سرنوشت تلخ اسب‌ها و سواران ساری؛ تخریب مجسمه‌ها و سربازان تاریخی ایران+ گزارش تصویری

۱۱ تیر ۱۳۹۰ | ۱۸:۱۷ کد : ۱۰۰۳ از دیگر رسانه‌ها
 

فیلمی که اخیراً در یوتیوب منتشر شده، برای هر ایرانی وطن‌دوستی بسیار رنج‌آور است. بر اساس آنچه در این فیلم دیده می‌شود، مجسمه‌های اسب و اسب‌سواران ساری، پس از برچیده شدن از یکی از میدان‌های قدیمی شهر، تخریب شده و در مکانی مخروبه میان تلی از خاک و سنگ و آشغال و در کنار کامیون‌های حمل زباله، به بد‌ترین شکل ممکن‌‌ رها شده‌اند.

 

چندی پیش مقامات محلی ساری با این بهانه که وجود این مجسمه‌ها در میدان امام، توهین به امام است(!)، مجسمه‌ها را از این میدان برچیدند. هر چند این بهانه به هیچ عنوان دلیل عاقلانه‌ای برای این اقدام جنجالی نبود، اما مردم امیدوار بودند این مجسمه‌ها که بخشی از هویت تاریخی ساری بودند، در میدان دیگری نصب شوند.

 

این مجسمه‌های برنزی شامل اسب‌ها و کالسکه‌هایی با سربازان دوره‌های تاریخی مختلف ایران (اشکانی، ساسانی، هخامنشی و سلوکی) بودند که ۵۴ سال پیش در ایتالیا ساخته و به ایران حمل شدند و یادآور رشادت‌های سربازان ایرانی در طول تاریخ بوده‌اند.

 

تخریب این مجسمه‌های تاریخی و‌‌ رها کردن آن‌ها در شرایط بسیار نامساعد، این گمانه را تقویت می‌کند که موضوع، نه توهین‌آمیز بودن وجود این مجسمه‌ها در میدان امام، که تقابل با تاریخ ایران است و الا چرا به جای آنکه این مجسمه‌های گران‌بها در میدان دیگری نصب شود، تخریب و‌‌ رها شده‌اند؟! امید که با تعمیر و نصب این مجسمه‌ها در یکی از میدان‌های شهر زیبای ساری، این گمانه زنی از بین برود.

 

یادآور می‌شود هم اکنون جنجال دیگری در شهر یاسوج بر سر مجسمه آریوبرزن، سردار تاریخی ایران به پا شده و برغم مخالفت شورای شهر و امام جمعه، برخی از مسوولان شهر، اصرار دارند این مجسمه که سال گذشته نصب شده است، از میدان آریوبرزن حذف شود!

 

با این همه بی‌مهری در داخل نسبت به تاریخ و تمدن ایران، عجیب است که همین مسوولان وقتی فیلمی مانند ۳۰۰ علیه ایران ساخته می‌شود، علیه آن برمی آشوبند!

 



ساری - قبل از تخریب

ساری

رد پای تخریب

جای پای اسب های ساری

اسب‌ها و سواران بعد از تخریب در میان خاک و سنگ و زباله رها شده‌اند!

اسب های ساری
 
اسب های ساری
 
مجسمه های ساری
 

 
مجسمه های تاریخی در زباله دانی!
 
مجسمه های تاریخی ساری بعد از تخریب
 

 
 
اسب های تاریخی ساری


منبع: عصرایران

کلید واژه ها: آریوبرزن مجسمه های ساری


نظر شما :