مهرزاد بروجردی: برگزاری جشن نوروز در تخت جمشید قدم مثبتی است

۲۰ اسفند ۱۳۸۹ | ۱۷:۱۲ کد : ۵۰۸ از دیگر رسانه‌ها
تاریخ ایرانی: محمود احمدی‌نژاد اعلام کرده که قصد دارد جشن نوروز سال ۱۳۹۰ را در تخت جمشید و با حضور سران کشورهای دنیا برگزار کند. تاکنون برای پادشاه ۱۲ کشور نیز دعوتنامه فرستاده شده که یکی از آنان پادشاه کشور اردن است؛ کشوری که مردمش در حال حاضر همراه با مردم لیبی و مصر و تونس برای انجام اصلاحات به خیابان‌ها آمده‌اند.

 

علی مطهری، نماینده اصولگرای منتقد دولت در مجلس، برگزاری این جشن را یادآور جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی دانسته و گفته: «خطر تز مکتب ایرانی به جای مکتب اسلامی کیان انقلاب اسلامی را تهدید می‌کند.»

 

وی همچنین اضافه کرده:«این حرف‌ها در حالی زده شده که نهضت‌های اسلامی در جریان است و درخت اسلامی به بار نشسته و ما باید بر مشترکات تاکید کنیم و نه مکتب ایرانی و منشور نوروز و برتری نژاد ایرانی و فهم ایرانی را بر زبان برانیم.»

 

مهرزاد بروجردی، استاد علوم سیاسی دانشگاه سیراکیوز در نیویورک در گفت‌وگو با دویچه‌وله به این سووال که "آیا ورود نوروز به ادبیات دولتمردان را باید به فال نیک گرفت"، چنین پاسخ داد: «در طول سی و دو سال برقراری حکومت اسلامی در ایران، این اولین بار است که یک رئیس‌جمهور قصد کرده جشنی با حضور میهمانان خارجی و در مکانی با شهرت جهانی به مناسبت نوروز برپا کند. این در حالی است که در اوایل انقلاب برخی از ائمه جمعه و نیز مسئولان حکومتی سخن از جانشینی عید قربان یا فطر به جای نوروز می‌گفتند و یک بار نیز بحث جایگزینی "جشن ملی ۲۲ بهمن" به جای نوروز به میان آمد.»

 

بروجردی با استقبال از این تصمیم افزود: «این قدم مثبتی است و من هم هیچ اشکالی در آن نمی‌بینم. این نوع برنامه برگزار کردن هم به نظر من می‌تواند حتی اگر ناخواسته باشد به حیات دوباره ناسیونالیسم ایرانی جان دیگری ببخشد که این هم بسیار مثبت است.»

 

وی در عین حال تاکید می‌کند که: «نگاهی که ما به سیاستمداران می‌کنیم نمی‌تواند یک نگاه ساده‌لوحانه باشد که اینها واقعا همه‌ی این چیزها را براساس اعتقادات واقعی خودشان انجام می‌دهند، همیشه انتخابات بعدی و شغل بعدی در چشم‌انداز افق دید این بازیگران بوده و خواهد بود.»

 

بروجردی معتقد است که نگاه یک تحلیلگر سیاسی باید با نگاه مردم عادی متفاوت باشد. او می‌گوید تحلیلگر سیاسی نمی‌تواند با مردم همصدا شده و بگوید این اقدام را به فال نیک می‌گیرد. به گفته‌ وی، «درجه بدبینی تحلیلگران سیاسی متاسفانه بالاتر از مردم عادی است.»

 

 

کلید واژه ها: مهرزاد بروجردی جشن نوروز تخت جمشید


نظر شما :