سیروس غنی، مورخ درگذشت

۱۷ دی ۱۳۹۴ | ۰۱:۴۵ کد : ۵۳۰۳ دیگر رسانه‌ها
سیروس غنی، مورخ درگذشت
 تاریخ ایرانی: سیروس غنی، حقوقدان، تاریخ‌پژوه و مورخ ایرانی، دیروز (۱۵ دی ۱۳۹۴) در ۸۶ سالگی در آمریکا درگذشت. 

او در ۲۰ آبان ۱۳۰۸ در سبزوار به دنیا آمد. پدرش قاسم غنی چند دوره نماینده مجلس شورای ملی بود و در دوره پهلوی وزیر بهداری و فرهنگ شد. او همچنین سفیر ایران در مصر و ترکیه بود و چنانکه سید حسن امین درباره‌اش نوشته «هنگامی که رضاشاه هیاتی را برای خواستگاری فوزیه برای ولیعهد خود به مصر فرستاد، دکتر غنی از اعضای آن هیات بود. هنگامی هم که محمدرضا شاه خواست از فوزیه جدا شود، دکتر غنی در مقام سفیر ایران در مصر این مهم را به انجام رساند.» 

سیروس غنی خاطرات و یادداشت‌های پدرش را در ۱۳ جلد منتشر کرد که خلاصه‌ای از آن به زبان انگلیسی هم چاپ شده است. مشهورترین اثر سیروس غنی کتابی درباره انقراض سلسله قاجار و آغاز دوران پهلوی است که بر اساس اسناد به جا مانده در وزارت امور خارجه بریتانیا منتشر کرده است. این کتاب به نام «ایران؛ برآمدن رضاخان، برافتادن قاجارها و نقش انگلیسی‌ها» با ترجمه حسن کامشاد در ایران منتشر شده است. 

به گزارش «تاریخ ایرانی»، کامشاد در مقدمه این کتاب نوشته است: «منابع و مآخذی که نویسنده در این کتاب از آن‌ها بهره گرفته اکثرا تازه و در تاریخ‌نگاری دورهٔ مورد بحث در ایران بی‌سابقه است و ابتکار و پشتکار او را در ریشه‌یابی بسیاری از مشکلات کشور ما در قرن بیستم باید ستود.» 
 
سیروس غنی در پیشگفتار کتاب «ایران؛ برآمدن رضاخان» نوشته سعی کرده تصویری متعادل از یکی از زمامداران برجستهٔ قرن بیستم ایران به دست دهد.

کلید واژه ها: سیروس غنی قاسم غنی


نظر شما :