توان در آن جستجو کرد. در این جستجو دویچه‌وله فارسی به گنجینه‌ای تاریخی برخورد که بخشی از تاریخ دیده‌ نشده ایران است. این گزارش تصویری حاصل جستجو در آرشیو خبرگزاری آلمان است.


فرح دیبا به همراه رضا، علیرضا و فرح‌ناز. دسامبر ۱۹۶۷.


سفر شاه به عربستان سعودی. گفت‌وگوی پادشاه عربستان و محمدرضا پهلوی در مقابل خبرنگاران رادیو. ۱۸ مارس ۱۹۵۷.


 سفر چهار روزه ویلی برانت، صدراعظم آلمان به همراه همسرش، روت براند به تهران. ۵ مارس ۱۹۷۲.


سفر ۹ روزه محمدرضا پهلوی و فرح دیبا به آلمان. در کشتی "ام اس ماینز" بر روی رودخانه راین. ۲۹ مه ۱۹۶۷.


سفر انور سادات، رئیس‌جمهور وقت مصر به تهران.ماه مه ۱۹۷۴.


جشن‌های دو هزار و پانصد ساله در تخت جمشید شیراز. محمدرضا پهلوی در حال گفت‌وگو با ژوزف تیتو، رئیس‌جمهور یوگسلاوی و همسرش و هایله سلاسی، پادشاه اتیوپی. ۱۵ اکتبر ۱۹۷۱.


خوش‌آمد‌گویی و سخنرانی محمدرضا پهلوی در حضور سران و رهبران کشورهای جهان در مراسم جشن‌های دو هزار و پانصد ساله در تخت جمشید. اکتبر ۱۹۷۱.


سفر محمدرضا پهلوی و فرح دیبا به هالیوود، آمریکا. تاریخ عکس نامعلوم. عکاس والتر فیشر.


سفر فرح دیبا و ملکه مالزی با قطار به شبه‌جزیره پنانگ که در جریان دیدار محمدرضا پهلوی و همسرش از مالزی صورت گرفت. ژانویه ۱۹۶۸.


گفت‌وگوی خصوصی محمدرضا پهلوی و کنراد آدناور، صدراعظم وقت آلمان در حاشیه مراسم پذایریی تئودور هویس، رئیس‌جمهور آلمان از محمدرضا پهلوی و ثریا در کاخ گودس‌برگ شهر بن پایتخت سابق جمهوری فدرال آلمان. نفر وسط والتر هال‌اشتاین، وزیر مشاور صدراعظم آلمان. ۲۷ فوریه ۱۹۵۵.


سفر ریچارد نیکسون، رئیس‌جمهور وقت آمریکا به همراه همسرش، یوربا لیندا به تهران. مراسم قبل از ضیافت نهار در کاخ نیاوران. ۳۱ مه ۱۹۷۲.


سوارکاری محمدرضا پهلوی در اطراف تهران. سال ۱۹۷۴.


 سفر محمدرضا پهلوی و فرح دیبا به آلمان. امضای دفتر طلایی برلین در شهرداری "شونه‌برگ" در حضور هاینریش آلبرتس، شهردار وقت برلین. دوم ژوئن ۱۹۶۷.


مراسم استقبال محمدرضا پهلوی از جیمی کارتر، رئیس‌جمهور آمریکا و ملک حسین، پادشاه اردن در کاخ نیاوران. ۳۱ دسامبر ۱۹۷۷.


محمدرضا پهلوی در حین تمرین تیراندازی.آوریل ۱۹۵۴.

کلید واژه ها: محمدرضا شاه


نظر شما :