تائید اصالت سخنان آیت‌الله طالقانی درباره حجاب

۲۴ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۷:۱۱ کد : ۶۴۵۰ دیگر رسانه‌ها
محمدمهدی جعفری از همراهان آیت‌الله طالقانی و از مبارزان پیش از انقلاب در همایش «آزادی، شورا، قسط» دربارۂ جملات منسوب به او در فضای مجازی پیرامون موضوع حجاب اجباری مورد پرسش قرار گرفت و توضیح داد.

 

به گزارش «عصر ایران»، جعفری گفت: در اسفند ۱۳۵۷ و در حالی که تنها یک ماه از پیروزی انقلاب می‌گذشت آیت‌الله اشراقی داماد امام در مصاحبه‌ای درباره حجاب زنان پیرو اقلیت‌های دینی در جمهوری اسلامی گفت: «بهتر است آنان به احترام زنان مسلمان رعایت کنند». چون از این جمله این‌گونه برداشت شد که قرار است الزاماتی برای حجاب زنان حتی غیرمسلمان برقرار شود اعتراضاتی را در جامعه در پی داشت و خصوصا به خاطر انتساب مرحوم اشراقی به امام، موضع رهبر فقید انقلاب تلقی شد.

 

وی اضافه کرد: من در آن زمان در صداوسیما بودم و به خاطر ارتباط و نزدیکی با طالقانی مأمور شدم خودم با ایشان مصاحبه کنم و گفت‌وگو انجام شد و در آن مصاحبه گفتند وقتی در اصل دین اجبار نیست نمی‌توان در فرع اجبار کرد. این مصاحبه ابتدا از تلویزیون پخش نشد ولی وقتی امام گفتند «نظر آقای طالقانی نظر من است» پخش شد و روزنامه اطلاعات نیز همان را نقل کرد.

 

جعفری خاطرنشان کرد: متنی که با این مضمون به مرحوم طالقانی نسبت داده می‌شود و در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی منتشر شده درست است اما منهای دو سه جمله آخر که در گفتار طالقانی نبود و اضافه شده است: (می‌ترسم روزی برسد که موضوع جامعه تار موی زنان باشد نه دزدی و اختلاس) و گفت: به جز این عبارت بقیه درست و مستند است و مصاحبه را هم خودم انجام دادم و قابل مراجعه به روزنامه اطلاعات هم هست. البته با این جمله موافقم اما آقای طالقانی در آن مصاحبه این جمله را نگفته است.

 

این دین‌پژوه و فعال سیاسی پیش از انقلاب این سخنان را بعدازظهر جمعه ۲۴ شهریور و در آیین سی و نهمین سالگرد درگذشت آیت‌الله سید محمود طالقانی که با عنوان «آزادی ، شورا و قسط» در کانون توحید برگزار شد بیان کرد.

 

به جز او محمدعلی کوشا (پژوهشگر تفسیر و ترجمه قرآن)، هاشم آقاجری استاد دانشگاه و فاضل میبدی عضو ارشد مجمع محققین و مدرسین حوزۂ علمیه قم نیز دیدگاه‌های خود دربارۂ موضوع برنامه را مطرح کردند.

کلید واژه ها: آیت الله طالقانی حجاب


نظر شما :