کتابخانه مجلس: سند مالکیت ایران بر باغ قلهک را ندیدیم

۰۷ تیر ۱۳۹۱ | ۱۹:۰۹ کد : ۲۳۳۳ از دیگر رسانه‌ها
رییس مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی درباره مطلب عنوان شده از سوی رییس اسبق کتابخانه و مرکز اسناد مجلس درباره سند مالکیت ایران بر باغ قلهک که در این مرکز نگهداری می‌شده ولی سرنوشت آن مبهم است، گفت: در ۱۲ سال فعالیتم در مرکز اسناد هرگز این سند را ندیده‌ام.

 

علی ططری، رییس مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، درباره صحبت‌های عبدالحسین حائری، رییس اسبق کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی که از سرنوشت مبهم سند مالکیت ایران بر باغ قلهک که در این کتابخانه نگهداری می‌شده است خبر داد، گفت: من ۱۲ سال در مجموعه کتابخانه و مرکز اسناد مجلس کار کرده‌ام ولی استاد حائری بیش از ۵۰ سال در این مجموعه بوده‌اند و قطعا اطلاعات ایشان قدیمی‌تر و بیشتر است.

 

وی ادامه داد: ولی در سال‌هایی که من در این مجموعه بوده‌ام چنین سندی را ندیده‌ام. حرف‌ها و شنیده‌های زیادی درباره برخی اسناد که گفته می‌شود در مجموعه کتابخانه و مرکز اسناد مجلس نگهداری می‌شود، وجود دارد که هنوز ثابت نشده است. از جمله آن‌ها می‌توان به وصیت‌نامه مظفر بقایی فعال سیاسی سال‌های منتهی به کودتای ۲۸ مرداد اشاره کرد. به گفته وی، هنوز سرنخی از وصیت‌نامه بقایی که اطلاعات مهمی از ترور تیمسار افشارطوس رییس شهربانی دولت مصدق را افشا کرده، در دست نیست.

 

رییس مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی افزود: درباره سند مالکیت ایران بر باغ قلهک که دولت انگلیس این محل را از ایران اجاره کرده است، هم مطالبی با این مضمون شنیده می‌شود که سند در اختیار کتابخانه و مرکز اسناد مجلس است ولی این سند را من به عینه ندیده‌ام.

 

ططری افزود: البته ما یک صندوق کار‌پردازی هم داریم که تحویل هیات مدیره مجلس است و همچنین مجموعه نسخ خطی هم داریم که در اختیار ما نیست و ممکن است این سند در این دو مرکز باشد که من از آن خبر ندارم.

 

وی درباره مجموعه نسخ خطی نیز توضیح داد: ما بین ۴ تا ۶ هزار رکورد در بین مجموعه نسخ خطی داریم که من چند بار تلاش کردم آن‌ها را به مرکز اسناد بیاورم ولی از آنجا که در بخش نسخ خطی ثبت شده این کار میسر نشد و شاید سند مربوط به باغ قلهک در بین آن‌ها باشد.

 

این مقام مسئول فرهنگی تاکید کرد: من نه این سند، نه المثنی و نه رونوشتی از آن را در کتابخانه و مرکز اسناد مجلس ندیده‌ام.

 

رییس مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: از دیگر سندهایی که درباره آن ابهام‌هایی وجود دارد سندهای مربوط به مجلس اول است که سیدحسن تقی‌زاده بار‌ها اشاره کرده است که شخصا آن‌ها را به کتابخانه مجلس آورده ولی از آن‌ها نشانی نیست. همچنین درباره فرمان مشروطه نیز این ابهام وجود دارد و عده‌ای می‌گویند باید در کتابخانه و مرکز اسناد مجلس باشد که نیست. شایعاتی هم درباره وجود آن در کاخ گلستان و لندن وجود دارد.

 

 

واکنش کتابخانه مجلس به اظهارات عبدالحسین حائری

 

روابط عمومی کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در پی درج خبری با موضوع سرنوشت مبهم سند مالکیت ایران بر باغ قلهک، متنی به شرح زیر ارسال کرد:

 

در پی درج خبری با موضوع مفقود شدن سند استیجاری‌ بودن سفارت انگلستان در ایران که روز گذشته از سوی برخی رسانه‌ها منتشر شد و مربوط به سخنان استاد عبدالحسین حائری در مراسم تجلیل از ایشان می‌باشد، توضیحات ذیل به منظور تنویر افکار درج شود:

 

«طبق اعلام بخش خطی این کتابخانه به اطّلاع می‌رساند، فارغ از اینکه اساساً سند مورد اشاره استاد عبدالحسین حائری در کتابخانه مجلس نگهداری می‌شده است یا خیر، طبق بررسی‌های دقیق صورت گرفته لااقل طیّ ۱۵-۲۰سال اخیر هیچ کس سند مذکور را در کتابخانه مجلس مشاهده نکرده و در دفا‌تر ثبت نیز نشانی از آن موجود نیست. بنابراین فقدان احتمالی سند مذکور مربوط به دورانی است که خود جناب استاد مسئولیت را به عهده داشته‌ا‌ند. کتابخانه مفتخر است از وجود کارمندان دلسوز و امین بهره‌مند است که همواره با جان و دل از این گنجینه ارزشمند مراقبت کرده و خواهند کرد.»

 

 

سرنوشت مبهم سند مالکیت ایران بر باغ قلهک

 

رییس اسبق کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی و یکی از متخصصان حوزه نسخه‌پژوهشی از سرنوشت مبهم سند مالکیت ایران بر باغ قلهک (مربوط به سفارت انگلیس در تهران) خبر داد.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالحسین حائری این سخنان را عصر دیروز (سه‌شنبه ششم تیرماه) در مراسمی که برای بزرگداشتش در خانه کتاب برپا شده بود، ایراد کرد.

 

وی که بیش از ۵۰ سال در کتابخانه مجلس شورای اسلامی کار تصحیح نسخ و متون خطی را برعهده داشته در سخنانی گفت: انگلستان باغ قلهک را از دولت ایران اجاره کرده است ولی اعلام کردند که این ملک متعلق به آن‌هاست در صورتی که این ادعا صحت ندارد.

 

وی اضافه کرد: من سال‌ها پیگیر سند مالکیت باغ قلهک که در آن ثابت می‌کرد این ملک متعلق به دولت ایران است، بودم اما متاسفانه من هرچه می‌گشتم به پاکتی که می‌دانستم سند داخل آن است، دست نیافتم.

 

رییس اسبق کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در کتابخانه مجلس صندوق‌هایی وجود دارد که نسخ خیلی مهمی در آن‌ها نگهداری می‌شود و یکی از چیزهایی که در این صندوق نگهداری می‌شد سند مالکیت باغ سفارت انگلیس به وسیله ایران بود.

 

وی ادامه داد: در این نکته شکی وجود ندارد که انگلستان در باغ قلهک مستاجر است اما در عین حال باید بگویم که این پاکت پیدا نشده ولی می‌دانم وجود دارد.

کلید واژه ها: باغ قهلک کتابخانه مجلس


نظر شما :