ضرغامی: عاشق چه‌گوارا هستم/ انقلابیونی چون گلسرخی بر مدعیان ریاکار ترجیح دارند

۱۹ فروردین ۱۴۰۰ | ۲۱:۳۳ کد : ۸۶۱۶ دیگر رسانه‌ها
ضرغامی: عاشق چه‌گوارا هستم/ انقلابیونی چون گلسرخی بر مدعیان ریاکار ترجیح دارند

تاریخ ایرانی: رئیس اسبق سازمان صداوسیما می‌گوید عاشق ارنستو چه‌گوارا، چهره برجسته انقلاب کوباست و شعارش برای انتخابات ریاست‌جمهوری «نان - مسکن - آزادی» است.

عزت‌الله ضرغامی در مصاحبه با خبرگزاری فارس (۱۶ فروردین ۱۴۰۰) گفت: «چپی‌ها اول انقلاب هر جا می‌رفتند می‌گفتند نان، مسکن، آزادی. آن موقع چون این شعار نماد جریان‌های سیاسی بود ما مخالف بودیم. عکس «چه‌گوارا» را می‌زدند، ما قلّاب می‌گرفتیم و عکسش را می‌کندیم. امروز من عاشق چه‌گوارا هستم و مثلاً در دانشگاه تهران می‌گویم من یک موی چه‌گوارا را به هزار مدعیِ نماز شب‌خوانی که خیرشان به مردم نمی‌رسد و ظلم می‌کنند نمی‌دهم و دوست دارم چه‌گوارا را. شما هم اگر پایش بیفتد از فیدل کاسترو و چه‌گوارا در مقابل غربگراها دفاع می‌کنید، چرا که این‌ها نیروهای انقلابی بودند که برای مردم کار کردند. اول انقلاب این کار را نمی‌کردیم، به خاطر اینکه مارکسیست‌ها که می‌خواستند اسلامیت نظام را زیر سؤال ببرند و می‌خواستند مردم را منحرف کنند، تصاویر این‌ها را پخش می‌کردند. البته وقتی رئیس سازمان بودم تمام تصاویری که ممنوع بود را آزاد کردم. چون می‌گفتم مردم که می‌دانند امروز روحانیت در رأس هدایت انقلاب است. کسی هست در این شکی داشته باشد؟ پس تصاویر چپی‌ها را هم می‌شود نشان داد. حتی به آدمی که زیر بار نمی‌رفت این‌طور گفتم که شما الان چقدر باید تلاش کنید تا مثلاً ده هزار کمونیست راه بیفتند بگویند درود درود درود بر کارگر، رنجبر، برزگر ما با هم متحد می‌شویم… تا فلان کار را بکنیم بعد می‌گویند درود درود بر خمینی. چون شعارشان این بود. اینکه ما عکس چپ‌ها را ممنوع نمی‌کنیم، نفعش این است که آن جوانی که امروز می‌خواهند گولش بزنند و بگویند از اول آخوندها با شما این معامله را کردند، آن جوان می‌گوید بابا خودتان هم که از ابتدا بوده‌اید و شعارهایتان موجود است. «فرخ نگهدار» به عنوان یک چریک فدایی را ببینید که امروز چه خوشتیپ می‌رود در بی‌بی‌سی بحث می‌کند. دو قشر هستند که وقتی پیر می‌شوند خوشتیپ می‌شوند؛ یکی چهره‌های سیاسی یکی هم آخوندها (با خنده).»

ضرغامی افزود: «داشتم چه‌گوارا را می‌گفتم؛ که یک موقع نماد جریان چپ هست و می‌خواهد با ما درگیر شود و خب با او برخورد می‌کردیم و شعار نان، مسکن، آزادی را پاک می‌کردیم. امّا واقعاً امروز شعار نان، مسکن، آزادی - به تعبیری - شعار ما نیست؟ اصلاً مطالبات ما این‌ها نیست؟ مطالبات ما استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی نیست؟ پس این هم از شعارهای ما است؛ نان، مسکن، آزادی. «آقا این شعار چپی‌ها بوده است»؛ خب باشد. چپی‌ها دروغ گفتند؛ نه نان می‌دادند - دیدیم حکومت‌هایشان را - نه مسکن درست و حسابی به مردم دادند و نه می‌گذاشتند کسی آزاد باشد؛ خفه‌اش می‌کردند. ما با چپی‌ها کاری نداریم، امّا شعارشان می‌تواند امروز شعار ما هم باشد. همین حرف کافی است تا یک تیتری بزنند که «ضرغامی: شعار چپی‌ها شعار من است»، بعد دیگر کلاً احمدی‌نژاد فراموش می‌شود و برای شورای نگهبان همین کافی است (با خنده).»

روزنامه شرق (۱۸ فروردین ۱۴۰۰) در گزارشی با عنوان «اصولگرایان چپ می‌شوند» با اشاره به این شعار ضرغامی نوشت: ««نان، مسکن، آزادی، با عشق به چه‌گوارا». این‌ها مانیفست انتخاباتی عزت‌الله ضرغامی است که در مصاحبه‌اش با فارس بیان کرده. مانیفستی بسیار شبیه به چریک‌های فدایی خلق. شعار آن‌ها در پنج دهه قبل، «نان، کار، آزادی» بود.»

مسئول دفتر ضرغامی امروز (۱۹ فروردین) در واکنش به این تیتر روزنامه شرق توضیح داد: «مطالبات مردمی از جنس نان، مسکن و آزادی که در گذشته از سوی دیگران به سرقت رفته بود، با اولویت در برنامه‌های ایشان پیگیری می‌شود. انتساب مانیفست مارکسیستی به ایشان، نسبتی نادرست و برخلاف موازین حرفه‌ای و رسانه‌ای است. ایشان معتقد است انقلابیونی چون چه‌گوارا و خسرو گلسرخی بر بسیاری از مدعیان ریاکار دیگر ترجیح دارند. در مراسم پرشور دانشجویی ۱۶ آذر ۹۷ در دانشکده فنی دانشگاه تهران، این اظهارات با ابراز احساسات و تشویق فوق‌العاده دانشجویان مسلمان مواجه شد. پخش دفاعیات گلسرخی در بیدادگاه رژیم طاغوت، پس از سال‌ها ممنوعیت که با استقبال گسترده مردم مواجه شد، حاکی از همین نگاه درست و متعهدانه اسلامی است. رفتار عدالت‌خواهانه و ظلم‌ستیز از سوی هر کسی که باشد ارزشمند است.»

روایت ضرغامی از پخش دادگاه گلسرخی

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴

کلید واژه ها: عزت‌ الله ضرغامی چه گوارا گلسرخی


نظر شما :