انتشار اسناد محرمانه ترور کندی به تعویق افتاد

۰۲ آبان ۱۴۰۰ | ۲۱:۴۳ کد : ۸۷۰۳ دیگر رسانه‌ها
انتشار اسناد محرمانه ترور کندی به تعویق افتاد

تاریخ ایرانی: جو بایدن انتشار اسناد محرمانه دولتی مربوط به ترور جان اف. کندی، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا را بار دیگر به تعویق انداخت و علت این تصمیم را تاخیرهای مربوط به کرونا دانست.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی به قلم ایمی بی.‌وانگ نوشت: اسناد مربوط به ترور کندی نخست قرار بود هفته آینده منتشر شود. بایدن روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد این اسناد در دو مرحله، یکی اواخر امسال و دیگری در اواخر سال ۲۰۲۲ منتشر خواهند شد.

بر اساس این بیانیه، انتشار اسناد به پیشنهاد آرشیو ملی آمریکا به تعویق افتاد. بنابر اعلام آرشیو ملی آمریکا، شیوع کرونا «تاثیر قابل توجهی روی نهادهای مسئول بررسی ویرایش اسناد» داشته است.

بایدن در این بیانیه نوشت: «آرشیو ملی همچنین گفته است اتخاذ چنین تصمیم‌هایی مستلزم روندی حرفه‌‌ای، کارشناسی شده و منظم است و نباید شتاب‌زده صورت گیرد.» وی گفت موافق است که نهادها برای این کار نیاز به زمان بیشتری دارند.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت برخی از این اسناد پانزدهم دسامبر امسال و برخی دیگر ۱۵ دسامبر سال ۲۰۲۲ منتشر خواهند شد.

به موجب «قانون گردآوری اسناد ترور جان اف کندی» مصوب سال ۱۹۹۲، همه اسناد ترور باید ظرف ۲۵ سال - یعنی تا اکتبر ۲۰۱۷ - منتشر می‌شدند، اما بر اساس این قانون، در مواردی که نگرانی‌های مربوط به امنیت ملی مهم‌تر از منفعت عمومی در انتشار اسناد است، به تعویق انداختن انتشار اسناد مجاز دانسته شده است. بنا بر اعلام آرشیو ملی، حدود ۸۸ درصد این اسناد از اواخر دهه ۱۹۹۰ منتشر شده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در ۲۸ مهر ۹۶ اعلام کرد که اجازه انتشار هزاران سند تازه مربوط به قتل جان اف. کندی را صادر می‌کند. به گزارش رادیو بین‌المللی فرانسه، دونالد ترامپ در توئیتر خود نوشته بود: «با توجه به اینکه من باید اجازه انتشار اطلاعات مربوط به پرونده قتل جان اف.کندی را بدهم، به عنوان رئیس‌جمهور اجازه گشوده شدن پرونده او و انتشار اسناد و مدارک مربوط به آن را که تاکنون بسته بوده، صادر می‌کنم.» در همان زمان نشریه «پولیتیکو» نوشته بود که ترامپ تحت فشارهایی به ویژه از سوی سیا (سازمان اطلاعات و امنیت مرکزی آمریکا) برای بلوکه کردن انتشار برخی از این اسناد، به ویژه اسناد مربوط به سال ۱۹۹۰ بوده، چون ممکن است شامل اطلاعاتی درباره برنامه‌های اطلاعاتی آمریکا باشد.

جان فیتز جرالد کندی (جان اِف.کندی) از سال ۱۹۶۱ تا ۱۹۶۳ که در دالاس ترور شد، رئیس‌جمهور آمریکا بود و از آن زمان تاکنون تئوری‌های مختلفی درباره قتل وی مطرح شده، از جمله اینکه «لی هاروی اسوالد» فرد سوءقصدکننده به او، تنها مسئول قتل وی نبوده است.

در سال ۱۹۹۲ در کنگره آمریکا قانونی تصویب شد که براساس آن اداره آرشیو ملی آمریکا می‌بایست مجموعه اسناد در این زمینه را جمع‌آوری و آرشیو کند. در این قانون آمده بود که دولت این کشور باید تا نهایتاً ۲۶ اکتبر ۲۰۱۷ همه این اسناد را منتشر کند.

آخرین دسته از مدارک مربوط به ترور کندی بنابر همان قانون سال ۱۹۹۲، به جز بخش کوچکی از آن، شامگاه ۲۶ اکتبر ۲۰۱۷ (۶ آبان ۱۳۹۶) علنی شد و در دسترس عموم قرار گرفت. تنها کسی که می‌توانست مانع از انتشار این مدارک شود رئیس‌جمهور آمریکا بود که باید با امضای حکمی به استناد مسائل امنیت ملی، ملاحظات دستگاه‌های اطلاعاتی و یا خدشه‌دار شدن روابط خارجی، انتشار این مدارک را به تعویق می‌انداخت؛ کاری که ترامپ مدعی شد راضی به آن نبوده اما در لحظات آخر حریف سیا و اف‌بی‌آی نشده و این دو نهاد امنیتی و اطلاعاتی توانستند حدود ۲۰۰ سند دیگر مربوط به این ترور را دست‌کم برای ۶ ماه دیگر محرمانه نگه دارند.

یکی از این اسناد که سال ۲۰۱۷ منتشر شد، نشان می‌دهد پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، در یادداشتی به پلیس شهر دالاس هشدار داده بود که خطر ترور لی هاوری اسوالد، متهم اصلی ترور کندی، بسیار جدی است.

به گزارش بی‌بی‌سی، جی.ادگار هوور، رئیس وقت اف‌بی‌آی در این یاداشت آورده: «چیز دیگری درباره اسوالد باقی نمی‌ماند به غیر از اینکه او مرده. دیشب ما (اف‌بی‌آی) تلفنی دریافت کردیم که یک نفر به دفتر ما در دالاس زنگ زده بود و در کمال آرامش گفته بود که او عضو کمیته‌ای است که مصمم شده اسوالد را به قتل برساند. ما هم به رئیس پلیس (دالاس) خبر دادیم و او به ما اطمینان داد که از اسوالد به خوبی حفاظت خواهد شد. امروز صبح دوباره به رئیس پلیس زنگ زدیم و هشدار دادیم که قضیه کشتن اسوالد جدی است و او هم دوباره تاکید کرد که تور حفاظتی خوبی برای او تدارک دیده شده است. هر چند، حالا معلوم شد که چنین نبوده است.»

موضوع قتل لی هاروی اسوالد، که کمتر از ۴۸ ساعت بعد از ترور کندی و به دست جک روبی کاباره‌دار روی داد، یکی از اصلی‌ترین گره‌های معمای ترور کندی است. اینکه چه طور جک روبی در مقابل چشم خبرنگاران و در پارکینگ مقر فرماندهی پلیس دالاس می‌تواند به راحتی جلو برود و هفت تیرش را به سوی قلب اسوالد نشانه برود، برای بسیاری یک دلیل مستحکم برای باور کردن فرضیه توطئه و از قبل برنامه‌ریزی شده بودن ترور جان اف.کندی است.

در یکی از این اسناد حدود یک هفته بعد از ترور کندی، کرملین اظهار نگرانی کرده که در غیاب کندی صلح‌طلب، بعید نیست که یک ژنرال سرخود آمریکایی حمله‌ای اتمی به مسکو را عملی کند.

در سند دیگری تائید شده که لی هاروی اسوالد در خلال سفر شش روزه به مکزیکوسیتی با یک مامور کا‌گ‌ب در محل سفارت روسیه دیدار کرده بود؛ ماموری که اکنون این سند نشان می‌دهد در بخش «خرابکاری و ترور» کا‌گ‌ب کار می‌کرده است.

در سند دیگری که از مکاتبات مقام‌های شوروی سابق در میان اسناد ترور جان اف. کندی به چشم می‌خورد حمایت کرملین از این فرضیه است که «ترور کندی کار یک نفر نبوده» است.

در این سند کارشناسان امنیتی و اطلاعاتی اتحاد جماهیر شوروی آن زمان نتیجه گرفته‌اند که «این ترور به دقت برنامه‌ریزی شده بوده و چندین نفر در اجرای آن نقش داشته‌اند».
 

در این باره بخوانید:

گزارش یک قتل؛ صورتجلسه ترور جان اف. کندی

۰۹ آذر ۱۳۹۸

بخشی از اسناد ترور کندی منتشر شد

۰۵ آبان ۱۳۹۶

ترامپ اسرار قتل کندی را منتشر می‌کند

۰۱ آبان ۱۳۹۶

کلید واژه ها: کندی ترور کندی


نظر شما :