انتقاد یونسی از طنز‌ها درباره شریعتی

۰۶ آبان ۱۳۹۳ | ۱۸:۴۷ کد : ۴۷۸۹ از دیگر رسانه‌ها
مشاور رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی گفت: امروز شاهد بیان طنزآلود و نیشخند در برخی رسانه‌های مجازی به شخصیت بزرگی مانند دکتر علی شریعتی هستیم و این یک جفای بزرگ به او به عنوان یک میراث معنوی بزرگ است.

 

به گزارش مهر، حجت‌الاسلام علی یونسی مشاور رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی صبح دیروز (دوشنبه، ۵ آبان) در مراسم اعطای گواهی ۴ اثر ثبت شده در فهرست منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه برنامه حافظه جهانی یونسکو که با حضور جمعی از مسئولان دولتی و همچنین چهره‌های دانشگاهی در کتابخانه ملی ایران برگزار شد، در سخنانی گفت: ایران، چه ایران قانونی امروز و چه ایران فرهنگی و تاریخی، سرشار و مالامال از گنجینه عظیم میراث ایرانی و اسلامی است و ما باید هم آن را بشناسیم و هم آن را بشناسانیم.

 

وی افزود: این یک رسالت تاریخی است که به دوش فرهیختگان، دانشمندان و آگاهان ایرانی است که رسالت خود را در مقابل نسل‌های آینده و همه بشریت ایفا کند چرا که این ارزش‌ها و میراث‌ها به همه بشریت تعلق دارد.

 

مشاور رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی اضافه کرد: ما نگهبان و حافظ ارزش‌ها و میراث‌ها هستیم که گرچه به ایرانیان تعلق دارد و ما در واقع متعلق به همه بشریت هستیم و باید آن را به همه بشریت معرفی کنیم و با این معرفی هم نسل‌های آینده خود را حفظ کرده‌ایم و هم به نسل‌های ما که در معرض بی‌هویتی، نسیان، فراموشی و غفلت هستند، آن‌ها را یادآوری کرده‌ایم.

 

یونسی با تاکید بر اینکه بخشی از این میراث، میراث حسینی است، تاکید کرد: شاید مهم‌ترین میراث تاریخی و اسلامی ما، میراث حسینی است. در عاشورای حسینی، سراسر ایران و منطقه، نمایشگاه میراث حسینی می‌شوند که این‌ها شامل تعزیه‌ها، عزاداری‌ها و نوحه‌خوانی‌ها است که همه آن‌ها بخشی از میراث ملی ایرانیان است.

 

وی سپس با نکوداشت یاد دکتر علی شریعتی و تلاشی که این اندیشمند معاصر برای شناساندن هدف قیام امام حسین(ع) در کربلا به جهان انجام داد، گفت: مرحوم شریعتی به بهترین بیان این حقیقت و میراث را به ما نسل غفلت‌زدگان معرفی کرد. متاسفانه ما این روز‌ها شخصیت بزرگ شریعتی را فراموش کرده‌ایم، او در کتاب «حسین وارث آدم»، به زیبا‌ترین بیان این موضوع را ارائه کرده است.

 

یونسی افزود: وارث یعنی میراث‌دار ارزش‌های معنوی پیامبران و امام حسین(ع) این ارزش‌ها را در خود جمع کرده است و در واقع بزرگترین نقش ایشان، میراث‌داری است، امام حسین(ع) میراث‌دار واقعی معنوی انسان‌های بزرگ مانند عیسی مسیح، موسی، ابراهیم و محمد است. آن‌ها از خود میراث مادی نداشتند؛ میراث انبیا، یک میراث معنوی است و حسین(ع) تجسم این ارزش‌ها است.

 

مشاور رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی گفت: متاسفانه ما مرحوم شریعتی را که بزرگترین یادآور این ارزش‌ها است، فراموش کرده‌ایم. امروز دو گروه به مرحوم شریعتی جفا کردند، یک متحجرین و دو غرب‌باوران و غرب‌باختگان. امروز شاهد بیان طنزآلود و نیشخند در رسانه‌های مجازی به این شخصیت بزرگ هستیم و این جفای بزرگی است به میراث معنوی ما چرا که مرحوم شریعتی خود یک میراث و یک اثر بی‌نظیر است. دکتر شریعتی توانست در بازآفرینی هویت دینی و تاریخی ما نقش اساسی خود را ایفا کند و همه ما به او بدهکاریم.

 

یونسی افزود: امروز در همه جای ایران فرهنگی شاهد آثار معنوی ایران زمین هستیم اما به دلیل اینکه رشد لازم را نداریم، از گذشته خود بی‌خبریم و چون از گذشته خود بی‌خبریم، دیگران به راحتی می‌توانند فرزندان ما را غارت کنند و نسل بی‌هویتی را برای ما به جای بگذارند.

کلید واژه ها: یونسی علی شریعتی


نظر شما :