علایی: طرحی برای خاتمه جنگ نداشتیم

۰۲ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۴ کد : ۸۶۵۳ تاریخ مصور
حسین علایی، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس می‌گوید ایران طرحی برای خاتمه جنگ نداشت و قطعنامه ۵۹۸ پخت‌وپز آمریکا و شوروی بود.

به گزارش «تاریخ ایرانی»، حسین علایی در نشست رونمایی از کتاب «جنگ و صلح» نوشته مهدی دزفولی که روز ۲۶ تیر در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، گفت:

* چون طرحی برای خاتمه دادن به جنگ نداشتیم فقط عملیات می‌کردیم.

* فقط آقای هاشمی رفسنجانی بود که برای خاتمه جنگ طرح داشت و می‌گفت یک عملیات بزرگ داشته باشیم و بعد با مذاکره مساله را حل کنیم.

* کسی از آقای هاشمی حمایت نکرد. همه فکر می‌کردند امام که می‌فرماید جنگ، جنگ تا پیروزی یعنی همین‌طور بحنگیم تا صدام را سرنگون و عراق را ساقط کنیم. در حالیکه امام هرگز چنین جمله‌ای نگفتند.

* چرا به قطعنامه ۵۹۸ رسیدیم؟ چون ابتکار پایان دادن جنگ را در اختیار نگرفتیم. ما فقط ابتکار عمل عملیات را در اختیار گرفتیم. به همین خاطر است که شورای امنیت سازمان ملل با ابتکار آمریکا و شوروی برای پایان جنگ وارد عمل شدند.

* آمریکایی‌ها در سال ۱۳۶۵ به این نتیجه رسیدند که در این جنگ دیگر صدام برنده نیست. استراتژی آنها این بود که این جنگ نه برنده داشته باشد نه بازنده. بر اساس این طرح دنبال قطعنامه ۵۹۸ رفتند. ما در تدوین قطعنامه ۵۹۸ اصلاً مشارکت نداشتیم. قطعنامه را به نفع عراق نوشتند. پخت‌وپز قطعنامه ۵۹۸ با آمریکا و شوروی بود.

* اینکه امام فرمودند جام زهر را نوشیدم به این خاطر بود که قطعنامه را ما تنظیم نکرده بودیم.


لینک دانلود فایل

کلید واژه ها: حسین علایی قطعنامه 598 پایان جنگ


نظر شما :