تقوایی: پس از انقلاب فیلم‌های من سانسور نشد

۲۷ آذر ۱۳۹۲ | ۱۷:۰۸ کد : ۳۸۵۶ از دیگر رسانه‌ها
مراسم پایانی جشنوارهٔ سینما «حقیقت» با سخنان حجت‌الله ایوبی، ناصر تقوایی و رخشان بنی‌اعتماد همراه شد. ایوبی، رئیس سازمان سینمایی خطاب به اهالی سینما گفت که گذشت دورانی که تقوایی‌ها فیلم نسازند. تقوایی هم گفت که دوست دارم فیلمی بسازم که برای خودم باشد، بنی‌اعتماد هم به وضعیت سال‌های اخیر برخی از مستندسازان اشاره کرد.

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا،‌ ناصر تقوایی که اشک از چشمانش جاری شده بود، گفت: تا به حال کسی مزاحم کار من نبوده که ممنوعیتی یا حد و مرزی برایم تعیین کرده باشد اما من دوست دارم فیلمی را بسازم که برای خودم باشد.

 

او با بیان اینکه من هیچ‌گاه در کاری حرفه‌ای نمی‌شوم و اگر نتوانم فیلم بسازم می‌نویسم یا آموزش می‌دهم، سخنانش را اینگونه ادامه داد: کسی که می‌خواهم مثل من زندگی کند تجربه‌هایی به اندازه من داشته باشد، بین یک فریم عکس و فیلم در ذهن من تفاوتی نیست، به همین دلیل می‌گویم برعکس آنچه از دور به نظر می‌آید من هرگز بیکار نبوده‌ام.

 

این فیلمساز با اشاره به اینکه من برای سال‌ها بعد از مرگم آثار قابل چاپ گذاشته‌ام، سخنانش را اینگونه ادامه داد: اما با هرگونه دخل و تصرف در آثارم مخالفم وگرنه در تمام این دوران سینما شرایط به گونه‌ای نبوده که کسی نخواهد من فیلم بسازم. در واقع گرفتاری‌هایی که بعد از انقلاب در طول مدیریت‌های متفاوت سینمایی به آن دچار شدم به خواندن فیلمنامه‌هایم مربوط می‌شد.

 

تقوایی با تاکید بر اینکه پس از انقلاب حتی یک فریم از فیلم‌های من سانسور نشده است، اظهار کرد: شاید کسی این موضوع را باور نکند، ولی واقعیت است یک فریم از فیلم‌های من سانسور نشده اما فیلمنامه‌هایم بین ۱۰ تا ۱۸ سال معطل اجازه گرفتن بودند.

 

کارگردان فیلم «کاغذ بی‌خط» گفت: من «کاغذ بی‌خط» را ۱۸ سال بعد از نوشتن فیلمنامه‌اش ساختم چون ممیز‌ها با نگاه بدبینانه‌ای که به متن دارند آن را دیدند، به طوری که اگر چیزی را در متن پیدا نکنند آن را اختراع می‌کنند.

 

او با اشاره به اینکه من با همه کسانی که مدیر بودند حتی با آن‌هایی که به تندی از آن‌ها گله کردم رابطه دوستانه دارم، بیان کرد: هرگز موضوعاتی را که مربوط به درون یک اثر است بیرون نمی‌کنم اما می‌خواهم بگویم اگر می‌خواهیم محصولات پرتعدادتری داشته باشیم باید این را در نظر داشته باشیم که بچه‌های جوانی که کرور کرور به کلاس‌های سینمایی می‌روند به کدام امید هستند. این در حالی است که زمانی آن‌ها خود را در حد سینماگران بر‌تر سینما می‌دیدند ولی الان بیشتر پشت صحنه سینما را کشف کردند.

 

او ادامه داد: سالی ۲۰۰‌، ۳۰۰ نفر از این جوانان فقط در کلاس‌های من حضور دارند باید یک جایی پاسخگوی خیلی از جوانانی باشیم که در صف هستند و امیدوارم این اتفاق مبارکی که در جامعه ما افتاده یک مدیریت و ساماندهی جدیدی را در سینمای خودمان داشته باشیم.

 

تقوایی همچنین خاطرنشان کرد: قدر مسلم این است که سیاست جدید به فروکش کردن استعداد‌ها منجر شده و آدم‌هایی مثل من پوست کلفت بودن که باقی مانده‌اند.

کلید واژه ها: ناصر تقوایی


نظر شما :