کتابخانه مجلس اسناد رادیو تلویزیون و برنامه گل‌ها را خرید

۱۸ اسفند ۱۳۸۹ | ۱۸:۰۹ کد : ۴۹۷ از دیگر رسانه‌ها
«اسناد رادیو و تلویزیون در مجلس» به کوشش کتابخانه مجلس شورای اسلامی در دست تألیف است و در سال آینده منتشر می‌شود.

 

علی ططری، مدیر مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب گفت: اخیراً طرح پژوهشی با خانم سکینه احمدی از پژوهشگران و مدیران سابق سازمان صدا و سیما منعقد کردیم، تا مجموعه اسنادی که در آرشیو مجلس با موضوع رادیو و تلویزیون است را منتشر کنیم.

 

وی با بیان این مطلب که این طرح پژوهشی در سال 90 منتشر و در اختیار علاقه‏مندان قرار می‌گیرد، گفت: رادیو و تلویزیون ملّی ایران در دوره رضا و تلویزیون مشخصاً در 29 اسفند سال 1345 راه‏اندازی شده است. البته ما قبل از این هم یک شبکه تلویزیونی به نام شبکه تلویزیونی ایران در سال 1337 که توسط شخصی به نام حبیب ثابت راهاندازی شده بود، داشتیم.

 

ططری افزود: آنچه مسلم است، رادیو و تلویزیون در ایران از سابقه تاریخی برخوردار است، اما متأسفانه تاکنون اسناد مکتوب و با اهمیّتی که موجود است، ساماندهی نشده است، چرا که هنوز متولّی وجود ندارد و آرشیو مشخصی نیست که مجموعه اسناد را جمعآوری کند.

 

وی ادامه داد: در نتیجه در تداوم اقداماتی که ما در طی دو سال گذشته در بازیابی اسناد تاریخی معاصر که عمدتاً مهجور مانده‌اند، انجام دادیم، تصمیم گرفته شد، این اسناد هم مورد توجه قرار داده شود.

 

ططری گفت: این اسناد مشخصاً تعدادی از نامههایی از کارمندان و مدیران رادیو، تلویزیوین بود که طی این سالها به مجلس نوشته‌اند، همچنین طی دو سال گذشته مرکز اسناد کتابخانه اقدام به خریداری مجموعه اسناد مربوط به رادیو و تلویزیون که در حال نابودی بود، کرده است.

 

مدیریت اسناد اسناد کتابخانه مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: یکی از مهمترین مجموعههایی که در دو سال اخیر خریداری کردیم، اسناد مربوط به برنامه گل‌ها است که از دهه 40 خورشیدی تولید و در صدا و سیما پخش شده است. اسناد شعرها، ترانهها و دستخط ترانهسرای‌ها.

 

وی افزود: اخیراً هم طی ماه گذشته مجموعهای از اسناد صدا و سیما را خریداری کردیم که عمدتاً اسناد به لحاظ تاریخی متعلق به فعالیت صدا و سیما قبل از انقلاب است. با توجه به شرایطی که بازگو کردم؛ لازم است که در این طرح پژوهشی گزیدهای از این اسناد را هر چه سریعتر منتشر و در اختیار علاقهمندان قرار دهیم.

 

 

منبع: سایت کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی

 

کلید واژه ها: کتابخانه مجلس


نظر شما :