دعایی: طالقانی گفت خلخالی عادل است، اما متعادل نیست

۱۴ اسفند ۱۳۸۹ | ۲۱:۲۳ کد : ۴۷۳ از دیگر رسانه‌ها
مدیر مسوول روزنامه اطلاعات با اشاره به تفاسیر نوگرایانه آیت‌الله طالقانی از قرآن گفت: مرحوم طالقانی در مورد قرآن بسیار کار کرده بود و از این نظر به نسل نوجوی آن زمان خدمت زیادی کرد.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود دعایی در همایش نکوداشت یکصدمین سالروز میلاد آیت‌الله طالقانی اظهار کرد: بسیاری از کژاندیشان، ملحدان یا مارکسیست‌ها در برخورد با آیت‌الله طالقانی چاره‌ای جز ادای احترام و ادب نداشتند.

 

وی اضافه کرد: شخصیت‌های زیادی داشتیم که به طور جدی سرخورده از دین بودند که یکی از شاخص‌ترین آنها مرحوم جلال آل‌احمد بود، ولی این فرد در برخورد با مرحوم طالقانی و دریافت پاسخ بسیاری از شبهات خود توسط ایشان به راه راست آمد به طوری که به حج رفت و نماز می‌خواند.

 

مدیر مسوول روزنامه اطلاعات با اشاره به خاطره‌ای از مرحوم طالقانی مبنی بر پناه دادن وی به یکی از زندان‌بان‌های سابق خود گفت: در دوران پس از انقلاب کدام شخصیت را سراغ دارید که زندان‌بانش به او امید ببندد؟ آقای طالقانی شفاعت زندان‌بان خود را کرد و البته کم نبودند امثال آن شخص که در خانه‌ امن مرحوم طالقانی پناه گرفتند.

 

دعایی در ادامه گفت: در اول انقلاب بسیاری از افراد از وضعیت زندان‌ها و دادگاه‌ها ناراضی بودند و می‌گفتند چرا دادگاه‌ها قاطعیت ندارند و انقلابی عمل نمی‌کنند. برخی از آنها این مساله را با آقای طالقانی در میان گذاشتند که ایشان برآشفتند و بسیار از آنها انتقاد کردند و گفتند چرا اینطور حرف می‌زنید، چرا فلانی اعدام شد، یا فلان کس زندانی شده است؟ آنها به آیت‌الله طالقانی گفتند که این کارها به حکم حاکم شرع انجام شده است و آقای طالقانی پرسید کدام حاکم شرع؟ آنها گفتند آقای خلخالی. مرحوم طالقانی خندید و گفت من آقای خلخالی را می‌شناسم؛ ایشان عادل است ولی متعادل نیست.

 

به گزارش ایسنا، وی در بخش‌هایی از سخنان کوتاه خود به بیان خاطرات مختلفی از دوران حیات مرحوم آیت‌الله طالقانی و مبارزات ایشان پرداخت.

 

کلید واژه ها: آیت الله طالقانی دعایی خلخالی


نظر شما :