اسناد قاجاری در آرشیو دولتی آلمان

۱۴ دی ۱۳۹۴ | ۱۸:۳۱ کد : ۵۳۰۱ دیگر رسانه‌ها

مخزن آرشیو دولتی مونیخ محلی برای نگهداری اسناد تاریخی و دیپلماسی ایران و آلمان است که از دید عموم دور نگه داشته می‌شود. اسنادی محرمانه که پژوهش در آن‌ها زوایای تاریکی از روابط ایران و آلمان را در دوران صفویه و قاجار روشن می‌کند.

شاید به همین دلیل رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در بازدید از این آرشیو، تبادل الکترونیکی اسناد تاریخی ایران و آلمان و تسهیل شرایط برای آنکه این اسناد در اختیار پژوهشگران قرار گیرد را پیشنهاد داد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، صدها سند تاریخی و دیپلماسی از روابط ایران و آلمان در زمان صفویه و قاجار و حتی پس از آن در آرشیو دولتی مونیخ نگهداری می‌شود، اسنادی مثل استوارنامه‌های سفرای ایران، دعوتنامه‌ها، رونوشت دیدار مقامات، نامه‌هایی که میان پادشاهان رد و بدل شده و تفاهم‌نامه‌هایی به دست‌خط و مُهر پادشاهان ایران و آلمان.

درهای مخازن آرشیوهای دولتی در کمتر مواقعی به روی عموم باز می‌شود، مگر آنکه هماهنگی و یا دعوت رسمی از جانب میزبان صورت گرفته باشد. طبق اظهارات صالحی امیری، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، ۳ هزار و ۸۴ پرونده مربوط به روابط ایران و آلمان در آرشیو ملی ایران نگهداری می‌شود و در مقابل صدها سند تاریخی مربوط به روابط دو کشور در اختیار کتابخانه‌ها و آرشیوهای دولتی آلمان است.

تصاویری که ایسنا از این اسناد تاریخی منتشر می‌کند، شامل تعدادی استوارنامهٔ وزیر مختاران ایران در زمان مظفرالدین شاه و احمدشاه قاجار، به همراه اسناد محرمانه از دولت ایران است که در آرشیو دولتی مونیخ نگهداری می‌شود.

نامه‌ای از دربار قاجار به همراه دست‌خط مظفرالدین‌ شاه

 

 

دستخط مظفرالدین‌ شاه قاجار

 

 

نامه‌ای از درباره احمدشاه قاجار برای پادشاه اتریش

 

 

نامه‌ای از درباره احمدشاه قاجار برای پادشاه اتریش

 

 

مهر شاه عباس صفوی در نامه‌ای به پادشاه اتریش

 

 

اسنادی تاریخی و دیپلماسی از ایران

 

 

اسناد تاریخی محرمانه ایران در آرشیو دولتی مونیخ

 

 

اسناد تاریخی ایران در آرشیو دولتی مونیخ

 

کلید واژه ها: ایران و آلمان


نظر شما :