درگذشت مخالف حمله به سفارت

۱۳ اسفند ۱۳۹۶ | ۲۰:۳۶ کد : ۶۲۱۲ تاریخ مصور
تاریخ ایرانی: سرهنگ نصرالله توکلی نیشابوری، رئیس ستاد عملیات ارتش پس از انقلاب که فیلم مخالفت او با حمله به سفارت آمریکا در ۲۵ بهمن ۱۳۵۷ در فضای مجازی دست به دست شده بود، درگذشت.

 

در فیلمی که از او ضبط و اواخر پخش شده، از طریق بلندگو به حمله‌کنندگان به سفارت آمریکا که از چریک‌های فدایی خلق بودند، می‌گوید: «آقایان گوش بدید، من سرهنگ توکلی هستم... به خاطر مملکت و به خاطر اسلام به سفارت آمریکا حمله نکنید.»

 

او بعد از انقلاب جزء جناح نظامی شورای انقلاب شامل ناخدا احمد مدنی، سپهبد ولی‌الله قرنی، سرهنگ عزیز امیررحیمی، سرلشکر ناصر فربد و … بود و به فرماندهی عملیات ستاد ارتش منصوب شد که به دلیل انجام مصاحبه با خبرنگاری آمریکایی و اختلاف با سپهبد قرنی و اعتراض به اعدام امیران ارتش استعفا داد.

 

خسرو سیف، عضو کمیته استقبال از امام در گفت‌وگو با «تاریخ ایرانی» درباره ماجرای تسلیم شدن امیرعباس هویدا پس از پیروزی انقلاب روایت کرده که «من هم با مدرسه رفاه تماس گرفتم و به سرهنگ توکلی گفتم: آقای هویدا اینجا هستند، خودشان را تسلیم کرده‌اند، شما ترتیبی بدهید، جایی را برایش در نظر بگیرند. در مدرسه رفاه، همکاران دستگیرشده هویدا را در سالنی نگه می‌داشتند که اتاقی کوچک روبه‌روی آن بود و لوازم‌التحریر مدرسه در آنجا نگهداری می‌شد. آقای توکلی دستور داده بود لوازم‌التحریر را از آنجا خالی کرده بودند برای اینکه هویدا را به آنجا ببریم. علتش این بود که فکر کردیم اگر ایشان را میان همکارانشان ببریم، ممکن است او را بزنند.»
 

کلید واژه ها: سرهنگ توکلی سفارت آمریکا


نظر شما :