استرداد یک ساواکی؛ داستان عجیب واعظ‌زاده

۲۱ آذر ۱۴۰۰ | ۱۸:۳۶ کد : ۸۷۲۴ دیگر رسانه‌ها
استرداد یک ساواکی؛ داستان عجیب واعظ‌زاده

تاریخ ایرانی: روزنامه جام‌جم دیروز (۲۰ آذر ۱۴۰۰) از استرداد یک عضو ساواک (سازمان اطلاعات و امنیت کشور در دوره پهلوی) به نام میرزاعلی واعظ‌زاده از کانادا به ایران خبر داد و نوشت: طبق حکم دادگاه فدرال کانادا که در سال ۲۰۱۷ صادر شده، واعظ‌زاده تا سال ۱۹۷۰ با ساواک همکاری داشته و تائید کرده که در حالی ۸ هزار نفر را به این سازمان لو داده بود که می‌دانست آن‌ها با خطر شکنجه و اعدام مواجه هستند. اما شبکه سی‌بی‌سی کانادا می‌گوید اداره مهاجرت کانادا، کارمند سابق ساواک را از این کشور «اخراج» کرده است.

طبق گزارش شبکه سی‌بی‌سی کانادا، میرزاعلی واعظ‌زاده ۸۵ ساله از سال‌ها پیش در این کشور درخواست اقامت کرده بود، اما بعد از رد چندباره درخواست اقامتش، سه روز پیش مجبور شد به امارات متحده عربی برود.

مقامات کانادا گفته‌اند که این فرد به «نقض حقوق بشر» متهم بوده است. به گفته اعضای خانواده‌اش، مسئولان اداره مهاجرت کانادا پنجشنبه ۱۸ آذر او را بدون اینکه اجازه خداحافظی با خانواده‌اش را بدهند، اخراج کرده‌اند. مسعود واعظ‌زاده فرزند وی به سی‌بی‌سی گفته که «اجازه ندادند با او تلفنی صحبت کنم زیرا او بازداشت شده و با او مثل جنایتکاران رفتار می‌کنند.»

او که در وینی‌پگ زندگی می‌کرد، به تورنتو منتقل شده و از آنجا با یک پرواز به دوبی و بعد به تهران فرستاده شده اما تا این لحظه هیچ منبع رسمی در ایران ورود وی را اطلاع‌رسانی نکرده است.

برخی منابع خبری هم نوشته‌اند درخواست اقامت واعظ‌زاده که از سال ۱۳۷۶ به همراه خانواده‌اش در کانادا به سر می‌برد، بارها از سوی اداره مهاجرت این کشور رد شده و او سال‌ها بدون وضعیت مشخص در این کشور زندگی کرده است. این در حالی است که همسر او از سال ۱۳۸۲ اقامت دائم این کشور را دریافت کرده است.

مقامات آژانس خدمات مرزی کانادا دلیل نپذیرفتن درخواست او را، «کار کردن» واعظ‌زاده در ساواک، در دهه‌های قبل از انقلاب اعلام کرده‌اند. پسر واعظ‌زاده می‌گوید که پدرش پس از اطلاع از نقض حقوق بشر در ساواک استعفا کرده بود.

سی‌بی‌سی گفته در حکم رد درخواست تجدیدنظر آقای میرزاعلی واعظ‌زاده در سال ۲۰۱۷ گفته شده او در سال‌های کارش در ساواک پرونده حدود ۲۰ هزار نفر را بررسی کرده و ۸ هزار از آن‌ها را به مقامات امنیتی ارجاع داده است.

مقامات اداره مهاجرت کانادا می‌گویند که واعظ‌زاده از سال ۱۳۴۳ از جنایات ساواک اطلاع داشته اما تا سال ۱۳۴۹ به کار در آنجا ادامه داده است.

خانواده میرزا علی واعظ‌زاده و وکیل وی میزان فعالیت او در ساواک را حداقل خوانده‌اند. دیوید ماتاس، وکیل واعظ‌زاده گفته است: «دولت ایران با افرادی که برای شاه کار کرده‌اند دشمنی دارد. این مربوط به دهه‌ها پیش است و او نقشی کم‌اهمیت و کوتاه مدت داشته است.“

یک سایت فارسی‌زبان در کانادا نیز به نقل از مسعود واعظزاده نوشته پدرش «جزء هیچیک از آن‌ها (اعضای ساواک) نبوده و در واقع آنجا را ترک کرد. به محض اینکه متوجه شد پشت درهای بسته چه خبر است …نمی‌خواست بخشی از آن باشد.“

قاضی دادگاه فدرال در حکم خود نوشته که واعظ‌زاده اذعان کرده «پس از ارجاع افراد به مقامات امنیتی آن‌ها ممکن بود تحت شکنجه، بدرفتاری، حبس و حتی مرگ قرار بگیرند.»

کلید واژه ها: واعظ زاده ساواک


نظر شما :