چرا ایران با قطعنامه منع انکار هولوکاست مخالفت کرد؟

۰۲ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۶:۱۶ کد : ۸۷۳۹ دیگر رسانه‌ها
چرا ایران با قطعنامه منع انکار هولوکاست مخالفت کرد؟

تاریخ ایرانی: وزارت امور خارجه در بیانیه‌ای علت مخالفت ایران با تصویب قطعنامه منع انکار هولوکاست در مجمع عمومی سازمان ملل متحد را توضیح داد.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز پنجشنبه ۳۰ دی‌ماه، قطعنامه‌ای را با هدف مقابله با انکار هولوکاست تصویب کرد که از کشورهای عضو و شبکه‌های اجتماعی می‌خواهد به مبارزه با یهودی‌ستیزی کمک کنند. این قطعنامه که از سوی آلمان و اسرائیل ارائه شد بدون رای‌گیری از سوی مجمع عمومی که ۱۹۳ عضو دارد تصویب شد و فقط ایران بود که با این قطعنامه مخالفت کرد.

قطعنامه سازمان ملل تحریف یا انکار هولوکاست را چنین تعریف می‌کند:
تلاش‌های عمدی برای کمرنگ جلوه دادن هولوکاست یا توجیه عوامل اصلی آن از جمله همدستان و متحدان آلمان نازی
کوچک جلوه دادن فاحش شمار قربانیان هولوکاست که با آمار منابع قابل اعتماد در تضاد است
تلاش‌ها برای مقصر شناختن یهودیان به طوری که خود آن‌ها را مسبب این نسل‌کشی جلوه دهد
بیانیه‌هایی که هولوکاست را به عنوان یک رویداد مثبت تاریخی معرفی می‌کند
تلاش برای ایجاد ابهام در مسئولیت آلمان نازی در طراحی و اداره اردوگاه‌های کار اجباری و مرگ و انداختن تقصیر آن بر گردن سایر کشورها یا گروه‌های قومی

به گزارش بی‌بی‌سی، سازمان ملل اعلام کرد که «بدون ذره‌ای اکراه هرگونه انکار هولوکاست به عنوان یک رویداد تاریخی، چه به صورت کامل چه به طور نسبی را رد و محکوم می‌کند» و این قطعنامه حاوی «پیامی نیرومند علیه انکار یا تحریم این وقایع تاریخی است.»

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در نیویورک در بیانیه‌ای که در نشست روز پنجشنبه مجمع عمومی سازمان ملل قرائت شد، تاکید کرده که «جمهوری اسلامی ایران همواره نسل‌کشی را تحت هر شرایطی محکوم و غیرقابل توجیه می‌داند. کشور ایران در دوران جنگ جهانی دوم میزبان آوارگان از کشورهای اروپا بوده است. جنایات دوران جنگ جهانی دوم به خاطر دو انگیزه نژادپرستی و توسعه‌طلبی رخ داد و در حال حاضر رژیم صهیونیستی میراث‌دار این دو خوی شیطانی است. رویکرد نژادپرستانه این رژیم در اسناد متعدد بین‌المللی مورد تصریح قرار گرفته و علیرغم اراده مستحکم جامعه بین‌المللی، اسرائیل به عنوان تنها رژیم نژادپرست با ایدئولوژی توسعه‌طلبی باقی مانده است.»

این بیانیه می‌افزاید: «اسرائیل پیوسته تلاش کرده است از قربانیان جنگ جهانی دوم و یهودیان به عنوان توجیهی برای اقدامات خود بهره ببرد. این درحالی است که این رژیم و سردمداران آن با نقض قوانین بین‌المللی طی هفت دهه گذشته، تمام مصادیق جرایم جنایت علیه بشریت را علیه مردم فلسطین و مردمان کشورهای همسایه خود مرتکب شده‌اند. نسل‌کشی، ترور، پاکسازی نژادی، تخریب منازل و محاصره انسانی از جمله جنایاتی است که رژیم صهیونیستی پیوسته مرتکب می‌شود. پیشگیری از تکرار فجایع تاریخی، نیازمند پژوهش‌های تاریخی است که باید بدون قضاوت و پیش‌داوری‌های سیاسی صورت پذیرد و لذا چنین رویکرد‌های تضییقی مثل قطعنامه امروز در مورد هولوکاست مورد پذیرش نخواهد بود.»

این بیانیه ضمن برائت از مفاد قطعنامه مجمع عمومی و تعاریف ارائه شده در آن، تصریح می‌کند که چنین سندی نباید به عنوان رویکردی اجماعی قلمداد شود.

وزارت امور خارجه نیز روز جمعه در بیانیه‌‌ای ضمن منفک کردن مواضع جمهوری اسلامی ایران از اصل و مفاد قطعنامه صادر شده در خصوص هولوکاست در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، این اقدام را سوءاستفاده رژیم صهیونیستی از سازوکارهای بین‌المللی برای سرپوش گذاشتن بر جنایات خود دانست و آن را کاملاً مردود اعلام کرد.

این بیانیه هم بر موضع قبلی (بیانیه نمایندگی ایران در نیویورک) تاکید و تکرار کرده «پیشگیری از تکرار فجایع تاریخی نیازمند پژوهش‌های تاریخی است» و «چنین قطعنامه‌‌ای به عنوان رویکردی اجماعی قلمداد نگردیده و لذا مردود است.»

کلید واژه ها: هولوکاست نسل کشی یهودیان آشویتس


نظر شما :