قاتل جان لنون: شرمنده‌ام/ برای خودستایی ترور کردم/ او یک نماد بود

۰۱ مهر ۱۳۹۹ | ۱۹:۵۷ کد : ۸۵۴۱ دیگر رسانه‌ها
قاتل جان لنون: شرمنده‌ام/ برای خودستایی ترور کردم/ او یک نماد بود

جان لنون و یوکو اونو پشت صحنه برنامه بهترین‌های پاپ در سال ۱۹۷۰

مارک چپمن، مردی که جان لنون را کشت، ۴۰ سال پس از شلیک به خواننده نامدار گروه بیتل‌ها از یوکو اونو، بیوه لنون معذرت خواست.

چپمن سال ۱۹۸۰ پیش چشمان خانم اونو چهار بار به جان لنون مقابل آپارتمانش در منهتن نیویورک شلیک کرد.

ماه گذشته برای یازدهمین بار تقاضای آزادی مشروط او در دادگاه رد شد. چپمن در دادگاه گفت که ستاره ۴۰ ساله راک را برای «خودستایی» کشته و سزاوار مجازات مرگ است.

او همچنین گفت که درباره «عمل نفرت‌انگیز» خود فکر می‌کند و قبول کرده که بقیه عمرش را در زندان سپری کند.

«او یک نماد بود»

چپمن در دادگاهی که در نیویورک برگزار شد، گفت: «می‌خواهم باز هم بگویم که از جنایتی که انجام دادم، متاسفم. هیچ توجیهی ندارم. آن کار را برای خودستایی کردم. به نظرم این بدترین جنایتی است که یک نفر می‌تواند علیه آدمی بی‌گناه مرتکب شود.»

«او فوق‌العاده معروف بود. من او را به دلیل شخصیتش یا آدمی که بود نکشتم. او مردی خانواده‌دوست بود. او یک نماد بود. آن موقع در مورد مسائلی حرف می‌زد که ما حالا در موردشان صحبت می‌کنیم و این فوق‌العاده بود.»

«من او را ترور کردم چون خیلی، خیلی، خیلی، خیلی معروف بود و این تنها دلیلی است که نشان می‌دهد من خیلی، خیلی، خیلی به دنبال خودستایی و بسیار آدم خودخواهی بودم.»

«می‌خواهم به طور مشخص تاکید کنم که کارم بسیار خودخواهانه بود. به خاطر رنجی که به او (یوکو اونو) وارد کردم، شرمنده هستم. همیشه به این موضوع فکر می‌کنم.»

سال ۲۰۱۵ هنرمند ژاپنی (که با هر یازده درخواست آزادی مشروط چپمن مخالفت کرده) به نشریه دیلی‌بیست گفت در هراس این است که روزی چپمن از زندان آزاد شود.

اونو گفت: «همیشه فکر می‌کنم او کاری که یک بار کرده را بار دیگر هم می‌تواند انجام دهد. این بار شاید قربانی من باشم، شاید شان (پسر اونو) باشد و می‌تواند هر کس دیگری باشد. به همین دلیل نگرانم.»

چپمن در زمان جنایت ۲۵ ساله بود. او حالا در ۶۵ سالگی متاهل است و همسرش نزدیک ساختمانی که او هشت سال اخیر را در آن گذرانده، زندگی می‌کند.

در جلسه دادگاه او فردی بسیار مذهبی و یک «مسیحی مومن» توصیف شد. در ساختمانی که او برای امنیتش در آن نگهداری می‌شود، یک کارمند و یک کشیش نیز حضور دارند. چپمن دو سال دیگر می‌تواند دوباره تقاضای آزادی مشروط کند.

‌تصویری از مارک دیوید چپمن پس از دستگیری

منبع: بی‌بی‌سی

کلید واژه ها: جان لنون بیتل ها


نظر شما :