آخرین سرباز جنگ جهانی اول درگذشت

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۲۰:۴۵ کد : ۷۳۰ تاریخ جهان
آخرین سرباز جنگ جهانی اول درگذشت
تاریخ ایرانی: کلود شولز، آخرین سرباز جنگ جهانی اول در سن ۱۱۰ سالگی در استرالیا درگذشت.

 

به گزارش دیلی تلگراف، شولز که متولد بریتانیا است در بین رفقا به «چاکلس» معروف بود. او در ۱۵ سالگی همزمان با ورود به ارتش وارد نیروی دریایی شد. چاکلس در سال ۱۹۲۰ به استرالیا رفت و تا سال ۱۹۵۶ در ارتش این کشور خدمت کرد.

 

وی در زمان ورود به ارتش آمریکا در سال ۱۹۱۷ جزو جوان‌ترین نظامیان شرکت کننده در جنگ بود. شولز در خاطرات خود می‌گوید: زمانی که خیلی جوان بودم تصمیم گرفتم تا برای خدمت در ارتش ثبت نام کنم. آن زمان برادر بزرگ من در ارتش بود و می‌خواستم در زمان جنگ جهانی در کنار او باشم و او را تنها نگذارم.

 

شولز می‌گوید: در مورد سنم به ارتش دروغ گفتم و موفق شدم تا با‌‌‌ همان سن و سال کم وارد بخش نیروی دریایی ارتش بشوم و در سن ۱۷ سالگی شاهد یکی از بزرگ‌ترین نبردهای جنگ جهانی اول در دریای شمال باشم. شولز شاهد تسلیم آلمان‌ها در ناوگان فرث در نوامبر ۱۹۱۸ بود. او در خاطراتش از دوران جنگ جهانی اول به عنوان سخت‌ترین دوران زندگی خود یاد می‌کند و می‌گوید: در آن دوران زندگی در هر لحظه با خطر همراه بود.

 

بعد از جنگ جهانی شولز به عنوان نیروی صلح در دریای سیاه مشغول به فعالیت شد و در سال ۱۹۲۶ تدریس نیروی دریایی در ملبورن به او واگذار شد. شولز می‌گوید: در یکی از سفر‌هایم به استرالیا با همسرم آشنا شدم و در سال ۱۹۳۲ خود را به نیروی دریایی استرالیا منتقل کردم تا در سمت مدیر ارشد فعالیت

نظامی خود را ادامه دهم.

 

شولز در زمان جنگ جهانی دوم مسئول محافظت بخش غربی استرالیا بود. او مسئولیت محافظت از بندر «فرمنتل» و حفظ آن منطقه را در صورت حملات احتمالی ژاپن برعهده داشت. شولز سه سال پیش طی مصاحبه‌ای که با روزنامه نیویورک دیلی انجام داد گفته بود که جزو آخرین بازماندگان جنگ خواهد بود که می‌میرد.

 

از این کهنه سرباز بریتانیایی که در دو دوره جنگ جهانی اول و دوم در خدمت ارتش بود سه فرزند و یازده نوه بر جای مانده است. همسر او نیز که ۷۶ سال با شولز زندگی کرده بود سه سال پیش درگذشت. دختر ۸۴ ساله شولز در مورد مرگ پدر می‌گوید: ما همگی عاشق پدرمان بودیم. خیلی سخت است که بپذیریم او اکنون در بین ما نیست. اما واقعیت این است که نظام موجود در طبیعت را باید پذیرفت.

 

شولز در سال ۲۰۰۳ نشان شوالیه را از «ژاک شیراک» رئیس جمهور اسبق فرانسه دریافت کرد.گفته شده که مرگ شولز در خواب بوده است. جسد این کهنه سرباز در گورستان نظامیان آرلینگتون، جایی که شماری از مقامات پیشین آمریکا از جمله «جان اف کندی» رییس جمهوری وقت ایالات متحده مدفون هستند، به خاک سپرده می‌شود.

 

کلید واژه ها: جنگ جهانی اول


نظر شما :