حسنین هیکل: جمهوری اسلامی توانسته آرمان‌های کوروش کبیر و داریوش را تحقق بخشد

۲۵ شهریور ۱۳۹۰ | ۲۱:۳۴ کد : ۱۲۹۱ از دیگر رسانه‌ها
ناصر سودانی، نماینده مردم اهواز و عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با رجانیوز از سفر اخیر خود به مصر با هدف تقدیم پیام رئیس مجلس شورای اسلامی به شخصیت‌های مصری و دعوت از آنان برای حضور در کنفرانس فلسطین در مهرماه گفته است. سودانی حرف‌های شنیدنی از نخستین سفر هیات ایرانی بعد از سقوط حسنی ‌مبارک به قاهره دارد که بخش‌هایی از آن در پی می‌آید:

 

* شیخ شلتوت حدود ۶۰ تا ۷۰ سال پیش جمله معروفی گفته که من‌‌ همان جمله را به احمد الطیب، شیخ الازهر القا کردم. آن جمله این بود «پنج مذهب می‌توانند مشتی در برابر دشمنان اسلام باشند، چهار مذهب اهل سنت و یک مذهب شیعه مانند مشت محکمی می‌توانند در برابر دشمن قرار گیرند»، شیخ‌الازهر هم در این دیدار جملاتی را مطرح کرد که جای تامل دارد. وی گفت که «من احساس می‌کنم از نظر تئوری فکر به مانند شیعیان اما از نظر عملی سنی هستم. در فلسفه و عرفان ما به پای شما نمی‌رسیم زیرا ما چیز قابل توجهی نداریم و شما شخصیت‌های معروفی مانند ملاصدرا و شیخ اشراق را دارید. در مسائل فقهی هر جا به بن‌بست برسم به مذهب شما روی می‌آورم و مشکل فقهی‌ام را در مذهب شما برطرف می‌کنم. ضمن اینکه اگر در عرصه کنونی قرار باشد مجسمه‌ای ساخته شود، من از شهید محمدباقر صدر مجسمه می‌ساختم و اگر این شخصیت نزد غربی‌ها بود در هر خیابانی یک مجسمه از ایشان وجود داشت. من احساس می‌کنم شاگرد شهید صدر هستم ضمن اینکه به وجود سید حسن نصرالله در جهان اسلام مباهات و افتخار می‌کنیم.»

 

* آقای حسنین هیکل عبارت جالبی می‌گفت و آن این بود که «جمهوری اسلامی ایران مانند یک عمارت زیبا و چشم‌نواز است که شما آن را ساختید اما عده‌ای تیشه در دست گرفتند و به جان این عمارت افتاده‌اند به ویژه از شخصیت‌هایی که مدتی در نظام مسئولیت کلیدی داشتند و الان این مسئولیت را از دست داده‌اند. این‌ها اکنون با تیشه به جان عمارت افتاده‌اند. هر چند که به دلیل موفقیت‌های علمی، نظامی و سیاسی که ایران به دست آورده‌، انقلاب شما آسیب‌ناپذیر شده است و هیچ دشمن خارجی نمی‌تواند شما را از بین ببرد یا شکست دهد اما تنها نگرانی ما از اختلافات درونی شماست.

 

در کشور شما اگر کسی بخواهد ملی‌گرایانه فکر کند بداند جمهوری اسلامی ایران با اقتدار توانسته آرمان رهبران گذشته از جمله کوروش کبیر و داریوش را تحقق بخشد. حضور مقتدرانه در دریای مدیترانه آرزوی رهبران پیشین ایران بود که جمهوری اسلامی ایران توانست به این آرزو جامعه عمل بپوشاند.

 

شما نمی‌دانید چه امانت بزرگی در اختیارتان است و چه موفقیت‌هایی در عرصه بین‌المللی به همراه دارید. گاهی تند می‌روید و ریشه اختلافات فردی و مسائل جزیی چنگ به چهره جمهوری اسلامی می‌کشد در حالی که نمی‌دانید این عظمت چقدر در دنیا تاثیرگذار است.»

کلید واژه ها: حسنین هیکل کوروش داریوش


نظر شما :