درگذشت سفیری که دیپلمات‌های آمریکایی را فراری داد

۲۴ مهر ۱۳۹۴ | ۱۷:۱۹ کد : ۵۲۰۷ دیگر رسانه‌ها

کن تیلور، سفیر اسبق کانادا که به تعدادی از دیپلمات‌های سفارت آمریکا در تهران پناه داده و آنان را از ایران خارج کرده بود، در سن ۸۱ سالگی درگذشت.

به گزارش بی‌بی‌سی، در پی درگذشت کن تیلور در روز گذشته، استیون هارپر، نخست‌وزیر کانادا در بیانیه‌ای ضمن ابراز تأسف عمیق از این واقعه گفته است «تیلور نماد عالی‌ترین وجه سنت‌های دیپلماتیک کانادا بود.» 

در ماه نوامبر سال ۱۹۷۹ (آبان ۱۳۵۸) افرادی که بعداً به دانشجویان خط امام معروف شدند وارد سفارت آمریکا شدند و دیپلمات‌ها و کارمندان سفارتخانه را به گروگان گرفتند. بعداً ۱۴ تن از گروگان‌ها که کارکنان سیاهپوست و زن در میان آنان بودند آزاد شدند ولی ۵۲ تن دیگر همچنان در ایران باقی ماندند. 

علاوه بر ۱۴ گروگانی که آزاد شدند، شش دیپلمات آمریکایی توانستند در سفارت کانادا، یا به گفته‌ای در خانه‌های کارکنان سفارت در تهران، مخفی شوند. پس از سه ماه، این شش نفر با گذرنامه‌های کانادایی به عنوان شهروندان آن کشور به سلامت ایران را ترک کردند. در این میان، کن تیلور نقش اساسی را در پنهان کردن و خروج این افراد ایفا کرد.  

برخی از تاریخ‌شناسان گفته‌اند که طرح خروج این دیپلمات‌ها توسط سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا - سیا - و سازمان اطلاعات کانادا ریخته و اجرا شد اما مقامات کانادایی رسماً این گزارش‌ها را تأیید نکرده‌اند هر چند تردیدی نیست که اجرای آن مستلزم حمایت نهادهای اطلاعاتی هم بود. بر اساس این ماجرا، مقالات و آثاری نیز تدوین شده که از جمله فیلمی به نام «آرگو» است که در سال ۲۰۱۲ به نمایش گذاشته شد. 

فرزند کن تیلور در مصاحبه‌ای گفته است که پدرش در مورد نقشی که در خروج شش دیپلمات آمریکایی از ایران داشت می‌گفت: «هر کس دیگری هم به جای من بود همین کار را می‌کرد.»

کلید واژه ها: کن تیلور سفارت آمریکا گروگان های آمریکایی


نظر شما :